Unikt namn
A Alfonsg007 skrev:
Lyser laddstationen någon färg?
Japp grönt.

Den lever nu! Hittade en stump kabel och lyckades få den att försöka docka i alla fall.
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
Ser lovande ut, se bara till att kabeln in i stationen går i spåret i mitten under stationen in till vänstra kabelterminalen bakpå, från bakifrån sett. Om jag minns rätt.

PS. Krävs även en rak sträcka på några meter innan laddstationen så den kan docka till laddstationen någorlunda rakt.
 
Redigerat:
Plockade ner maskinen nu, testade frontsensorns fyra kablar till blecken igen men full kontinuitet även om man vickar litet på kabelhärvan och vippar på kontaktblecken. Känns inte så troligt att det kan vara fel på frontsensorn då tycker jag.

På insidan ser det fint ut, som nytt ungefär. Litet osäker på vad som kan vara vettigt att göra nu när jag ändå är där. Kontaktstyckena är litet speciella, kanske kan jag komma på hur man lossar dessa, i med litet kontaktspray och koppla ihop igen om det nu skulle vara någon liten glappkontakt.

Fanns litet svart damm uppe i vänstra hörnet på kretskortet i bilden, putsade bort det med tops och isopropanol men tror inte det skulle kunna påverka eftersom kretskortet är ingjutet i epoxy eller någon slags lack som det verkar.

Det där systembatteriet man hört talas om hittar jag inte på rak arm, kanske det döljer sig under någon av de två gråa silikonkluttarna?

Idéer mottages med tacksamhet!

Öppen maskin med kretskort och kabelhärvor synliga, lite damm och noteringar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Harald Blåtumme skrev:
Plockade ner maskinen nu, testade frontsensorns fyra kablar till blecken igen men full kontinuitet även om man vickar litet på kabelhärvan och vippar på kontaktblecken. Känns inte så troligt att det kan vara fel på frontsensorn då tycker jag.

På insidan ser det fint ut, som nytt ungefär. Litet osäker på vad som kan vara vettigt att göra nu när jag ändå är där. Kontaktstyckena är litet speciella, kanske kan jag komma på hur man lossar dessa, i med litet kontaktspray och koppla ihop igen om det nu skulle vara någon liten glappkontakt.

Fanns litet svart damm uppe i vänstra hörnet på kretskortet i bilden, putsade bort det med tops och isopropanol men tror inte det skulle kunna påverka eftersom kretskortet är ingjutet i epoxy eller någon slags lack som det verkar.

Det där systembatteriet man hört talas om hittar jag inte på rak arm, kanske det döljer sig under någon av de två gråa silikonkluttarna?

Idéer mottages med tacksamhet!

[bild]
Vad konstigt. Batteriet sitter här under siliconet. Till vänster där nere. Men vad jag förstod är det bara till tiden.
 
  • Elektronikkort med kablar och komponenter, batteri dolt under silikon i nedre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem med tid/klocka så kanske ska strunta i den biten. Som sagt, hittar inga uppenbara fel så här vid en snabb besiktning.
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Inga problem med tid/klocka så kanske ska strunta i den biten. Som sagt, hittar inga uppenbara fel så här vid en snabb besiktning.
Om sensorn/fronten är bra som du har testat så kan det väl bara vara kvar att det är något med kretskortet i klipparen? Svårt att laga där utan man skulle testat om det finns att köpa ett nytt.
 
Smörjde alla kontakter med kontaktspray och satte ihop allt. Samma beteende...

Känns som att jag nått vägs ände med denna robot och att det är dags för en ny. Funderar på Husqvarna AM 315 eller möjligen att AM310 räcker.

Worx WG796E har hållt fin ordning på ca 1200 m2 gräs på ett schema 8h/dag 5 dagar i veckan, den är specad till 1000 m2.
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
Ska säga att det är med stort motstånd jag överger den här WG796E nu, den har fått nytt batteri för två år sedan och ny frontsensor förra året. Men mitt nästan oändliga tålamod och vilja att lösa tekniska bekymmer har trots allt en gräns och den är nådd nu.

Jag måste värdera min egen tid och i det sammanhanget är faktiskt en ny Husqvarna AM 315 ganska billig i synnerhet om man köper den lokalt och har tillgång till snabb service vid behov. Ingen perfekt robot, förvånansvärt att man inte enkelt kan uppgradera firmware själv men i övrigt ska den fylla spec och avsedd klipparea minst lika bra som den nu pensionerade WG796E.

