Hej alla,

Det är så att jag håller på att lära mig revit och autocad, har kommit ganska långt och det är super kul. Men nu har jag fastnat när det kommer till att rita en yttervägg detalj med anslutning till tak. Jag har försökt att följa träguiden men det ser så fel ut när jag gör det.

Bild på mitt egna försök.
Teknisk ritning av en yttervägg och takanslutning med markerade mått och materiallager som sidopanel och mineralull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser det ut har jag ritat allt rätt? Sen undrar jag om jag vill ha en vägg som är 300-450mm vad ska jag ändra så jag får det måttet och att det blir bra?

Skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack
 
När man kommer upp i så stora väggtjocklekar som man gör med dagens isoleringsstandard, måste man dela upp väggkonstruktionen i flera delar. Den primära och bärande delen består av stående reglar i dimensionen 45x120 till 45x170 på c/c avstånd 600 mm. Dessa reglar avslutas upptill med ett hammarband, som är en horisontell regel med samma dimension. På bägge sidor om denna mittdel fäster man liggande reglar så att man får korsande isolering. Dimensionen på de horisontella reglarna avpassas så att man får den totala isoleringsmängd som önskas. Större reglar än 45x95 blir lätt besvärligt. Idag är det populärt att lägga fuktspärren innanför det inre isoleringsskiktet, så att detta kan användas för elkanalisation utan att bryta fuktspärren.

På utsidan fäster man någon form av vindtätning utanpå den yttre isoleringen. (Ibland görs den senare utan reglar av skivor som fästs med distanshylsor). Utanför vindtätningen spikar man spikläkt som också ger form åt luftspalten, stående för liggande utvändig panel och liggande för stående dito. Luftspaltens storlek brukar vara ca 25 mm.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
När man kommer upp i så stora väggtjocklekar som man gör med dagens isoleringsstandard, måste man dela upp väggkonstruktionen i flera delar. Den primära och bärande delen består av stående reglar i dimensionen 45x120 till 45x170 på c/c avstånd 600 mm. Dessa reglar avslutas upptill med ett hammarband, som är en horisontell regel med samma dimension. På bägge sidor om denna mittdel fäster man liggande reglar så att man får korsande isolering. Dimensionen på de horisontella reglarna avpassas så att man får den totala isoleringsmängd som önskas. Större reglar än 45x95 blir lätt besvärligt. Idag är det populärt att lägga fuktspärren innanför det inre isoleringsskiktet, så att detta kan användas för elkanalisation utan att bryta fuktspärren.

På utsidan fäster man någon form av vindtätning utanpå den yttre isoleringen. (Ibland görs den senare utan reglar av skivor som fästs med distanshylsor). Utanför vindtätningen spikar man spikläkt som också ger form åt luftspalten, stående för liggande utvändig panel och liggande för stående dito. Luftspaltens storlek brukar vara ca 25 mm.

Hej,

Tack för den fina förklaringen jag försöker lära mig så gott som jag kan, men måste säga att det är svårt. Jag har försökt att fixa fram en vägg som är 300-450mm ( nära 300 sommöjligt ) för en villa men jag lyckas inte. Hur mycket isolering,hur stor fuktspärr? sånt jag har svårt med.


Finns det någon sida där man kan se hur en vägg är uppbyggd med det mått man vill ha?



Tack
 
Redigerat:
Du kan utgå från Träguidens bilder. Försök tänka principiellt. En så detaljerad lathund som du söker tror jag inte finns. Sedan finns alternativet med fem år på Chalmers eller Teknis...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den primära och bärande delen består av stående reglar i dimensionen 45x120 till 45x170
Man kan absolut har större dimension på det stående regelvirket.
Vi har 220x45 i vårt hus byggt år 2010.

O Ollehoff skrev:
Jag har försökt att fixa fram en vägg som är 300-450mm ( nära 300 som möjligt ) för en villa men jag lyckas inte
Vår vägg har 310 mm isolering. Det är 45 mm ytterst + 220 mm i det stående resningsvirket + 45 mm innerst.
Plastfolie/ångspärr 45 mm in i isoleringen från insidan, så vi har ett "isolationsskikt", och 9 mm utegips utanför den yttre 45:an. Utanför det 28x70 mm glespanel och liggande Z-panel. På insidan har vi 18 mm träpanel, ingen OSB eller gips.

Vill man ha lite tjockare isolering, så kan man byta ut 45x45-reglarna mot 70x45, och får 360 mm isolering.
 
Man kan ha vilken dimension man vill på de bärande reglarna, men det är lättare att bygga om de inte är max size. Det är också bra med tre isoleringsskikt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Paroc tror jag det är som förordar dubbla regelstommar?
En yttre bärande 45x120 och en inre 45x70? Sen valfri isoleringstjocklek däremellan.

Annars är en tunn vägg:
Isolering 45+145+45:

Panel 22
Läkt 28
Isolering 45
Regelvägg 145
Plast
Isolering 45+liggande regel
Gips 13
Det blir totalt 298mm och är väl det absolut minsta man kan bygga idag. Jag tycker det är bättre att lägga på lite isolering när man ändå bygger nytt 450mm låter lagom :)


Man kan bygga med lättregel och fylla väggen med lösull också. Då kan man välja exakt hur tjock vägg man vill :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man kan absolut har större dimension på det stående regelvirket.
Vi har 220x45 i vårt hus byggt år 2010.


