Matkja skrev:
Har haft min Landroid M igång i en vecka nu. Det fungerar väldigt bra, lite justeringar på begränsningstråden bara. Grannen har en Landroid L och vi har 30 m staket som går parallellt mellan våra tomter. Jag lade min tråd enligt beskrivningen på 35cm från staketet och grannen har samma avstånd på sin sida. Grannen är inne på sin andra säsong med sin L nu, så spänningen var hög när jag skulle köra igång. Resultatet blev att min M går hela vägen till tråden och vänder utan problem. Grannens L vänder ca. 3 m från tråden på hans sida. Kontentan måste ju vara att M är kompatibel med andra Landroid. Har som sagt kört i en vecka utan problem. Grannen vart inte lika nöjd, men vi löser det 😃
Hur löser ni det? :)

Har nämligen precis samma scenario; En granne med en äldre Landroid L och jag en Landroid M. Min funkar som den ska men grannens vänder drygt 3m för tidigt där slingorna ligger ca 1,5m från varandra. Dessutom får den helt frispel om den träffar problemområdet då den söker slinga för att gå på laddning. Den snurrar då runt sin egen axel och anger sedan att den är utanför arbetsområdet...
 
peternicklas
zno skrev:
Hur löser ni det? :)

Har nämligen precis samma scenario; En granne med en äldre Landroid L och jag en Landroid M. Min funkar som den ska men grannens vänder drygt 3m för tidigt där slingorna ligger ca 1,5m från varandra. Dessutom får den helt frispel om den träffar problemområdet då den söker slinga för att gå på laddning. Den snurrar då runt sin egen axel och anger sedan att den är utanför arbetsområdet...
Titta lite i tråden från förra året, där finns lite olika förslag. Bl.a. att stoppa ner korrigerad plåt mellan slingorna.
 
Yksion skrev:
Tack. Coop finns i Linköping. Nån som vet vad en M kostar på Coop?
Coop Bygg i Linköping hade den inte så sent som i fredags!

I Linköping har jag bara hittat den (och köpt) på Swedol. Där kostade den 8000.
 
peternicklas
Jag skulle vilja få information om när, hur länge den klipper samt hur lång tid den står och laddas.
Logga elförbrukningen ger inte så noggrant resultat. Finns det någon typ av sensor kopplat till en klocka så man kan läsa av var den är och hur länge. Man skulle klart kunna sätta en kamera ovanför den men det räcker med ett löv så startar kameran. Någon som har ett tips?
 
peternicklas skrev:
Stopp och belägg.
Det är EXAKT samma moterer på 2013 år L och M. Laddplattorna har samma elektronik på 2013 årsmodell. Det är Laddstationen i kombination med ny elektronik i 2013 års maskiner som gör de mindre känsliga för störningar.
Det är helt ny elektronik i 2013 enligt reservdelslistan, tror denna stämmer!
Jag har haft en 2012 L samt har nu en 2013 M. Skulle ALDRIG byta ner mig till en L igen. M är mycket mjukare, tar mindre plats och sliter inte på gräset som L. har man 1000 kvm gräs att klippa så är M helt klart att föredra.
Positec har nog semester...
HQ kanske har förlorat målet då Jula nu börjar sälja Landroid igen. Misstänker att det är lagermaskiner de säljer.
Men det är possitivt att de säljer igen. Landroid förtjänar fler ställe som säljer den.
Frågar igen, kunde du bara lämna tillbaka din gamla klippare eller har du sålt den, eller vad? Skulle bli förvånad om de accepterar störningsproblemet som återköpsargument som jag skrev tidigare.
Sen är motorerna tystare, liksom hela L klipparen, bara att se på siffrorna. Kanske är de bättre inbyggda. Krocksensorerna på M är ju av vad man läsa ett större problem, har aldrig läst om detta problem för L.
Jag var på Jula och det är förra årets modell man börjat sälja igen, de har knappt 500 st i lager som de nu vill bli av med men vad som händer sedan vet inte butiken nu i alla fall.
 
peternicklas skrev:
Jag skulle vilja få information om när, hur länge den klipper samt hur lång tid den står och laddas.
Logga elförbrukningen ger inte så noggrant resultat. Finns det någon typ av sensor kopplat till en klocka så man kan läsa av var den är och hur länge. Man skulle klart kunna sätta en kamera ovanför den men det räcker med ett löv så startar kameran. Någon som har ett tips?
?????????
 
peternicklas
MBygga skrev:
?????????
Vad är det som du inte förstår?
 
peternicklas skrev:
Vad är det som du inte förstår?
Vem frågar du? Vilken klippare frågar du om? Du refererar ju inte till något/n och citerar ingen heller och då är det ju inte lätt att förstå vad du vill veta.
 
peternicklas
Någon som har ett tips? Är väl en fråga ställd till den som har ett tips, vem som helst.
Typ av klippare har ingen betydelse.
Om det är en ny fråga så refererar man väl inte till någon, eller det måste man kanske?
 
