Jag har wi-fi på ugnen, tvättmaskinen och torktumlaren. Använde det i början men inte något mer efter nån månad
 
IoT ökar behovet av ännu fler datacentrar och serverhallar som slukar el. El till lampor och motorer gör i alla fall någon nytta men mer el för att kylskåpet ska kunna ropa efter mer mjölk är nog ganska fånig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Häromåret kostade ett blixnedslag i ledningarna mig diskmaskin och centraldammsugare. ... Och ja jag har åskskydd på ingående el, det fick också lagas vid samma smäll.
Vilket/vilka typer av överspänningsskydd har du på inkommande och var sitter dom?
Grovskydd, mellanskydd, finskydd?
Sedan brukar det behövas en viss kabellängd mellan skydden, det finns även speciella ”anslutningssladdar” som simulerar kabellängd.

Skyddade och oskyddade kablar ska inte heller gå nära varandra.
 
K
Har ett kylskåp med wifi.

Gissar att man laddar ner en app eller något för att kunna hålla koll på temperaturer eller liknande.
Kommer aldrig att använda det och tycker det är en väldigt onödig funktion.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Så här två år efter trådstart. Tycker ni likadant, eller har kylskåp med Wifi blivit något bra å ha?

Jag vill ha kylskåp med bubbelvattendispenser men icke. Med Wifi däremot, vilket jag absolut inte kan se nyttan med ännu
Kom hem efter 4 veckor semester och elen till frysarna hade varit borta. Då hade det vart smutt med temperaturlarm från frysarna......
 
Hur ska dom kunna larma om strömmen är borta?
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska dom kunna larma om strömmen är borta?
Googla på batteri, ackumulator, mm. Uppfanns för ett par hundra år sedan......
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
ullberg
Jag har tvättmaskin och spishäll med app (wifi), spishällen är väl högst tveksamt vad nyttan är, och kombinerat med att appen inte är det vassaste ser jag inte att jag kommer använda det. På tvättmaskinen är det bra men inte nödvändigt skulle jag säga. Två saker är användbara: info om när programmet är slut och påminnelse att tvättmedlet håller på att ta slut så man beställer i tid (ingick iof. en årsförbrukning med maskinen som jag inte vet hur de dimensionerat - verkar räcka flera år för oss så ett tag tills jag kommer behöva agera på det meddelandet...)

/U
 
S Skärkarln skrev:
Googla på batteri, ackumulator, mm. Uppfanns för ett par hundra år sedan......
Finns det inbyggt i uppkopplade kylskåp? Jag har inte sett det på någon modell jag har tittat på.
 
Enda nyttan jag haft än så länge är få notis att det är färdigt, särskilt maskinerna som står i källaren tvätt och torktumlare. Dock har jag inte löst det med inbyggd IoT utan med egen smarta hem lösning.

Vi har på diskmaskinen men använder det väldigt sällan till mer än notis vid klart program men den står ju i entreplan så den hör vi ju också när den är klart. Iofs jag glömde när vi kör diskmaskinen sent och den står i piper varje minut till någon öppnar luckan ja då är det oerhört praktiskt att stänga av den via telefonen. :rofl:
 
Känns mest som ett tafatt försök att hetta upp en ganska tråkig produktgrupp för att få folk att betala ett högre pris. Samsung har ett kylskåp med surfplatta på dörren men tycker bara det är jobbigt med en extra pryl att hantera
 
Kanske kan vara till nytta den dagen vitvaruleverantören vill kolla eventuella fel i utrustningen... om nätverkskortet är helt vill säga... ;)

Annars verkar det ju vara en bra väg in i nätverket för eventuella hackers... så jag står nog över ett tag till.
 
useless useless skrev:
Hur ska dom kunna larma om strömmen är borta?
En app kan kolla kontakten med utrustning man vill övervaka och sedan larma efter t.ex. x missade svar Men då måste man se till att appen alltid ligger aktiv i bakgrunden.
Men vår elleverantör till hus och fritidshus har system så vi får SMS vid elavbrott till fastigheten.
 
useless useless skrev:
Finns det inbyggt i uppkopplade kylskåp? Jag har inte sett det på någon modell jag har tittat på.
Isåfall fattar dom ju inte vitsen hos fabrikanten och då skall man inte köpa än....måste va Elux , dom fattar inte mycket
 
S Skärkarln skrev:
Isåfall fattar dom ju inte vitsen hos fabrikanten och då skall man inte köpa än....måste va Elux , dom fattar inte mycket
Tror faktiskt inte att E-lux har några uppkopplade vitvaror alls...

Någon form av temperaturlarm på kyl och frys är inte tokigt. Själv fixar jag det mha Tellstick Znet Lite v2 och ett par sensorer i kyl och frys i källaren samt en i frysen i köket. Nästa projekt blir en plugg som mäter tvättmaskinens energiförbrukning så jag kan få ett pling i telefonen när tvätten är klar.

Min nästa tvättmaskin kommer vara uppkopplad för den maskin jag vill ha råkar ha den typen av funktionalitet. Om min nästa kyl är det? Ingen aning... Om den kyl/frys (French door-skåp) på marknaden som bäst möter mina behov (mått, volym, bra inredning och ismaskin) även är uppkopplad så blir det så. Annars inte. Hällen? Högst troligen inte - hällar som är för avancerade tar längre tid på sig för att starta vilket är irriterande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.