Hemmakatten skrev:
Men AndersS, menar du verkligen Paddy, det irländska lågprisdrickat som knappast kvalar in under rubriken whisky och som inte ens många irländare kan förmå sig att dricka. Uurk:eek:

Eller är det möjligen nån annan whisky du menar?
Jajamen det är den whiskyn. Det är den whisky jag dricker med en isbit i när sommaren erbjuder varma dagar, men kan då även välja en malt som GlenGrant eller Tyrconnell doch utan isbit. Lätta, fruktiga, honungston och med sötma, dvs ganska enkla whiskysmaker.
Jag var Islay-frälst de första åren när jag började med malten, men har med åren varierat mina sorter och hittat det jag tycker om (många av dem kostar tyvärr lite också). Har t.ex. en grymt god vatted malt (den är ljus och av gaelisk typ) som bara kan köpas på ett litet bryggeri på norra Skye.
Var sak har sin tid och plats :)
 
Min bror fyllde 30 häromdagen, och sen som jag var gick jag samma dag förbi systembolaget för att se om där fanns ngn Whisky som jag kunde tänkas ge i present.
En snabb titt i hyllan, och inköpet var klart.
Gordon & McPhail verkar ha köpt ett antal liter från Caol Ila, för att lagra på Sherryfat i 12 år.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=10425&Butik=0&SokStrangar=

Som tur?? var så hade mitt systembolag 2 flaskor, så jag blev ju tvungen o köpa båda så jag fick en själv.
Whiskyn är mycket intressant, doftmässigt så finns där inte mycket rök, men när man väl smakar så framkommer det mycket rök, och mycket sherrysmak, på samma gång, det är märkligt och en riktigt trevlig upplevelse!

Den finns bara på en upplaga av 3120 flaskor, så skynda o beställa hem den till ditt systembolag.. :)

Själv är jag värd en slurk av denna fina whisky efter en dag i Ullared som resulterade i ett stort tomt hål i plånboken, särskilt efter fortkörningsböter på 2800 kr.. :(
 
Så var då Ledaig 10 years provsmakad och för er som gillar rökig whisky kan den bli en trevlig överaskning. Det är en whisky i riktig Islay form och den kommer ju dessutom från Isle of Mull.
Har ljus fin färg, stor rökighet men med en viss inblandad sötma/fruktighet. Man skulle kunna säga att det är en gaelisk whisky som man tillsatt rökigheten.
Jag får faktiskt omvärdera mina "sommarwhisky" ideal efter att smakat Ledaig och sätta in denna som ett alternativ till mina nuvarande som inte har den rökiga tonen.
 
Tack för tipset om Caol Ila Fresve!!
Slut i mina trakter tyvärr, men jag får försöka plocka upp den på resande fot framöver. Låter som en Whisky helt i min smak.
Jag är ett stort fan av Sherry-lagrad Whisky och är dessutom svag för Caol Ila, så har de lyckats väl med balanseringen kan det bli hur bra som helst!

/Pontus
 
himla trevlig tråd detta,annat än skäll och gnäll på varandra.
så visst har whisky en förbrodrande egenskap.
skälv föredrar jag en four roses med is mmmmm.
 
Bourbon är inte alls fel. Provade nyligen Gentleman Jack (mest för att jag är förtjust i namnet) och den lever upp till sitt namn kan jag lova. Är annars stor vän av 12-årig Caol Ila. Har även haft det stora nöjet att prova Caol Ila Unpeated (orökt) på någon av Bishops Arms pubarna, närmare 60% men ljuvligt smörig och underbar!. Har inte lyckats komma över någon egen flaska ännu, men skam den som ger sig!

Ett sista tips från min sida är Benriach Single Peated Malt 10-årig. Påminner mycket i karaktären om Caol Ila, men är lite elegantare på något vis, väl värd att prova om du gillar Caol Ila.
 
Pongu skrev:
Slut i mina trakter tyvärr, men jag får försöka plocka upp den på resande fot framöver. Låter som en Whisky helt i min smak.
Det är bara be dem att ta hem den, kostar gratis.
 
Man kan beställa på internet och hämta en eller två kartonger på bussgodset också :) , senast tog 9 dagar.
 
Appro på det...