Kanske får man se det såhär med klipprobotar att man köper en tjänst att få gräsmattan klippt, denna tjänst har ett pris. Någon måste stå för utbyte av komponenter vid behov och om denne/a någon är du själv kan det bli jobbigt även innanför garantitiden om man inte har tillgång till service lokalt. Detta är värt några tusenlappar absolut, jfr att köpa via tex tyska billiga näthandlare.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ska säga att det är med stort motstånd jag överger den här WG796E nu, den har fått nytt batteri för två år sedan och ny frontsensor förra året. Men mitt nästan oändliga tålamod och vilja att lösa tekniska bekymmer har trots allt en gräns och den är nådd nu.

Jag måste värdera min egen tid och i det sammanhanget är faktiskt en ny Husqvarna AM 315 ganska billig i synnerhet om man köper den lokalt och har tillgång till snabb service vid behov. Ingen perfekt robot, förvånansvärt att man inte enkelt kan uppgradera firmware själv men i övrigt ska den fylla spec och avsedd klipparea minst lika bra som den nu pensionerade WG796E.

Kanske får man se det såhär med klipprobotar att man köper en tjänst att få gräsmattan klippt, denna tjänst har ett pris. Någon måste stå för utbyte av komponenter vid behov och om denne/a någon är du själv kan det bli jobbigt även innanför garantitiden om man inte har tillgång till service lokalt. Detta är värt några tusenlappar absolut, jfr att köpa via tex tyska billiga näthandlare.
Vad synd.... Bytte precis kretskortet i laddstationen. Nu fungerar roboten. Tack för hjälpen. Det nya kretskortet var lite annorlunda och vanliga fel hade blivit åtgärdade ser det ut som. Lampan som ofta slocknar hade fått silicon så den är skyddad mot fukt. Sen satt det en gul komponent vid strömkablarna. Du får inte slänga klipparen, kan ju sälja den/delar annars. Tänker köpa den andra botten med 4 knivar istället med 3 från clas olhson så blir den ännu bättre. Ser ut att det kan passa. Går på ca 200 kr.

Nyligen utbytt kretskort i en laddstation med synliga förbättringar, inkluderar skyddad lampa och gul komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ska säga att det är med stort motstånd jag överger den här WG796E nu, den har fått nytt batteri för två år sedan och ny frontsensor förra året. Men mitt nästan oändliga tålamod och vilja att lösa tekniska bekymmer har trots allt en gräns och den är nådd nu.

Jag måste värdera min egen tid och i det sammanhanget är faktiskt en ny Husqvarna AM 315 ganska billig i synnerhet om man köper den lokalt och har tillgång till snabb service vid behov. Ingen perfekt robot, förvånansvärt att man inte enkelt kan uppgradera firmware själv men i övrigt ska den fylla spec och avsedd klipparea minst lika bra som den nu pensionerade WG796E.

Kanske får man se det såhär med klipprobotar att man köper en tjänst att få gräsmattan klippt, denna tjänst har ett pris. Någon måste stå för utbyte av komponenter vid behov och om denne/a någon är du själv kan det bli jobbigt även innanför garantitiden om man inte har tillgång till service lokalt. Detta är värt några tusenlappar absolut, jfr att köpa via tex tyska billiga näthandlare.
Nu märkte jag att roboten går snett. Får ha den så tills det blir värre. Har haft det problemet 2 gånger under garantin och behöver nytt kretskort om man ska laga det felet.....
 
Har för mig att det går att kalibrera om den går snett på plan mark. Ibland är det helt enkelt att ena framhjulet kärvar och kan ev gå att olja upp eller byta.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har för mig att det går att kalibrera om den går snett på plan mark. Ibland är det helt enkelt att ena framhjulet kärvar och kan ev gå att olja upp eller byta.
Bytt kullager förra året och dom rullar som de ska. Yes den går snett på plan mark. Ganska mycket snett. Vet du hur man kalibrerar?
 
Aldrig behövt kalibrera vår men vill minnas jag läst hur det går till någonstans, kanske i manualen. Proceduren var att man ställde maskinen på en horisontell plan yta och tryckte på en sifferknapp men minns inte vilken.
 
  • Gilla
Bengtolov och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Aldrig behövt kalibrera vår men vill minnas jag läst hur det går till någonstans, kanske i manualen. Proceduren var att man ställde maskinen på en horisontell plan yta och tryckte på en sifferknapp men minns inte vilken.
Testar med kalibrering om det går att lösa. Kan kanske lura den lite med lutningen. Man klickar på 2an sen håller in 5an tills lutningen blir återställd.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Aldrig behövt kalibrera vår men vill minnas jag läst hur det går till någonstans, kanske i manualen. Proceduren var att man ställde maskinen på en horisontell plan yta och tryckte på en sifferknapp men minns inte vilken.
Känns lite bättre nu, fått lyfta upp den ca 10 cm på vänster sida för att lura den. Går lite åt vänster fortfarande men betydligt mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.