RilleRock skrev:
Är ditt försäkringsbolag nöjd med det?
japp
 
RilleRock
V1K1NG skrev:
japp
För det är ett av kraven för att produkten skall uppfylla sitt intyg.
Men kräver inte ditt försäkringsbolag det så är det ju lungt.
 
RilleRock skrev:
För det är ett av kraven för att produkten skall uppfylla sitt intyg.
Men kräver inte ditt försäkringsbolag det så är det ju lungt.
Eftersom vi pratade integration mot Verisure så antar jag att det också finns. Sååå.... det spelar mindre roll eftersom det ändå inte är ett "Godkänt lås" i så fall.
 
RilleRock
AndersPS skrev:
Eftersom vi pratade integration mot Verisure så antar jag att det också finns. Sååå.... det spelar mindre roll eftersom det ändå inte är ett "Godkänt lås" i så fall.
Integrationen ser inte jag som något problem isäg sålänge man inte har fjärrstyrning inkopplad men då faller hela grejen såklart.
Och ja de finns lite krav till.

Vill bara man skall vara medveten om det så man inte tror man har ett godkänt lås så fort det är installerat och klart som vissa aktörer försöker påskina.
Sen är vissa försäkringsbolag hårdare på den punkten än andra.
 
Inget försäkringsbolag som jag kollade med när jag installerade mitt Yale Doorman för över tre år sedan hade synpukter på låsen på ytterdörren bara man hade ett funktionsdugligt och låst lås på dörren (ifall man haft inbrott) då det ändå inte är den svaga punkten på skalskyddet på en fastighet. Finns ingen anledning att "överdimensionera" ett dörrlås när vanligtvis fönster och balkongdörrar ändå har svagare konstruktion och lås än en normal ytterdörr. Finns inte heller något krav på att man måste använda bortasäkring på ett Yale Doorman eller hakregelfunktionen för den delen på ett vanligt manuellt lås för att försäkringen ska gälla.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag hade inget lås när vi fick inbrott och det va inga prb ändå
 
RilleRock
danne.sk skrev:
Inget försäkringsbolag som jag kollade med när jag installerade mitt Yale Doorman för över tre år sedan hade synpukter på låsen på ytterdörren bara man hade ett funktionsdugligt och låst lås på dörren (ifall man haft inbrott) då det ändå inte är den svaga punkten på skalskyddet på en fastighet. Finns ingen anledning att "överdimensionera" ett dörrlås när vanligtvis fönster och balkongdörrar ändå har svagare konstruktion och lås än en normal ytterdörr. Finns inte heller något krav på att man måste använda bortasäkring på ett Yale Doorman eller hakregelfunktionen för den delen på ett vanligt manuellt lås för att försäkringen ska gälla.
De tar runt 5-10 sek att bryta upp vanlig dörr fram som baksida med normal låsning.
Men generellt är baksida mest tillgänglig samt bestyckad med sämst låsning som du själv skriver.

Så investera i relativt billiga brytskydd några 100- lappar per dörr, dörrstift runt 50kr per dörr samt fönsterlås förutom att använda hakregeln där den finns är en bra tanke.
Laskompaniet.se har bra priser för privatkunder.
Om man vill överdimensionera :)

Randoom person inte är insatt som kund.
Verisure går ut med att låset är godkänt av SBSC enligt den nya låsklassen SSF 3522 utgåva 1 som tagits fram för elektronisk lösning typ Yale.
Men den klassningen gäller inte om man gör avsteg från intyget.

Det viktigaste är att man är har en dialog med försäkringsbolaget.
Är det ok för dem så, jag hade ändå valt att få det på papper.
 
RilleRock
Andper skrev:
Jag hade inget lås när vi fick inbrott och det va inga prb ändå
Perfekt (y)
 
Har precis installerat ett V2N Doorman men vredet är sjukt trögt.
Min 5-åring fixar knappt att vrida om det - någon som vet vad det kan bero på? Tack i så fall:surprised:

LÖSNING: Fick lossa skruvarna som höll innerdelen fast mot plåten. Kunde bara dra dem precis så att man fick minimalt motstånd. Hade säkert kunnat dra skruvarna 3 varv till men fick nöjda mig. Samma för er andra?
 
Redigerat:
Nästa problem:

AutoLåsningen och * låsning utifrån funkar bara om jag har smällt igen dörren hårt.

Låsa dörren manuellt med vredet funkar dock även om jag stängt dörren lugnt.

Jag är inom 5mm mellan dörr och karm.

Hur kan man lösa detta?
 
Redigerat:
Svar på mitt egeget inlägg ovan:

Det går inte att lösa. Felaktigt lås enligt Yales kundtjänst. Blir till att reklamera och hämta nytt lås.

Sådär bra start på det här med smartlås-banan....
 
Har du klippt roddar-pinnen på vredet till rätt längd. Låter som att det är nått strul där iom att det går trögt och inte låser riktigt.
 
jhn skrev:
Nästa problem:

AutoLåsningen och * låsning utifrån funkar bara om jag har smällt igen dörren hårt.

Låsa dörren manuellt med vredet funkar dock även om jag stängt dörren lugnt.

Jag är inom 5mm mellan dörr och karm.

Hur kan man lösa detta?
Detta låter som för stor springa mellan dörr och karm, testa att minska avståndet och se om det blir bättre.
 
danne.sk skrev:
Har du klippt roddar-pinnen på vredet till rätt längd. Låter som att det är nått strul där iom att det går trögt och inte låser riktigt.
Hej, roddarpinnen var rätt längd default.

123abc skrev:
Detta låter som för stor springa mellan dörr och karm, testa att minska avståndet och se om det blir bättre.
Detta har uteslutits av Yales kundtjänst. Har jag autolås aktiverat, öppnar dörren och sedan trycker och håller in den översta triangeln i låssatsen så lyckas dörren (trots att den är öppen) ändå inte autolåsa - detta utesluter enligt kundtjänst att det är avståndet mellan dörr/karm som är problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har nu införskaffat yale doorman med fjärrstyrningsmodul.

Fungerar bra förutom att dörren måste stängas ordentligt -> dvs stänga som vanligt och sedan en extra knuff för att allt skall komma i fas och låset går att låsa.

Känns som att slutblecket i dörrkarmen sitter lite förskjutet i jämförelse med assa låset som satt där innan. Fick fila någon millimeter i dörrkarmen med dremmeln för att slutblecket skulle passa i dörrkarmen.

Någon annan som känner att slutblecket ( lås delen i dörrkarmen ) inte är perfekt kompatibelt med ex Assa övriga standard-slutbleck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.