K Klacken skrev:
Har du provat att tvångsladda?

För att manuellt ladda batteriet utan att ansluta gränsområdeskabeln till laddningsbasen;
1. Anslut laddningsbasen till en lämplig strömkälla.
2. Docka den avstängda Landroid® M manuellt inom laddningsbasens räckvidd.
3. Laddningsbasens röda ljus kommer att sättas på.
4. Inom 3 sekunder och innan laddningsasen blir grön, tryck in, Landroid® M strömknappen ON/OFF (PÅ/AV).
5. Landroid® M kommer att börja ladda.

Tack, med "Docka den avstängda Landroid® M manuellt inom laddningsbasens räckvidd", menar du då att jag helt enkelt ska ställa den på plattan så att laddspröten ansluter?
 
S sepani skrev:
Tack, med "Docka den avstängda Landroid® M manuellt inom laddningsbasens räckvidd", menar du då att jag helt enkelt ska ställa den på plattan så att laddspröten ansluter?
K Klacken skrev:
Har du provat att tvångsladda?

För att manuellt ladda batteriet utan att ansluta gränsområdeskabeln till laddningsbasen;
1. Anslut laddningsbasen till en lämplig strömkälla.
2. Docka den avstängda Landroid® M manuellt inom laddningsbasens räckvidd.
3. Laddningsbasens röda ljus kommer att sättas på.
4. Inom 3 sekunder och innan laddningsasen blir grön, tryck in, Landroid® M strömknappen ON/OFF (PÅ/AV).
5. Landroid® M kommer att börja ladda.
Provade och worx indikerar nu att den laddar....håller tummarna....
 
S sepani skrev:
Provade och worx indikerar nu att den laddar....håller tummarna....
nu har jag tvångsladdat och det gick bra!100%! Dock tycker den sig vara ”utom arbetsområde”…jag lyckas på ngt sätt ”lura” den att starta och då åker den och den klipper. Rörelsemönstret är dock inte alls som vanligt. Den ”hackar” svänger runt sig själv, konstigt körmönster (svänger helt runt o åker tillbaka längs med där den klippt, känner inte av begränsningstråden utan åker ut…kan jag ha haft sådan otur att även begränsningstråden är ”trasig ”? Se video på stackars maskinen…
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
[video]

nu har jag tvångsladdat och det gick bra!100%! Dock tycker den sig vara ”utom arbetsområde”…jag lyckas på ngt sätt ”lura” den att starta och då åker den och den klipper. Rörelsemönstret är dock inte alls som vanligt. Den ”hackar” svänger runt sig själv, konstigt körmönster (svänger helt runt o åker tillbaka längs med där den klippt, känner inte av begränsningstråden utan åker ut…kan jag ha haft sådan otur att även begränsningstråden är ”trasig ”? Se video på stackars maskinen…
som sagt, någon med liknande erfarenhet…?
 
K
Jag hade nog lagt ut en tillfällig slinga för att utesluta fel i din "riktiga".
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
[video]

nu har jag tvångsladdat och det gick bra!100%! Dock tycker den sig vara ”utom arbetsområde”…jag lyckas på ngt sätt ”lura” den att starta och då åker den och den klipper. Rörelsemönstret är dock inte alls som vanligt. Den ”hackar” svänger runt sig själv, konstigt körmönster (svänger helt runt o åker tillbaka längs med där den klippt, känner inte av begränsningstråden utan åker ut…kan jag ha haft sådan otur att även begränsningstråden är ”trasig ”? Se video på stackars maskinen…
Min gamla gjorde sådär när slingan "läckte" alltså inte va av, men nån koppling var svag. hade jag många gånger. Testslinga o testa med säger direkt om det är det.
 
S sepani skrev:
[video]

nu har jag tvångsladdat och det gick bra!100%! Dock tycker den sig vara ”utom arbetsområde”…jag lyckas på ngt sätt ”lura” den att starta och då åker den och den klipper. Rörelsemönstret är dock inte alls som vanligt. Den ”hackar” svänger runt sig själv, konstigt körmönster (svänger helt runt o åker tillbaka längs med där den klippt, känner inte av begränsningstråden utan åker ut…kan jag ha haft sådan otur att även begränsningstråden är ”trasig ”? Se video på stackars maskinen…
NU FUNGERAR DEN….nästan. Det som jag inte får rätt på är höjdjusteringen. Resultatet blir att den ”hackar” samt följer alla lutningar i gräsmattan då den verkar ha fastnat på ”lägsta ”…se film. Tips? Har haft av den massa ggr och tycker jag gjort rätt men verkar som ratten inte griper i nedre delen och därför inte går att höja den…om jag skruvar på skyddsplåten fastnar ratten vilket tyder att den sitter fel…och om jag sätter plåten på då ratten är i högsta läge går lucka ej att stänga….
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Säg den lycka som varar…nu fick jag rätt på höjdjusteringen men nu är gamla problemet ”utom arbetsområde” tillbaka…innan dess stod det ”inväntar schematid” o allt var bra…utom höjden då alltså…
 
Gott att du fick till höjdjusteringen.
Vad gjorde du för att ”laga” problemet med ”utom arbetsområde” och piruetter etc?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Gott att du fick till höjdjusteringen.
Vad gjorde du för att ”laga” problemet med ”utom arbetsområde” och piruetter etc?
Dessa berodde på att klpptallriken harvade i gräsmattan….
 
S sepani skrev:
Dessa berodde på att klpptallriken harvade i gräsmattan….
piruetterna alltså. Det andra ingen aning…
 
Men innan jag lyckades få rätt på höjdjusteringen så verkade "allt annat" fungera...inklusive arbetsområdet....och hur jag fick rätt på det senast et jag egentligen inte. Jag provade att sätta i en ny slinga till laddstationen och då fungerade det. När jag sen bytte tillbaka till gamla fungerade den igen...jag får prova samma manöver igen....
 
S sepani skrev:
Jag provade att sätta i en ny slinga till laddstationen och då fungerade det. När jag sen bytte tillbaka till gamla fungerade den igen...jag får prova samma manöver igen....
Vad drar du för slutsats av det?
Du för köra den lite mer och återkomma med vilka problem den har.

Du kan ta en bild på den svarta kabeln som går till sensorerna och kontaktblecken för laddningen i fronten.
Om den är lika gamla som ditt gamla batteri kan den vara sprucken och dålig.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
K
Om du trycker på tvåan, hur ser det ut? Något kryss på sensorerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.