Det funkar inte.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inga problem alls:
Ytterpanel Z-panel 22x120
Luftspalt 28mm (28x70 stående glespanel)
Utegips 9 mm
Liggande reglar 45x45 + 45 mm Gullfiberisolering
Stående reglar 220x45 + 220 mm Gullfiberisolering
Ångtät plastfolie 0,2 mm
Stående reglar 45x45 + 45 mm Gullfiberisolering
Liggande träpanel 18 x190 mm, (alternativt 1 eller 2 x 13 mm gips i kök och våtrum).

Hur "godkänt" detta är har jag inte en susning om. Ingen riktig energikalkyl har gjorts, varken före eller efter bygget.
Men huset "drar" ca 4.800 kWh/år inklusive värme, varmvatten, ventilation och hushållsel samt lte värme och varmvatten i stallet. Och värme ibland i gästrummet på vinden.

tusen tack, nu jag jag försökt rita som din beskrivning och undrar om det blev rätt. jag började från vänster. ledsen om jag stör så mycket.
 
  • Ritning av väggsektion med måttangivelser för isolering, reglar och gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, min vägg är totalt 359mm, u värde 0,15

Inifrån och ut.

13 gips
11 osb
34 läkt
0 ångbroms
200 lättbalk/cellulosa lösull
45mm klimatskiva (totalt köldbryggebrytande)
34mm läkt
22mm panel
(22 hattläkt)

Sjukt trevlig konstruktion
 
O Ollehoff skrev:
ledsen om jag stör så mycket.
Tvärtom, det är ju kul att grotta ner sig i något sånt här,
som man själv tycker är bra och gärna vill missionera om (y)

C Chris11 skrev:
Sjukt trevlig konstruktion
Men bara 245 mm isolering!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Alla vet ju att livet börjar vid 300+ ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men bara 245 mm isolering!

funkar det inte med bara 245 isolering?

vad tyckte du om min detalj jag gjorde stämde allt? känns fel :(
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alla vet ju att livet börjar vid 300+ ;)
Hoppas bara att det inte slutar vid 310 :worried:
 
O Ollehoff skrev:
vad tyckte du om min detalj jag gjorde stämde allt? känns fel :(
Jo då, den var jättebra!
Men du riskerar påhopp från "PK-gänget" som vill ha OSB + gips i alla väggar inåt bostadsutrymmena.
Men att sätta utegips i stället för någons slags vindskyddsväv tycker jag rent subjektivt är mycket bra!
Det stabiliserar upp stommen, så man förhoppningsvis slipper sånt här (efter stormen Gorm):
Person och hund bredvid skadad trästomme efter stormen Gorm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
245mm isolering med lättbalk och sprutad cellulosa motsvarar ca 320mm mineralull med vanlig regel
 
Det påståendet köper inte jag. Köldbryggorna gör inte så stor påverkan som 30%. Det va någon som gjorde beräkningar på detta i en annan tråd och har för mig att det var väldigt liten skillnad typ 5%

Stommen stabiliseras upp av skivorna på insidan också men innan dessa är på plats bör man ju ha lite stöd
 
Det är köldbryggorna plus att du får mycket mer isolering när du har lättbalk. Mina reglar är bara 8mm tjocka istället för 45mm. Ta det på cc60 så blir det ca 90cm mer isolering på ett hus om 12m långsida. Dessutom är syllen gjord i lättbalk så det Hela syllen är isolerad mot plattan
 
Fast det är inte mängden isolering som avgör, det är tjockleken och lambdavärdet. En träregel isolerar också men inte lika bra såklart. Det är skillnad men jag påstår att den inte är så dramatisk.

Lättregel är en riktigt bra konstruktion som är enkel att bygga och anpassa. Ska själv bygga lättregelhus med cellulosa.

Bäst isolering får man nog ändå med två helt separerade väggar. Så skulle jag nog byggt om jag byggde själv i lösvirke. En yttre bärande 45x120 och sen en inre innervägg, utrymmet mellan fyllt med lösull från vinden.
 
  • Gilla
bygg123
  • Laddar…
Fast nu var ju frågan från TS att han ville ha en tunnare vägg. Och allt annat lika så har denna vägg bättre u värde än motsvarande traditionellt byggd med samma tjocklek. Det är tex ca 6ggr mer trä i en traditionell konstruktion än i en med lättbalk. Trä har u värde på ca 0.14 mot cellulosa som är ca 0.038. Dessutom så packas lösull in i varje liten vrå så ingen konvektion uppstår i väggen vilket ökar efffeltiviteten ytterligare.

Har som du tänk byggt ihop taket (takåsarna är också av lättbalk) med ytterväggen så det är absolut 0 köldbryggor i hela konstruktionen. Det mest pissiga är att man tvingas ha fönster, annars skulle allt vara rätt bra isolerat
 
C Chris11 skrev:
Det mest pissiga är att man tvingas ha fönster
Måste man?
Borde väl gå lika bra med några webcams/åtelkameror.
 
Lagren i väggen är utifrån
21mm fönsterfoder
21mm panel
25mm liggande läkt
25mm stående läkt
6mm utegips
170mm stående regel/isolering
Ångspärr
45mm liggande regel/isolering
11mm osb
13mm gips

Uvärde är 0,16/m2
Sektionsvy av en väggkonstruktion med isolering, gips, och panel, markerat med U-värde 0,16W/m²K.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plasten går till precis innanför fönstret. Det fanns en speciell remsa att skarva plasten med för att den skulle räcka
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.