När du bestämt dig för lite mer metodisk felsökning kan du prova diagnosmenyn.
Om felet kommer och försvinner av sig själv kan det vara bra att se i displayen visar.

Sätt roboten i laddstationen.
Tryck på 2:an
Titta på sensorstatus. Rätt värden?
Kör igång klipparen.
Vad visar sensorerna om/när den har hyss för sig?
Ändrar de sig som de skall vid begränsningskabeln?


Diagnosskärm på en robotgräsklippare med sensorstatusindikatorer och versionstext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om sensorerna visar fel status kontrollera kabeln framtill på undersidan av klipproboten.
 
Är inte säker på att jag har analys verktyget på min WG796e? Hur kommer jag isåfall Närbild av trasigt kabelhölje med exponerade ledningar på en robotgräsklippare, smutsig med gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
åt den? Det som känns väldigt märkligt är att innan jag lyckades få rätt på höjdjusteringen stod den färdigladdad i stationen och ”inväntar schematid”. Kan jag ha kommit åt något då jag mekade med höjdjusteringen? Kabelhöljet till frontsensor är trasigt, men det har det varit ”hela tiden”. Bild. Det som oxo är konstigt är att då det står ”utanför arbetsområde” så växlar display emellanåt över till ”normal” bild. Video.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
LCD-display på en gräsklippare med diagnostiska symboler, två kryssmarkeringar och kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kom jag åt diagnosen och det ser illa ut. Två kryss.nu är frågan om det säkert hjälper att byta frontsensorn samt isåfall var jag får tag i denna för WG796e…?
 
Redigerat:
S sepani skrev:
[video] Det som känns väldigt märkligt är att innan jag lyckades få rätt på höjdjusteringen stod den färdigladdad i stationen och ”inväntar schematid”. Kan jag ha kommit åt något då jag mekade med höjdjusteringen? Kabelhöljet till frontsensor är trasigt, men det har det varit ”hela tiden”. Bild. Det som oxo är konstigt är att då det står ”utanför arbetsområde” så växlar display emellanåt över till ”normal” bild. Video.
Ja, du kan ha kommit åt att trycka på den yttre ramen så att kablarna till frontsensorerna rört på sig så det blivit kontakt. :p
Är det konstigt om den beter sig konstigt om det är glappkontakt i kablaget?

Först går det yttre höljet sönder. Sen kommer väder och vind, ja i alla fall fukt, åt själva kablarna. Eller så åldras de pga dålig kvalité på isoleringen. De blir hårda och isoleringen spricker, sen går det fort för metallen att oxidera av, men derbyt flertrådiga ledare.
 
K
Det vanligaste felet brukar vara kabelbrott/glapp närmre sensorerna. Vid laddblecken
 
K
För ny frontsensor: Letmerepair eller ClasOlsson. Tror det finns 2 olika beroende på serienummer
 
Så…då var äntligen min Worx fixad…det var front sensorn såklart. Ny sådan för 762SEK o nu går den klockrent igen. Svårast att få rätt på var höjdjusteringen….

 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.