Läste igenom tråden och kände hur det började vattnas i munnen. Gick gladeligen över till barskåpet och tänkte plocka fram nåt gott.
Vad hittar man? Inte mycket alls av de godheterna som nämnts här iaf.
En skvätt Glen Clova (Blended scotch) var allt som fanns kvar...
 
Nu kommer jag säkert att få vissa mothugg ;-) men jag har tidigare provat några Mackmyra och handlade nu en flaska av den som tillhör systemets standardsortiment. Smakade en gång utan at blanda i vatten, nja det var ingen höjdare. Testade med ca 20% vatten och det blir bättre. Men efter några smakprov och då parallellt med annan skotsk maltwhisky så blir omdömmet, underkänt och definitvt inte prisvärd. Stickig, spritig, viss fruktighet, men saknar helt "fyllighet" (tolka mig rätt nu :) ).
 
Några timmar har gått, "skvätten" likaså... =)
 
smuttar på en Yamazaki, fina grejer! Vem kunde tro att Japaner skulle kunna göra fin malt dryck?
 
Yamazaki har en nästan hundraårig tradition av whisky men fick problem efter andra världskriget så produktionen var stängd under ett 20-tal år. Nu minns jag inte riktigt hurYamazaki gör, men jag tror att de köper sin mältade säd från Skottland.
Andra japanska destillerier har t.ex. köpt pannor från nedlagda skottska.
Så jag har håller med om att japansk whisky är helt Ok till skillnad från den amerikanska "whiskyen" som jag inte alls gillar med sin parfyminspirerade smak.
 
Tja, då var resan över.. :)
Det blev lite inhandlat, bild bifogas.
Ileach är ny för mig, liksom Finlaggan är det en Islay-whisky med okänd tillverkare. Efter lite gooling så blir man inte klokare på vem som tillverkar den! :)
Finlaggan har jag nämnt tidigare som en trevlig upplevelse, så det fick bli en till.
Ancnoc och Glenlivet har jag inte heller testat innan.
 
  • IMGP4351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finlaggan är en Islaywhisky utifrån vad som sägs och vissa påstår att merparten av den är Lagavulin. Men det har ju inte så stor betydelse bara att den smakar likadant vid flera inköp. Jag har handlat olika "okända" whiskysorter i Skottland som varit alldeles utmärkta jämför mot kända märken som Glennfidich vanliga 12 åriga "taxfree variant", ber om ursäkt till er som gillar den, det är enbart min subjektiva bedömning. Du hittar ett företag på Isle of Skye som säljer Praban som har både blended och vatted malt men inte uppger destillerier men whiskyn håller hög kvalite, bl.a. den 21åriga som jag handlade på deras "kontorshop" a 8m2.
 
Nu höll tråden på att försvinna bakåt i historiken, så vi värmer den lite på nytt. Sommarwhisky'n är nu inhandlad och det blev en mix av malt och blended. Blenden blev ett antal av de trogna Paddy och Famous Grouse. Malt blev några Highland Park och sedan AnConC, Ledaig, Aberlour. Ledaig är ny för mig och görs på Isle of Mull, hos Tobermory, vilket jag förhoppningsvis får chansen att besöka i september.
 
ILeach:en har jag sett att den numera även finns på systembolaget.. Det är en knepig whisky, rejält salt.. Första gången jag provade vart jag besviken, men den töms numera sakteliga.
Av min far så har jag fått en Snow Grouse, en whiskey som är gjord att serveras iskall, den får nog läggas på frysen tills påsk.. :)
 
Favoriserar Islay-whisky.
Men måste faktisk säga att Black Grouse är en klart godkänd "bjudwhisky" :p
 
Fick Snow Grouse av min bror som inte klarade av den, lite egendomlig smak faktiskt...
Håller förövrigt med föregående talare att black grouse är en bra "bjudwhiskey", tillsammans med Drumguish som även den finns hos den lokala handlaren :D
 
För nästan ett år sedan när jag var nere i Bordershopen fynda jag 8 (liters) flaskor Bowmore Surf för under 200 kr styck. Perfekt att ha som bjudwisky och presenter.

Lite roligare att kunna dra fram en Bowmore när det är mycket folk utan att känna att favoritflaskan tar slut.
 
Snow Grouse har gått mig helt förbi, men hittade lite info om den och för en whisky älskare så låter inte "blended grain" och ‘Smoothchill filtered.’ som en höjdare dvs ingen maltwhisky i den flaskan.
Och det verkar som man riktar sig till "One of the Scotch whisky industry 's Holy Grails is to attract younger drinkers, more used to white spirits, and the latest offering to target this market is The Snow Grouse."
Men varför inte som en kyld ersättare till Östgöta sädesbrännvin när man vill ta en snaps, men den finns inte på bolaget.
 
Hemmakatten
Men AndersS, menar du verkligen Paddy, det irländska lågprisdrickat som knappast kvalar in under rubriken whisky och som inte ens många irländare kan förmå sig att dricka. Uurk:eek:

Eller är det möjligen nån annan whisky du menar?
 
A
Nog är Mackmyra å cola drickbart allt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.