H
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju främst reavinstskatt som ger den stora delen av "flyttskatten", och att ta bort den tror jag skulle få ännu större spekulation i värdeökning i bostäder.

Jag hade hellre sett att man fick uppskov på vinsten, skattefritt, tills dess att man flyttar till ett billigare boende.
Ja, det finn ju nu, uppskov med vinstskatten. Räntan har också tagits bort. Vet dock inte om det gäller om man bara säljer och inte köper ett nytt dyrare hus. Det kan säkert någon annan på forumet svara på.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är ju att det gör att vi inte flyttar. För ekonomiskt sett är vi bara vinnare så länge vi bor kvar. Köpt villan för 650 000, renoverat och betalat av lånen, så boendekostnaderna är minimala. Men säljer jag huset för 4-4,5 miljoner blir det ju en rejäl skatt, vilket minskar investeringsutrymmet för ny bostad, nya bostaden lär ju dessutom vara en hyfsat nybyggd bostadsrätt, vilket sannolikt innebär hög månadsavgift. Så förutom en hög klumpsumma i skatt blir det ökade boendekostnader också
Men reavinsten får man väl uppskov på?
 
G OMathson skrev:
Vi i Sverige bör inte få låna upp till 75%, det bör trappas ned rejält över tid. Problemet är att då kan inte politikerna fortsätta pyramidspelet.
Är det inte 85% + blancolån? 75% vore bättre...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
S sjoelund skrev:
Är det inte 85% + blancolån? 75% vore bättre...
Jo, jag skrev fel, 85% är det ju och det är och har varit alldeles för högt. Har dopat hela bostadsmarknaden.
 
H
M Markarbetaren skrev:
Men reavinsten får man väl uppskov på?
Ja, den får man uppskov på räntefritt iallafall om man köper nytt inom 2 år. Dvs. Säljer man 31 december så blir det 1 år. 2 år räknas från den 1/1 oavsett när man säljer under året.
 
G
M Markarbetaren skrev:
Men reavinsten får man väl uppskov på?
Max 3 miljoner och köper nått annat.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
M
Lite lustigt! När fastighetsskatten fanns så var det ett sjujä-la gnäll från ALLA! Pensionärer hade inte råd att bo kvar i sina hus, ingen hade råd att köpa villa för fastighetsskatten var så hög och slog så orättvist. Sedan införde man vissa tak för skatten, hushållets inkomst skulle sätta tak för skatteuttaget. ALLA skrek, orättvist! Lägg skatten på försäljning istället, det är DÅ man ska beskattas, inte när man bor i huset. Villaägarnas riksförbund lobbade stenhårt för frågan i många år. Detta genomförde man och sedan steg huspriserna och nu gnäller folk för att man får betala reavinst!

Tro mig gott folk! Jag har fått uppleva fastighetsskatten och det är inget jag vill reprisera. Jag betalar hellre 2msek i skatt den dagen jag säljer mitt hus och flyttar till Spanien. Jag har ingen lust att behöva flytta för att jag inte har råd att bo kvar pga. fastighetsskatten!
 
  • Gilla
  • Älska
Pålslyckan och 14 till
  • Laddar…
M
G OMathson skrev:
Max 3 miljoner och köper nått annat.
Och AnnaH skulle köpa BR för samma pengar vilket medför?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ja men faktiskt, men många gånger skulle ett sådant bygge falla på sin egen rimlighet.
Jag skulle faktiskt inte kunna bry mig mindre om grannen sätter in fler fönster i sitt hus eller har liggande istället för stående panel.
Men klart för känsliga personer kan det säkert vara hemskt att grannen flexar med fönsterdörr istället.

Nu menade jag alla med en inkomst, bort med fastighetsskatten och reavinstskatten o så lägger man det på skattsedeln istället så får alla vara med och bidra till välfärden.
Menar du att man skulle ÖKA skatten på arbete?
 
G
M Markarbetaren skrev:
Och AnnaH skulle köpa BR för samma pengar vilket medför?
Förstår inte riktigt men om AnnaH-huset ökade från 650 000 till 4,5 över många år blir det ca 190000kr till staten antar jag. Kanske 650 000 (köpeskillingen från början) var kvar som en gammal skuld, lånat 1,5 över tid för större underhåll, blir drygt 2 miljoner kvar till obelånad brf.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Förstår inte riktigt men om AnnaH-huset ökade från 650 000 till 4,5 över många år blir det ca 190000kr till staten antar jag. Kanske 650 000 (köpeskillingen från början) var kvar som en gammal skuld, lånat 1,5 över tid för större underhåll, blir drygt 2 miljoner kvar till obelånad brf.
Delat på 2 personer som nu går skilda vägar.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att man skulle ÖKA skatten på arbete?
Ja men absolut, så att dom som inte äger en fastighet får bidra med lite extra pengar dom också. Ungefär lika rättvist som reavinstskatten och fastighetsskatten.
 
L Lutte skrev:
Ja men absolut, så att dom som inte äger en fastighet får bidra med lite extra pengar dom också. Ungefär lika rättvist som reavinstskatten och fastighetsskatten.
Att öka skatten på arbete minskar iaf min vilja att lönearbeta så från mig kommer det inte in mer skatt om ditt förslag skulle genomföras.
 
L Lutte skrev:
Ja men faktiskt, men många gånger skulle ett sådant bygge falla på sin egen rimlighet.
Jag skulle faktiskt inte kunna bry mig mindre om grannen sätter in fler fönster i sitt hus eller har liggande istället för stående panel.
Men klart för känsliga personer kan det säkert vara hemskt att grannen flexar med fönsterdörr istället.

Nu menade jag alla med en inkomst, bort med fastighetsskatten och reavinstskatten o så lägger man det på skattsedeln istället så får alla vara med och bidra till välfärden.
Förutom de som investerar i fastigheter då alltså, de kan köpa fastigheter, renovera upp dem, sälja, göra stor skattefri vinst och börja om igen. Gör man en miljon per affär så räcker det med en fastighet vart fjärde år för att matcha en arbetarlön. Du behöver ju aldrig ha en "inkomst" på det viset.

Nja, skatter är en balansakt där man måste försöka hitta nivåer så att det går jämnt upp oavsett hur folk bär sig åt. Dessutom vill väl politiker driva folket mot att arbeta för pengarna så nått blir producerat i samhället. Samt att göra allt detta på ett sätt som åtminstone av nära hälften kan tänkas uppfattas som någorlunda rättvist. Är det något som kan tyckas rättvist är det väl att beskatta löpande inkomster lägre och ackumulerade inkomster högre.

Jämför exempelvis med musiker. Många har absolut inga problem att betala dyra pengar för en koncert, alltså när jag får uppleva en musiker arbeta live. Jag vill dock mindre gärna betala om och om igen för musik samme musiker spelade in för 30 år sen.

Detsamma gäller skatter, det känns inte helt OK att höja skatten på arbete för den som arbetar hårt för pengarna. Den som enbart tjänar på pengar som hans farfars far en gång tjänade ihop tar det inte emot riktigt lika mycket hos gemene man.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Betalar inte alla fastighetsägare fastighetsskatt medan man äger och reavinstskatt när man säljer?
Nej, bara de med obebyggda eller ej färdigbebyggda fastigheter
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.