Vår vägg har 310 mm isolering. Det är 45 mm ytterst + 220 mm i det stående resningsvirket + 45 mm innerst.
Plastfolie/ångspärr 45 mm in i isoleringen från insidan, så vi har ett "isolationsskikt", och 9 mm utegips utanför den yttre 45:an. Utanför det 28x70 mm glespanel och liggande Z-panel. På insidan har vi 18 mm träpanel, ingen OSB eller gips.

Vill man ha lite tjockare isolering, så kan man byta ut 45x45-reglarna mot 70x45, och får 360 mm isolering.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man kan absolut har större dimension på det stående regelvirket.
Vi har 220x45 i vårt hus byggt år 2010.


Vår vägg har 310 mm isolering. Det är 45 mm ytterst + 220 mm i det stående resningsvirket + 45 mm innerst.
Plastfolie/ångspärr 45 mm in i isoleringen från insidan, så vi har ett "isolationsskikt", och 9 mm utegips utanför den yttre 45:an. Utanför det 28x70 mm glespanel och liggande Z-panel. På insidan har vi 18 mm träpanel, ingen OSB eller gips.

Vill man ha lite tjockare isolering, så kan man byta ut 45x45-reglarna mot 70x45, och får 360 mm isolering.

Godmorgon och tack för hjälpen.

jag försöker förstå så gott som möjligt av det du har skrivit. Men om det inte skulle vara några problem skulle det vara super schysst om du kunde skriva materialen som i en en lista ) första materialet och från ytterväggen till det sista inre som är gips)

Sen undrar jag skulle din vägg vara godkänd för en villa byggd 2018?

Tack
 
Vad som är godkänt för vägg 2018 beror på husets totala energiförbrukning. Har du stora dåliga fönster måste övriga delar ha bättre isolering för att väga upp.

240-260mm tjock isolering i vägg är vanligt som standard i villor idag.
 
O Ollehoff skrev:
Men om det inte skulle vara några problem skulle det vara super schysst om du kunde skriva materialen som i en en lista
Inga problem alls:
Ytterpanel Z-panel 22x120
Luftspalt 28mm (28x70 stående glespanel)
Utegips 9 mm
Liggande reglar 45x45 + 45 mm Gullfiberisolering
Stående reglar 220x45 + 220 mm Gullfiberisolering
Ångtät plastfolie 0,2 mm
Stående reglar 45x45 + 45 mm Gullfiberisolering
Liggande träpanel 18 x190 mm, (alternativt 1 eller 2 x 13 mm gips i kök och våtrum).

Hur "godkänt" detta är har jag inte en susning om. Ingen riktig energikalkyl har gjorts, varken före eller efter bygget.
Men huset "drar" ca 4.800 kWh/år inklusive värme, varmvatten, ventilation och hushållsel samt lte värme och varmvatten i stallet. Och värme ibland i gästrummet på vinden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Man bör helst utgå från vilket U-värde man vill att väggen i sin helhet ska ha. KOW:s vägg ovan har troligen ett U-värde runt 0,13, vilket är mycket bra men inte tillräckligt för ett passivhus eller om man vill kompensera för stora fönsterytor. Vill man ner till ett U-värde på 0,10 krävs en isoleringstjocklek på ca 405 mm (t.ex. 45+145+145+70). Isoleringstillverkarnas hemsidor är bra informationskällor. T.ex.
http://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/ventilerade-fasader-traregelvaggar
 
J justusandersson skrev:
KOW:s vägg ovan har troligen ett U-värde runt 0,13, vilket är mycket bra men inte tillräckligt för ett passivhus eller om man vill kompensera för stora fönsterytor.
Jag har inga stora fönster, snarare normalstora enligt gammal 70-talsnorm.
Ett 11x13 i varje sovrum och två vid matplatsen, två 11x15 plus en fönsterdörr i vardagsrummet. Samt lite småfönster i kök och våtrum.

Har inte förstått varför folk vill ha fönster ned till golvet, eller över hela väggar. Det leder ju bara till att man måste köra värmepumpen på kylning så fort solen tittar fram.
Nej måtta i allt, lagom är bäst, för mycket och för lite skämmer allt :geek:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har inga stora fönster, snarare normalstora enligt gammal 70-talsnorm.
Ett 11x13 i varje sovrum och två vid matplatsen, två 11x15 plus en fönsterdörr i vardagsrummet. Samt lite småfönster i kök och våtrum.

Har inte förstått varför folk vill ha fönster ned till golvet, eller över hela väggar. Det leder ju bara till att man måste köra värmepumpen på kylning så fort solen tittar fram.
Nej måtta i allt, lagom är bäst, för mycket och för lite skämmer allt :geek:
Det var precis vad jag trodde när jag byggde nytt. Men med treglasfönster med någon form av metall lager i (mobilteckning är usel) så är Uvärdet på glaset nere på 0,5. Det blir ljust men inte varmt. VI har inte ens hängt några av de gardiner i samlat på oss.
 
Här är lite detaljer från mitt husbygge om det hjälper dig med caddandet

Teknisk ritning av detaljer kring fönsterinstallation i ett husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-ritning av ett byggprojekt med måttangivelser och detaljerad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en husdel med måttangivelser och detaljer för skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T toolman77 skrev:
Här är lite detaljer från mitt husbygge om det hjälper dig med caddandet

[bild] [bild] [bild]
Sista bilden.... Går du ut med ångspärren till utegipsen på kalla sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.