Hej!
Jag hade beställt VVC till samtliga tappställen till min villa då den byggdes. Nu har det uppdagats att jag enbart har VVC till tvättställena i de två badrummen (samt till köksblandaren), alltså inte ända fram till badkar eller duschar. Detta innebär ju att det står stillastående vatten de sista meterna (mellan tvättställ och dusch exempelvis) vilket ju är risk för legionella, samt att väntetiden är 6-7 sekunder för varmvattnet (inte jättelänge jag vet, men jag hade förväntat mig att slippa den där första kallduschen..). Mitt problem är att installatören säger att det är omöjligt att ha VVC ända fram till duschen, det är tydligen inte förenligt med reglerna för säkert vatten. De menar därför att då de svarat att de installerat till samtliga tappställen, så är detta med sanningen överensstämmande eftersom det är det enda som är möjligt om man ska följa regelboken. Jag kan inte googla mig fram till relevant info om detta (som jag förstår i alla fall..) så jag hoppas att det finns någon här på forumet som kan svara mig. Om det är omöjligt att uppnå så får jag ju ge mig, men jag vill vara säker på det först. Jag valde till VVC just för att jag är väldigt rädd för legionella, särskilt i den ena duschen som enbart används av nattgäster, alltså väldigt sällan, då känns det snopet att inte ha fått det man trodde. Allt är på samma plan, så jag betvivlar att den VVC som nu installerats gör någon större skillnad (förutom köksblandaren som ligger längst bort från värmeväxlaren). Tacksam för hjälp!
 
VVC dras inte till samtliga tappställen. Man drar det till det eller dem tappställen som ligger längst bort i systemet. Har du t ex ett fördelarskåp i badrummet så ansluter man det där.

Installatören har rätt i att man inte kan dra fram VVC ända fram till t ex duschblandare om man har dold rördragning, för det innebär då en dold skarv i väggen, vilket inte är tillåtet.
Det är heller inget krav att ha VVC. Kravet, vill jag minnas är att man ska få varmvatten inom 10 sekunder.
I ditt fall så är risken för legionella obefintlig.
Om det tar 6-7 sekunder att få fram varmvatten, trots VVC, så skulle jag kontrollera så att VVC-pumpen verkligen fungerar och är rätt ansluten i systemet
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Entreprenören har helt rätt som skrivits ovan. 6-7 sek från fördelare till duschblandare är godkännt.
 
Tack så mycket lordi och RoBo! Då stämmer det att man inte kan få bättre VVC-installation än så här. Jag får väl tappa ut vatten från "gästduschen" någon gång i veckan för att inte vattnet ska stå så länge. VVC-pumpen är installerad av fjärrvärmeinstallatören, så jag kontaktar dem om det och ser om det går att justera anslutningen för att få kortare väntetid.
 
Maria B skrev:
Tack så mycket lordi och RoBo! Då stämmer det att man inte kan få bättre VVC-installation än så här. Jag får väl tappa ut vatten från "gästduschen" någon gång i veckan för att inte vattnet ska stå så länge. VVC-pumpen är installerad av fjärrvärmeinstallatören, så jag kontaktar dem om det och ser om det går att justera anslutningen för att få kortare väntetid.
Du kan ju känna på VVC-röret som kommer tillbaks till växlaren. Det som VVC-pumpen sitter på. Det röret ska vara varmt även när ni inte tappat varmvatten på länge. Temperaturen på vattnet som kommer tillbaks ska vara minst 50 grader.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
O
När jag installerade VVC i mitt hus så var det inga problem att få det till alla tappställen. Visste inte ens att det var ett problem. Har för mig att rörisen kopplade in det på VV direkt.
Tänker inte ta gift på detta dock... Kommer inte ihåg exakt och med tanke på tiden på dygnet... :)
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Rent tekniskt är det inget problem att dra till alla tappställen. Det bli bara lite mer rör.
Problemet är när man ångrar sig eller när pumpen går sönder. Då får man en massa rör och avstick med stillastående vatten som kan orsaka problem.
Rör där man inte har vvc töms på några sekunder när man spolar vatten, så där är det inget problem.
 
  • Gilla
Chodsky och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar Odjuret och Useless. Behöver lite förtydliganden, tacksam om ni kan! Om det är möjligt att få VVC ända fram till exempelvis duscharna, blir det då inte dold skarv i väggen utan på annat sätt? Eftersom det tydligen inte är enligt reglerna i Säkert vatten att göra så? Hur ser det ut då, synlig skarv som sticker ut utanför väggen? Eller kan det vara så att era installationer gjordes för länge sedan och att det då var andra regler som gällde?
 
Man får lägga skarven i en infälld kopplingslåda i närheten av duschen. I praktiken blir det väl en fördelningspunkt med avstick till alla tappställen i rummet monterad på något lämpligt ställe. Dom avsticken blir så korta så det är inget problem med fördröjningen.

Och, som sagt var, avstick utan vvc innebär ingen legionellarisk. I så fall skulle ju varenda varmvatteninstallation utan vvc vara farligt. Det är snarare så att vvc höjer risken eftersom man får blindavstick och stillastående vatten om cirkulationen slutar funka eller stängs av för att man vill spara energi...
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Hej useless! Jag tror det är så de gjort? Kopplingslådor i badrumskommoderna men ingen VVC till duschar och badkar, som jag ju ville ha? Bifogar bild som kanske förklarar bättre än mina ord...:)
Ritning av VVS-installation i badrum med markerade kopplingslådor och rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Men avsticket från fördelaren till duschblandaren kan ju inte vara så långt, så det borde bara ta några sekunder att få varmvatten i duschen om allt funkar som det ska. Är det verkligen ett problem?
 
Jag är (ganska) säker på att jag sett duschblandare där man kan ansluta VVC direkt i blandaren. Det borde ju inte ge några dolda skarvar, däremot en högre kostnad för blandare.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Man borde först fundera på vilket problem man ska lösa. Om det är komforten, dvs snabbt varmvatten, så funkar det väl som det är i dag? Om man vill minimera risken för legionella så ska man nog inte ha VVC över huvud taget...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
O
Tja för min del blev det 4 rör från VP´n.... VV, Värme , retur värme, VVC
Om jag minns rätt kopplades det direkt på VV Men jag är inte helt säker men det låter rimligt....
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.