Hur skulle ni göra för att göra eran vitq bil blankare, finare. Bilen är 3 år och lacken i ganska bra skick. Ej metallic.

Hur skulle ni göra?
Ditec?
Eller polera/vaxa själva?
Vilka produkter?
 
Jag skulle nog vaxa och polera själv.
Har gjort det på två vita servicebussar som vi hade på jobbet.
Dom blev så blanka att flera kunder trodde att vi hade köpt nya bussar.
 
Hur gjorde du?
 
Jag använde en polermaskin (modellen som liknar en vinkelslip) och vax.
På den ena bilen var det mycket repor så på då körde jag med rubbing innan vaxet.
Jag hade inga värstingmedel, tror jag använde turtle wax nano.

Autosol är kanon till att polera med innan vax också, men kan vara lite jobbigt att gnugga bort.

Edit: Använd en lammullshätta på maskinen, dom är superbra.
 
  • Gilla
Crosstouer
  • Laddar…
C
Skillnaden är att en vanlig vaxning kanske håller i en månad, medan en Ditecbehandling håller i minst ett år.
Kamilenski, är det en bil du är rädd om och är beredd att lägga pengar på tycker jag du ska göra en riktig ditecbehandling (eller annan motsvarande, jag har ingen erfarenhet om vad som är bäst).
 
Autosol och lammullshätta låter som ett bra sätt att få fram grundlacken om man är lite ovan.

Ett relativt enkelt recept som funkar för många är att köpa en dubbeltrissa på rusta eller biltema, komplettera med lite hårdare pads (gula) och sedan tvätta, rengöra, polera, vaxa. Vill du sedan försegla på något vis finns det ju konsumentprodukter för det också nuförtiden.

Ett varmt garage och lite tålamod behövs.
 
Har samma bekymmer med min faktiskt och den är också vit och snart tre år gammal...

Står i begrepp att försöka bestämma mig om jag ska lösa leasingen, förlänga leasingen eller byta till ny bil...
Inte fan lätt att ta detta beslut...

Blir det att jag behåller bilen så kommer jag lämna in den på en riktig behandling och i annat fall skiter jag i vilket känns det som...

Får bara inte riktigt klart för mig vad som är ekonomiskt smartast...
Bilen har ju dock bara gått 4500 mil och leasingen löper ut om tre månader...

Hhmmm...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har samma bekymmer med min faktiskt och den är också vit och snart tre år gammal...

Står i begrepp att försöka bestämma mig om jag ska lösa leasingen, förlänga leasingen eller byta till ny bil...
Inte fan lätt att ta detta beslut...

Blir det att jag behåller bilen så kommer jag lämna in den på en riktig behandling och i annat fall skiter jag i vilket känns det som...

Får bara inte riktigt klart för mig vad som är ekonomiskt smartast...
Bilen har ju dock bara gått 4500 mil och leasingen löper ut om tre månader...

Hhmmm...
vad är det för bil?
 
Ett medel som jag använder själv är autoglyms produkter ett lättarbetat sortiment som är lätt att lägga på och med en medelhård blå trissa till polishen och en vit till förseglingen detta gäller lahegas trissor.
 
skalman1 skrev:
vad är det för bil?
En Nissan Primastar -08 ...hur så ?
 
Tyresö
Kamilenski

Lämna in bilen till Ditec - dom gör underverk med lacken. Min fru lämnar in sin bil hos dom varje vår, så att bilen kan vara blank hela sommarhalvåret.

Vissa jobb ska man leja bort - det är en stor skillnad jämfört med när man själv vaxar bilen, mot när Ditec gör samma jobb.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
En Nissan Primastar -08 ...hur så ?
jag tänkte ifall du hade något som det står mercedes på så är det ju bra att inte ha bilen i så många år pga rosten.
Men en nissan är väl bättre på den punkten.
 
skalman1 skrev:
jag tänkte ifall du hade något som det står mercedes på så är det ju bra att inte ha bilen i så många år pga rosten.
Men en nissan är väl bättre på den punkten.
var rätt många år mercedes hade problem med rost.
 
skalman1 skrev:
jag tänkte ifall du hade något som det står mercedes på så är det ju bra att inte ha bilen i så många år pga rosten.
Men en nissan är väl bättre på den punkten.
Ok... nä men usch och fy...

De bygger ju inga direkt bra skåpbilar som man får plats med sina saker i...
Antingen är de för små eller för stora...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.