G wojda skrev:
Brukar någon plocka ur sitt vanliga lås flytt ? Självklart INTE och därför ingår låset , vad ska ni annars låsa med ?
[\QUOTE]
Byta cylindrar i bef låskistor vid försäljning tycker jag är en fin gest, då vet man att inga nycklar är på vift och att den nye ägaren har fått alla nycklar...
 
  • Gilla
Roine Töyrylä och 2 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?

Håller med om att det självklart tillhör fastigheten. Men ta det gärna via mäklaren så att hon/han kan meddela säljarna att det självklart tillhör. Så slipper ni ha den konflikten med säljaren. Man har stor nytta av en god relation med säljarna (eller kan ha). Man hamnar dock lätt i konflikt med dem om småsaker men å andra sidan ska man inte lägga sig platt. Därför är det bra om mäklaren är den som visar var skåpet ska stå :)

Som andra nämnt är det viktigt att ni får koder till låset så att ni kan nollställa det helt. Minst lika viktigt som att få alla nycklar till huset, även om man aldrig kan veta säkert. Har ni masterkoden kan man åtminstone vara säker på att man rensat bort alla "nycklar" till det elektriska låset!
 
  • Gilla
Festlund och 16 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Självklart tillhör det om inget annat avtalas. Vad är det för fel på folk :thinking:
 
  • Gilla
acmalmberg och 21 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller med om att det självklart tillhör fastigheten. Men ta det gärna via mäklaren så att hon/han kan meddela säljarna att det självklart tillhör. Så slipper ni ha den konflikten med säljaren. Man har stor nytta av en god relation med säljarna (eller kan ha). Man hamnar dock lätt i konflikt med dem om småsaker men å andra sidan ska man inte lägga sig platt. Därför är det bra om mäklaren är den som visar var skåpet ska stå :)

Som andra nämnt är det viktigt att ni får koder till låset så att ni kan nollställa det helt. Minst lika viktigt som att få alla nycklar till huset, även om man aldrig kan veta säkert. Har ni masterkoden kan man åtminstone vara säker på att man rensat bort alla "nycklar" till det elektriska låset!
Kod för resett kan öven ysle fixa. Jag fick en per mail när vårt linus hängde sig i installationen. Blev totalt fabriksåterställt
 
T
Vad köper du huset för? Är det över 1miljon affär så kan jag inte fatta hur man kan börja bråka om dom "småpengarna" i sammanhanget..
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
joodå och 9 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vad köper du huset för? Är det över 1miljon affär så kan jag inte fatta hur man kan börja bråka om dom "småpengarna" i sammanhanget..
Har väl noll relevans vad huset kostade.
Sen håller jag med, att säljaren krånglar för sån småskit är ofattbart.
 
  • Gilla
Festlund och 30 till
  • Laddar…
T
D Dilato skrev:
Har väl noll relevans vad huset kostade.
Sen håller jag med, att säljaren krånglar för sån småskit är ofattbart.
Det var i grunden att antydande om att det är larvigt att bråka om små pengar i sammanhanget. Alltså vi tycker lika.

Sen handlar det om en husaffär på säg 100.000 (inte så vanligt men det förekommer och även billigare) så kan jag på ett annat sätt förstå om man vill få ut så mkt som möjligt. För är det fastghet för dom pengarna så har troligen (inte nödvändigtvis) säljaren sämre ekonomiska möjligheter och är mer benägen att få så mkt som möjligt och tycker då det är värt att bråka om det.

Men absolut så har det noll relevans och det är lagar som avgör.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag skulle definitivt klassa det som tillhörande fastigheten. Vad säger mäklaren?
K Kane skrev:
Jag skulle definitivt klassa det som tillhörande fastigheten. Vad säger mäklaren?
Vi har kontaktat mäklaren som skulle ta detta med säljarna, vi har ännu inte hört något så väntar fortfarande på besked
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 30 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Vi har kontaktat mäklaren som skulle ta detta med säljarna, vi har ännu inte hört något så väntar fortfarande på besked
Det här är ett ganska vanligt förfarande.

Jag har själv varit med om detta vid ett husköp för 20 år sedan.

Vi fick då frågan någon månad före tillträdet hur vi ville göra med flaggstången? Vi kunde få köpa loss den för 10 tkr. Annars skulle säljaren ta med den till nästa hus.

Så denna ”fuling” från säljaren överraskar inte mig.

Däremot blir jag lite överraskad över den något svaga förståelsen bland svaren här. Självklart är det inte så att köparen i det här fallet kommer att skruva ur dörrlåset om köparen tackar nej till erbjudandet.

Det är ett sätt för en girig säljare att få ut några kronor extra om köparen går på bluffen och betalar.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Sitter det fast och inte anses vara en dekoration så ingår det i huset i ’befintligt skick’ om inte säljaren skrivit i kontraktet att de vill undanta det. Har själv varit tvungen att skriva in i kontrakt att rockhängaren inte ingick i huset.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Kan ju vara så att säljarna saknar erfarenhet kring husförsäljning.
Typ två syskon som aldrig flyttat och sedan gift sig med varandra.
Då kan det vara svårt att skilja på rätt och fel.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 84 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Huset är visat av mäklare, då skall allt vara kvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Vi sålde precis ett hus. Vår mäklare sa klart och tydligt att allt som är fast skruvat i huset skall ingå. Typ gardinskenor, skjutdörrar, garderober om det är fastskruvat. Vår yale fick vi också lämna ;)
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Fast monterat anses tillhöra byggnad om inget annat är avtalat eller inskrivet i prospekt som tillkommande . Robotgräsklippare är inte fast, men laddbox samt dörrlås är fast installation….. det finns ingen tvekan om annat . Va med om liknande på första huset som jag köpte och säljaren fick vacker backa och montera tillbaka och lämna tillbaka sånt som ingick och där sa både mäklare och jurist som vidtalades att är det fast monterat och inget annat anges så ingår det i köpet….. säger sig själv men många är gnidna . En bekant köpte hus där säljaren monterade bort ny ytterdörr o satte dit en gammal, vart rättstvist och kostade säljaren en bra bit över 50 t
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Nyfniken och 22 till
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Huset är visat av mäklare, då skall allt vara kvar.
Det är väl inte särskilda regler om en mäklare råkar vara närvarande på visningen? Vart i jordabalkens andra kapitel står det i så fall?
 
  • Gilla
Elon Musk och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.