Maria T
nino nino skrev:
Samma med lådorna som står vid kassan, där man kan ställa sånt man ångrat att man lagt i korgen tom 99.9% av gångerna man är in :D
Kan minnas att jag sett ungefär två flaskor i dessa korgar och tror det då berott på att "någon" insett att budgeten överstigits, inte ånger på riktigt - jag läser hellre på etiketten och känner på flaskan och ångrar mig ev innan jag ens lägger den i korgen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J
Här blev det gamay från bourgogne, men inte beaujolais! Tillfälligt sortiment förra veckan, ca 200:-. Bra efter någon timmes luftning - kändes mer som pinot noir från bourgogne än gamay från beaujolais. Köpvärd.
 
  • Flaska Bourgogne-rödvin med etikett "Les Deux Terres 2019" bredvid ett glas med vin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J
Detta blev gårdagens vin. Trousseau från Jura. Riktig höjdare, fortfarande rejält pigg och syrlig trots sin ålder.

Jag har tipsat om det tidigare, men då och då släpps lagrade magnum från Domaine Rolet för 600:- i tillfälligt/beställningssortiment. Alla är riktigt prisvärda - håll utkik.
 
  • Flaska vinetikett "Domaine Rolet Arbois 1986" och ett glas med rödvinsfärgad dryck på ett bord med vit duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
J
Vinprovning på lokala munskänkarna. Tema Australien med ambitionen att bjuda på något annat än de bärbomber man är van vid.
Här blev det pinot noir, gamay, pinot-blend, grenache, cab sav, nebbiolo och syrah x 2.

Riktigt roligt provning - riktigt potenta viner med - de 4 till höger var rejäla tanninbomber. Vin nr 7 Glaetzer Amon-Ra Shiraz var min favorit.

Kan varmt rekommendera att gå med i er lokala munskänkarförening. Mycket bra provningar och kurser till självkostnadspris. Man behöver absolut inte vara duktig på vin för att gå med.

300:- för att testa 8 viner i prisklass 400-1200:- får ju anses prisvärt.
 
  • Olika flaskor australiska viner på bord för vinprovning med fokus på tanninrika sorter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bord med vinglas och provningsformulär från vinprovning, tema Australien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
J
Tror jag postat denna tidigare men det är en favorit från ordinarie sortimentet. Lökigt namn men det är ju en amerikan. Fläskig cab sav för 240:-. Prisvärd.
 
  • Flaska av Black Stallion Cabernet Sauvignon med Coravin-system och ett glas rödvin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Tror jag postat denna tidigare men det är en favorit från ordinarie sortimentet. Lökigt namn men det är ju en amerikan. Fläskig cab sav för 240:-. Prisvärd.
Ska prova, är inget fan av nya världen normalt :)
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska prova, är inget fan av nya världen normalt :)
Den levererar precis vad man förväntar sig av en amerikansk cabernet sauvignon till bra precis. Det är bärigt och rejält mycket vanilj av fat. Men det är inte elegant, mer publikfriare :)
 
J Jonobe skrev:
Den levererar precis vad man förväntar sig av en amerikansk cabernet sauvignon till bra precis. Det är bärigt och rejält mycket vanilj av fat. Men det är inte elegant, mer publikfriare :)
Oh, kanske inte min grej då :) måste nästan testa en ändå. :) Jag gillar ju utvecklade lagrade tanniner. Gärna lite stall som du vet :)
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oh, kanske inte min grej då :) måste nästan testa en ändå. :) Jag gillar ju utvecklade lagrade tanniner. Gärna lite stall som du vet :)
Ja det får du inte här, därav varningen ;)
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Underbar chardonnay från bourgogne från tillfälligt sortiment tidigare i år för runt 250-300 gissar jag. Bourgogne i tillfälligt sortiment är i princip alltid bra, jag brukar köpa de billigare vita för 250-300 och blir aldrig missnöjd.... och jag är egentligen inget fan av vitt men gillar ekad chardonnay. De röda håller också hög kvalitet men prislappen är högre och erfarenheten mindre.
Det står sällan bourgogne på viner därifrån så man får känna igen dem på distriktsnamn eller "clos" istället. Denna var förresten från distriktet Maconnais vilket alltid är säkra kort.

Flaska och glas med Chardonnay från Bourgogne, Saint Véran "Clos de la Côte" 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen 2 st colheita från Lissabon flygplats. Ej druckit så mycket årgångsportvin, men de sägs ju ha evigt liv och jag kan bara hålla med. 79an hade rundats av i sina kanter, men var fortfarande rejält pigg. Halvflaskor åldras ju snabbare än hela, så för en otålig novis (som jag själv) kan det vara att föredra. Colheita är dessutom bra mycket billigare än vintage portvin. Både 2003an och 79an var riktigt bra. Denna typ av viner finns i princip aldrig på systembolaget vilket är en riktig skam - det finns gott om årgångsportvin i valfri vinhandel i Helsingör t.ex.
Två flaskor Kopke Colheita portvin från 2003 och 1979 vid sidan av fyllda vinglas på ett mönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Underbar chardonnay från bourgogne från tillfälligt sortiment tidigare i år för runt 250-300 gissar jag. Bourgogne i tillfälligt sortiment är i princip alltid bra, jag brukar köpa de billigare vita för 250-300 och blir aldrig missnöjd.... och jag är egentligen inget fan av vitt men gillar ekad chardonnay. De röda håller också hög kvalitet men prislappen är högre och erfarenheten mindre.
Det står sällan bourgogne på viner därifrån så man får känna igen dem på distriktsnamn eller "clos" istället. Denna var förresten från distriktet Maconnais vilket alltid är säkra kort.

[bild]

Och sen 2 st colheita från Lissabon flygplats. Ej druckit så mycket årgångsportvin, men de sägs ju ha evigt liv och jag kan bara hålla med. 79an hade rundats av i sina kanter, men var fortfarande rejält pigg. Halvflaskor åldras ju snabbare än hela, så för en otålig novis (som jag själv) kan det vara att föredra. Colheita är dessutom bra mycket billigare än vintage portvin. Både 2003an och 79an var riktigt bra. Denna typ av viner finns i princip aldrig på systembolaget vilket är en riktig skam - det finns gott om årgångsportvin i valfri vinhandel i Helsingör t.ex.
[bild]
Ekad chardonney och torr Riesling är det enda jag dricker
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ekar chardonney och torr Riesling är det enda jag dricka
Riesling fungerar oftast för mig med - men finns mycket av sämre kvalitet där. Testat alvarinho? Det är också bra, jag har bara testat oekade men det finns båda varianter.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Riesling fungerar oftast för mig med - men finns mycket av sämre kvalitet där. Testat alvarinho? Det är också bra, jag har bara testat oekade men det finns båda varianter.
Jo testat men inte i stora kvantiteter får erkännas
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Lambrusco drack vi som ungdomar efter skolan ur 1.5 liters flaskor. Sedan dess är det för mig en synonym för dålig rödtjut.
På min tid så var de några som kallade sig för Beyazklubben. Billigt vitt vin. Som även A lagarna var förtjusta i. Med lite dricka så smakade det tydligen bättre.
 
Redigerat:
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ekad chardonney och torr Riesling är det enda jag dricker
Som en (mycket kunnig och om vin, intresserad) vän till mig säger om just Riesling - det finns ingen maträtt så dålig så inte en bra Riesling kan rädda den.
Håller delvis med henne, Riesling och helst torr är toppen.

Sen finner jag en massa andra vita viner mycket goda men det är en annan historia.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.