F
Alltgår skrev:
Du trycker in den lilla knappen på fjädern så kan du ställa in skyddet i olika lägen. Smidigt. Tycker maskinen känns mitt i prick, mycket för pengarna. Mjukstart är sjysst på en maskin man avser hålla och starta med en hand. Det kan liksom snärta till lite annars.


[bild]
Jag tror ta mig fan jag slår till på en sån för 750 spänn. Makitan har jag slarvat bort och min AEG var dålig från dag ett. Och ingen av dom har snabbjustering av skyddet. Quick-lock på skivan är trevligt men det är ju liksom verktygslöst ändå med lite nyp så det spelar ingen roll men att ta fram skruvmejsel för att ställa skyddet är jävligt irriterande.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
hur viktigt är det att kunna ställa in hastighet egentligen, verkar som Bosch GWS1400 har ett reglage i änden?
 
Modellen ser inte ut att ha någon varierbar hastighet, däremot är det softstart och kraftelektronik för att hålla konstant varvtal.
Har aldrig använt en vinkelslip med reglerbart varvtal och hittills inte känt att jag haft behov av det.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
snowjim skrev:
Tack för bilderna och infot, det känns ju som att Milwaukeen är vägen att gå trotts allt :) Hur är det med kol till den? Är det svårt att få tag på? Eller kör den med något standard format?

Edit : såg att de hade även bra pris på Bosch GWS1400 200 kr dyrare för 400 w extra. Verkar förövrigt som att man ska köpa till skivorna sidan om på vissa modeller.
Tror du blir nöjd med den. Vet inte om kolet, men bör väl vara lugnt. För de här pengarna kan du nästan köpa en ny slip när det väl blir dags😀.
 
fsn skrev:
Jag tror ta mig fan jag slår till på en sån för 750 spänn. Makitan har jag slarvat bort och min AEG var dålig från dag ett. Och ingen av dom har snabbjustering av skyddet. Quick-lock på skivan är trevligt men det är ju liksom verktygslöst ändå med lite nyp så det spelar ingen roll men att ta fram skruvmejsel för att ställa skyddet är jävligt irriterande.
Ja med en handske på ena handen som man greppar skivan med och andra tummen på låsningsknappen så behövs verkligen inga verktyg för att byta skiva.
 
Jag har kört väldigt mkt vinkelslip. I yrket som byggsmed kan man nästan börja klassa vinkelslipar som förbrukningsvara.

På 125 maskiner, spelar mjukstart knappt ingen roll. Däremot på 230mm så är det guld värt

Mina erfarenheter från olika leverantörer.

Metabo.
+ Bäst hus, kvalitet och går nästan aldrig sönder. Dom har en lågbyggnade modell som kan vara guld värd i vissa lägen
- Tunga, kräver sina labbar och pris

Bosch
+ Deras lätta 125 maskin på 720w har vart min bästa trotjänare. Just med det smala handtaget och effekten gör att det går att kapa väldigt precist och man kan hålla på ett bra tag.
Dom flesta modellerna ligger bra i handen med bra tyngdpunkt.
Priset
-Kan vara för att man använt mest boschmaskiner och handhavandet, men dom verkar har en tendens att lägga av tidigare än resterande märken.

Milwaukee
+ Bra effekt och kvalitet
Har smidiga lösningar både på låsmuttern och med sprängskyddet
- Ganska klumpiga

Dewalt
+ Likt bosch finns det lätta och ergonomiska modeller.
Priset
- Ljudnivån, vissa maskiner låter som jetplan

Generellt tycker jag att om man ska kapa skruv eller betong som TS skriver så hade nån lättare maskin funkat ypperligt. Med 1mm skivor så spelar effekten inte så stor roll.
Har sågat en hel del i betong och aldrig haft problem med dammet i maskinerna, värre med dammet i lungorna.
Tyngre maskiner med mer effekt behövs när man behöver slipa ner mkt material. Det är här man behöver kraften.
Ska man välja en tyngre modell borde man också se till att modellen har något typ av kickbackskydd. Kan både vara farligt utan och om inte annat så sätter sig skivan så hårt att man är sugen på att kasta maskinen i bingen.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
NetNut skrev:
Modellen ser inte ut att ha någon varierbar hastighet, däremot är det softstart och kraftelektronik för att hålla konstant varvtal.
Har aldrig använt en vinkelslip med reglerbart varvtal och hittills inte känt att jag haft behov av det.
Vilket pratar du om då? Bosch GWS1400 ?
 
smedbror, har du aldrig kört Makita?
 
Jag som ju håller på med en del metallarbete och använder vinkelslipmaskinerna ganska hårt i brist på kallsåg tycker att varvtalsreglering är onödigt. En maskin har inte fler delar än nödvändigt som kan gå sönder.
Däremot är det viktigt att skyddet går enkelt att svänga i olika lägen.

Min 15 år gamla 230mm Metabo var verkligen toppen men ankaret brann onsdags. Vid närmare granskning visade sig lagren och kolen och brytaren också vara dåliga. Den skulle ha kostat 250 euro att reparera så det blev ingen reparation....tyvärr.
Ersättaren är inköpt........ får se hur den fungera för den är av annat märke.

125mm maskinen är en Milwaukee. Inköpt i våras efter att den gamla svarta Black&Deckern från 90-talet gav upp. Hittills är jag nöjd med Milwaukeen.
 
En annan fördel med milwaukee är det relativt platta växelhuvudet och placeringen av spärren till skyddskåpan. Det är genomtänkt och ger maximalt kapdjup. T ex så verkar deras 230 mm-maskiner ha bäst kapdjup i klassen.
 
Redigerat:
richardtenggren
Ett tips är att skaffa Bosch SDS Click mutter, fint då det ska bytas skiva :)

Jag kör själv en Hitachi 125a, osäker på modell just nu,men den är smidig och passar bra i mina lite mindre händer.
 
Jag har en B&D 115mm och en Makita 125mm och största skillnaden är att axeln på bd inte är helt rak utan skivan kastar lite lite och det märks är man ska finkapa en klinkerplatta det blir lätt utslag.
För hemmabruk så lär det mesta duga... verktyg använder jag aldrig, trycker in låsknappen och lossar skivan med handen
 
P
Chrissofsweden skrev:
Kanske inte aktuellt men en batteridriven rekommenderas ej. På tok för trötta trots 4Ah batter på 18V.
Vilken batterimaskin tänker du på? jag hade makitas gamla 125mm maskin och den va ett bottenskrap, men deras nya BL maskiner ska vara bra sägs det, funderar själv på en sådan!


annars kan jag rekommendera denna metabo som toolab haft på kampanj nu ett tag, köpte en själv och den funkar mycket bra

https://www.toolab.se/produkt/Metabo-WE-15-125-Quick-Vinkelslip-125mm-1550W-LimitedEdition
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Varför och till vad skall man ha en batterimaskin?...... jag förstår inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.