Logga elförbrukning verkar enklast. Annars så behöver det göras optiskt, dvs kamera. Klipparen har väl koll på om den producerat de timmar den skall enligt sin plan, men även om man skulle kunna komma åt den infon, så svarar det inte på hela frågan. Logging av signalen i slingan räcker inte, det säger inget om när klipparen är färdigladdad.
Kanske tillsammans med röd/grön lysdiod som säger när laddning sker.
 
peternicklas
eleson skrev:
Logga elförbrukning verkar enklast. Annars så behöver det göras optiskt, dvs kamera. Klipparen har väl koll på om den producerat de timmar den skall enligt sin plan, men även om man skulle kunna komma åt den infon, så svarar det inte på hela frågan. Logging av signalen i slingan räcker inte, det säger inget om när klipparen är färdigladdad.
Kanske tillsammans med röd/grön lysdiod som säger när laddning sker.
Jo logga elen är enkelt, men jag ska kanske titta på ett program med bättre upplösning. Det jag har idag har 1 timme som intervall. Loggning av laddstationen kan funka då lampan på laddstationen är röd under laddning och grön i övrigt. Bord finnas någon optisk lösning som känner av färgändringen. Dock så kan man inte få fram om den har gått ut eller fortfarande står i laddstationen. Ska ta och koppla för loggning av elen och se hur det går.
Tack för dina svar.
 
peternicklas skrev:
Jag skulle vilja få information om när, hur länge den klipper samt hur lång tid den står och laddas.
Logga elförbrukningen ger inte så noggrant resultat. Finns det någon typ av sensor kopplat till en klocka så man kan läsa av var den är och hur länge. Man skulle klart kunna sätta en kamera ovanför den men det räcker med ett löv så startar kameran. Någon som har ett tips?
I info displayen (tryck 2) så finns två räknare. Jag funderar på om en är gångtid och den andra laddtid. Men jag har inte analyserat enheten på räknarna. De räknas upp i alla fall.
 
peternicklas
solvalla skrev:
I info displayen (tryck 2) så finns två räknare. Jag funderar på om en är gångtid och den andra laddtid. Men jag har inte analyserat enheten på räknarna. De räknas upp i alla fall.
Det får jag ta och titta på. Löser kanske problemet direkt. jag vill ha kvoten mellan gång- och laddtid. Tar man den med jämna mellanrum så kan man se hur batteriet mår. Mäta elåtgången kan man göra med en vanlig energimätare i uttaget.
 
solvalla skrev:
I info displayen (tryck 2) så finns två räknare. Jag funderar på om en är gångtid och den andra laddtid. Men jag har inte analyserat enheten på räknarna. De räknas upp i alla fall.
Kombinera mätvärden med att lägga en iphone under locket en dag. Testade just att låta den köra slingan runt med appen sports tracker.

Hyggligt korrekt bortsett från när den sneddar genom huset. (Skymd gpsmottagning efter husväggen)

ImageUploadedByByggahus.se1373831251.504534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kainu och 2 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Frågar igen, kunde du bara lämna tillbaka din gamla klippare eller har du sålt den, eller vad? Skulle bli förvånad om de accepterar störningsproblemet som återköpsargument som jag skrev tidigare.
Sen är motorerna tystare, liksom hela L klipparen, bara att se på siffrorna. Kanske är de bättre inbyggda. Krocksensorerna på M är ju av vad man läsa ett större problem, har aldrig läst om detta problem för L.
Jag var på Jula och det är förra årets modell man börjat sälja igen, de har knappt 500 st i lager som de nu vill bli av med men vad som händer sedan vet inte butiken nu i alla fall.

Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att ett företag av denna dignitet skulle få för sig att utveckla en sämre modell än året innan. Ibland slår sunt förnuft värden i en broschyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.