D Daniel 109 skrev:
Får man in några miljoner på kontot så räcker det nog livet ut för en pensionär.
Javisst men vad är motivationen?
Bättre använda ROT/RUT och köpa in tjänster såsom städ och bo kvar i villan till man dör. Det är ju även vad kommun förordar då tröskeln att få komma till ålderdomshem är mycket hög.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om det är rimligt så borde man få göra avdrag för allt man betalat med skattade pengar
Du får ju dra av för en hel del av underhållet du gjort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det hade väl varit rimligt att åtminstone räkna av mot inflationen. Om huset dubblats i pris men pengarna är värda hälften så mycket är det ju ingen vinst. Det skulle ju fortfarande göra att man skattade om man spekulerar och gör snabba klipp
 
  • Gilla
Lime113 och 9 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Just nu har vi ju detta.
Det har jag missat att den togs bort, nä då undrar jag vad det gnälls över...
 
Fastighetsskatt är ju himla konstigt, man får betala skatt för att många vill köpa mitt hus.

Om man köper ett hus i ett område som ökar i popularitet genom åren så ökar skattesatsen utan att man tjänar något på huset förrän man säljer det.

Se på alla gamla skärgårdshus där fattigt folk bodde förr i tiden, innan skatten försvann blev det väldigt dyrt att bo kvar i sitt gamla hus med låg standard bara för att det blivit poppis med "genuina" sommarbostäder i skärgårdsmiljö...

Samtidigt är det helt sjukt att det skall vara så dyrt att bo i hyresrätt och att man ofta tjänar på att bo i villa, eftersom värdeökningen är högre än vad det kostar att bo där.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Jag har ju betalat ränta på min 1.500.000 uppskjutna reavinst i 15 år. Man tog bort räntan under Covidåren men jag misstänker att detta borttagande är provisoriskt.

Samtidigt är det lite konstigt att staten räntefritt lånar ut slantar för oss som bygger nytt eller flyttar till dyrare boende. Det skulle bli dyrare (och mer problematiskt för pensionärer) om man var hänvisad till banklån.
 
Det har staten råd med, tänk all skatt och moms vi betalar flera gånger om…
 
wildeside
J Jeppson skrev:
Det har staten råd med, tänk all skatt och moms vi betalar flera gånger om…
Glöm inte miljöavgifter m.m.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
"gjort att de kunnat höja sina bolån och därmed öka sin konsumtion"
Är det ens en fördel? Låna till konsumtion? Hur kan man ens framhålla det som en fördel i en "seriös" artikel?

För övrigt så betalar jag redan nästan 800kr per månad i skatt för att få bo i min egen bostad! Är det verkligen rimligt att ÖKA den skatten? Skatt på att få bo i sin egna bostad?
Eller tänker de undanta de som redan har betalat av den med surt förvärvade skattade pengar?
 
  • Gilla
Bussig och 14 till
  • Laddar…
Jag förstår fullt ut vitsen med reavinstskatt.
Det ska beskattas om man sätter i system att bygga hus och sälja och göra om det vart annat år. Det blir ju en form att "verksamhet".

Har man däremot bott där i 20år så har ju fastigheten knappast varit en form av löneavkastning. Den har mera tagit del av den allmänna prisuppgången.
Säljer du för att flytta närmare ett nytt jobb eller skolor etc och köper ett lika dyrt och liknande hus 5-10km bort ska du inte behöva ta banklån för att kunna flytta.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Säljer du för att flytta närmare ett nytt jobb eller skolor etc och köper ett lika dyrt och liknande hus 5-10km bort
Men då får du ju skjuta upp skatten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag förstår fullt ut vitsen med reavinstskatt.
Det ska beskattas om man sätter i system att bygga hus och sälja och göra om det vart annat år. Det blir ju en form att "verksamhet".

Har man däremot bott där i 20år så har ju fastigheten knappast varit en form av löneavkastning. Den har mera tagit del av den allmänna prisuppgången.
Säljer du för att flytta närmare ett nytt jobb eller skolor etc och köper ett lika dyrt och liknande hus 5-10km bort ska du inte behöva ta banklån för att kunna flytta.
Skatt på syre och utsläppsrätter (gaser från anus) är snart på MP´s aganda, pass auf!
 
  • Gilla
Börjes Pöjk och 2 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Men då får du ju skjuta upp skatten.
Nej, bara 3 miljoner, det är inte mycket där man betalt hög lagfartskatt, hög pantbrevskatt och bott länge och som tidigare skrivits, vipps så skattas det ingen.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skatt på syre och utsläppsrätter (gaser från anus) är snart på MP´s aganda, pass auf!
Kan vara värt det om utsläppet får ske under näsan på Stenevi!
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är ju att det gör att vi inte flyttar. För ekonomiskt sett är vi bara vinnare så länge vi bor kvar. Köpt villan för 650 000, renoverat och betalat av lånen, så boendekostnaderna är minimala. Men säljer jag huset för 4-4,5 miljoner blir det ju en rejäl skatt, vilket minskar investeringsutrymmet för ny bostad, nya bostaden lär ju dessutom vara en hyfsat nybyggd bostadsrätt, vilket sannolikt innebär hög månadsavgift. Så förutom en hög klumpsumma i skatt blir det ökade boendekostnader också.

Nej, man borde ha passat på att ta bort reavinstskatten på bostad (tex genom att ha krav på att man ska ha varit skriven i bostaden ett antal år) och kvittat mot ränteavdragen, när räntan var noll.
Precis så. Det fanns ett fönster att avveckla ränteavdragen under många år, men nu är det fönstret stängt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.