Lade en beställning från nätet i går kwäll tillsammans med min bror, hoppas på samma effektivitet som vid förra beställningen, det tog bara 4 dagar då :D framkört till dörren!!!
Beställde sammanlagt 9 liter whiskey nu och det fina i kråksången är att frakten slutade på bara 243:- :eek: samtidigt som den totala prisskillnaden blev 1200:- till vår fördel :p
// Mixar´n
 
Och gillar man maltwhisky och hamnar i det dyrare segmentet blir skillnaden ännu större. Brukar grovt räkna att för "standard" sortimentet får man 1L för priset av systemets 70cl, inkl. frakt. Men går du på de dyrare kan din besparing i vissa fall och lite "tilbud" bli 40-50%.
Om de dyrare sedan alltid är godare är en annan fråga, man får ta det som en del av sin "fritidsaktivitet". Så kombinerar man hämtandet med en stegräknare och en kartong under varje arm så börjar man väl snart göra anspråk i att medverka i världens starkaste man och framstå som idrottsman ;)
 
Jag har tidigare varken tyckt om doft eller smak av whisky. Kan bero på att jag som 4-åring frågade mamma om hon drack äpplejuice och efter ett jakande svar svepte jag glaset. Mår faktiskt fortfarande illa av doften av vanliga blended. För några år sedan bjöd svärfar, med 50+ sorter, mig på en Highland Park och den gick faktiskt ner. Efter det har jag börjat gilla rökiga sorter från Islay. Vanliga får jag inte ner alls.

Många säger att jag gått på de "svåra" med en gång men det är bara de som går ner.

Favoriter: Laphroaig, Bowmore, Caol Ila, Lagavulin och Ardbeg.
 
Niteowl skrev:
Jag har tidigare varken tyckt om doft eller smak av whisky. Kan bero på att jag som 4-åring frågade mamma om hon drack äpplejuice och efter ett jakande svar svepte jag glaset.
Gjorde något liknande, fast med äpplecidervinäger. Fy f..n va det smakade!

Jag håller mig till Tullamore. Vänta förresten, det är ju fredag och jag har precis kommit hem från jobbet. Dax för pappa att gå i skåpet!
 
Helo skrev:
Bourbon är inte alls fel. Provade nyligen Gentleman Jack (mest för att jag är förtjust i namnet) och den lever upp till sitt namn kan jag lova.
Härligt att någon annan uppskattar Bourbon. Inte för att vara nån petimeter, men Gentleman Jack är inte Bourbon per definition utan "Tennessee Whiskey", den är något för vass för min smak. De Bourbon sorter jag kan rekomendera är främst Maker´s Mark, när man druckit den så smakar det mesta annat som kattpiss. Maker´s Mark är en mycket uppskattad Whiskey, och den är svår att få tag på i ex. USA. Här hemma är vi dock lite efter på den punkten, så på de systembolag jag brukar handla så står det alltid en hel hög med flaskor täckta med damm. http://www.makersmark.com

Annars är det inte fel på Jim Beam, men det skall vara riktig Jim Beam destillerad i Kentucky. Den skit de säljer på bolaget är licenstillverkad i Skottland och smakar inte ett dyft som Bourbon! Det smakar som vad det är, dvs dålig Skotsk Whisky. Calles har riktig Jim Beam som de säljer på småflaskor om tio stycken.
 
Niteowl skrev:
Många säger att jag gått på de "svåra" med en gång men det är bara de som går ner.
Favoriter: Laphroaig, Bowmore, Caol Ila, Lagavulin och Ardbeg.
Har samma i-landsproblem som du. :D

Det riktigt tragiska är att jag var i Skottland i två veckor sensommaren 2004 och kuskade land och rike runt på motorcykel, mest uppe i Highlands och västkusten, ute på Sky och så vidare. Det tragiska är väl i och för sig inte att jag var i Skottland, snarare att jag inte hade lärt mig att dricka whisky då. För att göra det värre har DFDS dragit in färjelinjen från Göteborg till Newcastle.
 
Jag gillade inte heller Whisky för tio år sedan. Lurades att prova Springbank, vilket gjorde mig intresserad, men tyckte fortfarande inte om övriga sorter. Det var först när jag provade Islay som jag blev fast! Därefter har jag successivt börjat kunna uppskatta övriga Whisky-distrikt, men jag dricker fortfarande till 90% Islay, framför allt Bowmore och Laphroaig. Smaken är som baken!

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.