heimlaga skrev:
Varför och till vad skall man ha en batterimaskin?...... jag förstår inte...
Sno cyklar
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
varvtalsreglering , mkt bra vid slipning av btg ,puts mm.
 
H
Jag har Bosch batteri maskin nu.
Helt kanon.
Använder inget annat längre varken på jobb eller hemma.

Har provat massa märken som har batteri maskiner som vinkelslip.
Bara Bosch som fungerar.
 
snowjim skrev:
Ytterligare en maskin med imponerande wattantal : [länk] men visst över 1000 kr.

Vad jag förstår så ska man se vinkelslip som en förbrukningsprodukt så 500-750 kr känns ju ganska lagom då.
Lite frågande till varför du behöver en så stark maskin för 125mm skivor? Enda gången jag känt behov av en starkare liten maskin är om jag slipar mycket plåt.

En maskin på 700-800w är smidig och kan utan problem hållas i en hand. Så fort du börjar komma upp i watt så blir de betydligt tjockare, tyngre och mycket jobbigare att hålla i, om du inte har dasslock till händer.

Mjukstarkt m.m. känns helt onödigt på 125mm(däremot trevligt på 230mm).

Mitt råd är att köpa en märkesmaskin för runt 500-700kr. Om möjligt - få tag i en som man enkelt kan justera sprängskyddet på, det kommer du störa dig mer på.
 
devizion skrev:
Mitt råd är att köpa en märkesmaskin för runt 500-700kr. Om möjligt - få tag i en som man enkelt kan justera sprängskyddet på, det kommer du störa dig mer på.
Amen!

Med min ringa erfarenhet (en Dewalt och en blå Bosch med 125 mm skiva samt en numera död 230 mm maskin av ett svenskt fabrikat jag inte längre minns) sätter jag ändå reglerbart varvtal före mjukstart.

För egen del startar jag nog oftast maskinen innan jag sätter den till arbetstycket, det rycker till men påverkar inte resultatet. Med reglerbart varvtal utökas användningsområdet för maskinen med ett större urval av kap- och slipskivor.

//Ronnie
 
MultiMan
Chrissofsweden skrev:
Kanske inte aktuellt men en batteridriven rekommenderas ej. På tok för trötta trots 4Ah batter på 18V.
[video=youtube;lBBx_R6zV3I]https://www.youtube.com/watch?v=lBBx_R6zV3I[/video]
 
Farsan har en Meec 125mm, varit med om en hel del, kapat mycket betongsten, slipat stål etc. Jag tycker den fungerar bra, och håller uppenbarligen.
Det viktiga är att köra med rätt skiva. Ska man ha en för hemmabruk ser jag ingen anledning till dyrare.
 
Ser ut som att vi kommer bygga en mindre mur av mexitegel snart och vattensågen som vi sågar kakel med lär troligen vara för lite. Så vinkelslip? Funkar det med 125 mm eller ska man gå upp till 230 mm?
 
Alltgår skrev:
Sno cyklar
Jag är traditionalist och föredrar bultsax;)
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
snowjim skrev:
Ser ut som att vi kommer bygga en mindre mur av mexitegel snart och vattensågen som vi sågar kakel med lär troligen vara för lite. Så vinkelslip? Funkar det med 125 mm eller ska man gå upp till 230 mm?
En halvbillig 230 mm med diamantklinga. Det lönar sig inte att kapa sten med en toppenmaskin då dammet går hårt åt motorn.
 
heimlaga skrev:
En halvbillig 230 mm med diamantklinga. Det lönar sig inte att kapa sten med en toppenmaskin då dammet går hårt åt motorn.
Går det inte skydda maskinen på något vis mot damm? Annars ser det ut som att det är en Bosch GWS 20-230JH som gäller för runt 1000 kr.
 
snowjim skrev:
Går det inte skydda maskinen på något vis mot damm? Annars ser det ut som att det är en Bosch GWS 20-230JH som gäller för runt 1000 kr.
Att försiktigt blöta plattan samtidigt som du sågar, på ett kontrolerat sätt från en pet-flaska med perforerad kork kanske?

NoN ser billigast ut. Eventuellt.
Gissar att det nedre dyrare priset är utan efterkrav?
Skärmbild av en vinkelslip på Prisjakt med priser från NetOnNet och reklam för Spotify och Telia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Hornbach har ett paket med 2st Hitachislipar en 125 och en 230mm inklusive diamantklingor för 1295:-
Känns väldigt prisvärt
Reklambild för Hitachi Duo-pack vinkelslipar med priset 1295 kr och specifikationer, samt andra Hitachi verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vad man än gör så köper man inte 115mm. Vet inte varför jag köpte en så den där gången (troligen villhabegär) men får inte tummen ur att köpa en 125a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.