Det är inte lätt att på ett enkelt sätt förklara vad som hänt, men jag gör ett försök, men i grunden handlar det om problem med att ansluta utrustning till ena delen av wifi-nätverket.


Till och med 13 juni var allt frid och fröjd. Vi har två wifi-routers (A och B) som står i var sin del av huset och där båda fungerade tom den natten 13 och 14 juni. För att ta allt från början. Allt börjar med fiber in i huset, därefter från ingångsdosan (där fibern går in) går det två nätverkskablar till routers A och B. Nätverkskablarna till A är ca 10 m och till B ca 20 m. Från Router A är det bara wifi-nätverk och ingen utrustning är inkopplad på routern - det är denna som strular. Tyvärr har jag bara ingen utrustning som jag kan koppla in på nätverket (kan ju asa runt en stor stationär dator, men det har jag ännu inte orkat att göra, samt att det är så många kablar som ska kopplas in o ur.) Använder en Ipad för att koppla upp mot internet.


Från Router B, går nätverket vidare till ny switch, som fördelar ut nätverk till två fasta datorer och en telldus-utrustning (som styr många av alla lampor i huset). Alla dessa delar fungerar, det vill säga både wifi och trådbundet nätverk.


Inget medvetet fysiskt eller andra uppdateringar har gjorts av utrustning/inställningar.


Router A fungerar inte när den är inkopplad på nätverket oavsett vilken nätverkssladd som används, om man tar ur nätverk B, går ned, har båda inkopplade och sätter in routern med en kort 1 meters sladd (har provat 4 olika korta nätverkssladdar). Däremot så fungerar router A när jag lägger den i serie med Router B, med både wifi och trådbundet nätverk.


Vårt antagande var att Router A inte fungerade, så det köps en till som fungerar när den också ligger i serie med Router B, men fungerar inte direkt från omvandlingsdosan (fibern till de två nätverkskablarna till A och B), det vill säga exakt samma fel som original router A.


Hade igår efter jobbet kontakt med vår leverantör av bredband (vi har tv, bredband och telefoni hos samma leverantör, så att de inte kan börja hänvisa runt). De hävdar att de har kontakt med router A. På mina Ipads (två stycken) får jag upp full styrka på wifi-signalen, men ingen uppkoppling till internet. På orginalroutern (till A), så lyser en lampa som just säger att det inte finns någon uppkoppling till internet, men att nätverkssladden är i.


Nu är frågan vad är felet?


1. Är det splitterna/switchen (dosan där fiber går in- är osäker på det formella namnet), som är sönder?

2. Är det ipad-utrsutningen som inte fungerar- lite konstigt då det skulle vara två utrustningar som samtidigt blir konstiga, från enbart en av routrarna.

3. Är det något i router B som blockerar/spärrar?


Jag blir konfunderad och förbryllad.
 
Varför har ni valt en lösning med två routers?

Den enkla, snabba, lösningen är ju att köpa en accesspunkt och koppla in i routern som funkar?

Jag antar att ni haft två inkommande anslutningar?
 
Som jag tolkar det så har du två routrar till samma fiberdosa.
Vilket alltså innebär att du måste ha två IP-adresser från leverantören för att det ska fungera. Kan något ha blivit skillnad där, jämfört med tidigare? Leverantörer ändrar i smyg så mycket det kan, så att det fungerade förr är ingen garanti för att det ska fungera nu tyvärr.

Allt fungerar när du kör router A i serie med router B, då kommer frågan... Varför kör du som du gör? Nätverken blir väl delade i det läget. Jag skulle konfigurera om så att det blir ett gemensamt nät i hela huset, inte två delade. Om det inte finns någon anledning till att köra så.

Med stor sannolikhet har du redan grejer som krävs för att köra det i samma nätverk, kanske behöver förlänga/byta en kabel till ena routern.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Nu visar jag nog min okunskap i frågan.

Huset är så stort att det behövs 2 wifi-routers för att täcka hela huset. Det är tjocka tegelväggar, som dämpar signalen till intet, om vi bara skulle använda en router.

Dosan (som finns i källaren) har två nätverksutgångar! Den ena används till A och den andra används till B. Om vi skulle bara använt en utgång, så hade vi behövt ytterligare 10 m nätverkskabel, som skall trasslas igenom trossbotten, då allt måste ligga i serie, eller tänker ni på något annat sätt, om det fungerar (vilket jag inte tror).
Skall vi ta signalen från router B och tillbaka i huset krävs ytterligare 20 m nätverkskabel+ ihopkoppling till redan dragen nätverksabel (10 m).

Dessutom har så vi dragit nätverket och placerat routers fungerat tom 13-14 juni.
 
Min första tanke var precis som tibbsters, att du tidigare har fått flera IP-adresser, men nu har din internet-leverantör ändrat så att du bara får en.
 
Två routrar till fiberkonvertern är inte optimalt vilket du nu har upptäckt.
En accesspunkt kopplad till en (1) router borde vara vägen framåt.
 
Jag hade kopplat en av dina routrar till det som du kallar ingångsdosan med en ny kabel. I den routern hade jag satt de två långa kablar du har idag, och i andra änden på dessa kablar satt en router i varje.

Dessa två routers ska dock konfigureras om till enbart ap:s (accesspunkter). Hur du gör det står i manualen, eller så går det att googla fram informationen. Om du skriver vad dina routrar heter kanske det finns någon här som kan förklara hur du gör, om du inte fixar det själv.

Jonas
 
BirgitS
Det är kanske bra med modellbeteckningar på "ingångsdosan" och routrarna för att verkligen veta vad det är för något, t.ex. så att inte ingångsdosan innehåller routerfunktion också.
 
stort tack till alla.

Dubbelkollade med vår leverantör och de tillåter två ip-adresser, men de nämnde något om att telefonin kunde möjligen ställa till problem, som sitter på den tredje nätverksutgången från fiberdosan... jag återkommer.

...men det är ändå skumt att saker bara slutar fungera, när de inte har gått sönder...
 
Första steget är väl att försöka komma in i admin funktionen för routern som inte fungerar och se om den får någon IP-adress från WAN-sidan (operatörens DHCP servrar delar ut IP-adresser). Du bör nå din Wifi-router även om den inte har kontakt med internet.
 
Igår kväll fungerade det ICKE! Tog bort telefonen från utgång 3 vid ingångsdosan. Nu på morgonen fungerade allt, för efter kl 0600 skulle jag få en ny IP adress tilldelad av leverantören.

Det där med att komma in i admin för routern får inte jag till via IPad. Jag har försökt flera gånger.... men när jag sitter vid PC går det på en gång. Finns det något knep.
 
Knep: tillåt inloggning via wifi......
 
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Knep: tillåt inloggning via wifi......
Gäller ju då att man har en mycket säker krypteringsnyckel och -metod för det trådlösa nätet.
 
Nackdelen med att ha det som du, är väl att utrustning på router a inte kan komma åt utrustning på router b och tvärtom, med mindre än att du i princip öppnar näten för hela världen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller ju då att man har en mycket säker krypteringsnyckel och -metod för det trådlösa nätet.
Jag talade bara om vad som sannolikt behöver göras för att Trähandtag ska få sin Ipad att prata med routern.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.