Ingen luftspalt på något av våra hus. Träväggar med ribbor. Även byggt en jaktstuga som står ouppvärmd långa stunder utan problem. Den har dock en enkel ventilation. Luktar friskt och fint ännu. Ingen plast på insidan av några väggar då jag tycker det binder fukt. Men kanske plast är bra på hus som byggs på modernare vis där energieffektivitet är högsta prio. Men man undrar ju hur länge dom kommer att överleva. Knappast 100 år som gamla trähus. Känns det som spontant...
 
A
G Güero skrev:
Ingen luftspalt på något av våra hus. Träväggar med ribbor. Även byggt en jaktstuga som står ouppvärmd långa stunder utan problem. Den har dock en enkel ventilation. Luktar friskt och fint ännu. Ingen plast på insidan av några väggar då jag tycker det binder fukt. Men kanske plast är bra på hus som byggs på modernare vis där energieffektivitet är högsta prio. Men man undrar ju hur länge dom kommer att överleva. Knappast 100 år som gamla trähus. Känns det som spontant...
sommarstugor och sporadiskt uppvärmda hus ska aldrig plastas.
Byter själv all panel från 50-70 på huset utan luftspalt och 50-talspanelen rakt på tretex är hyfsad men 70-talspanel rakt på stenull plockar jag loss i fiskpinnsstora bitar oljefärg på alltihop.
Jobbar med bygg och det som mått bäst när man river panel som saknar luftning är panel som varit målad med slamfärg men skulle aldrig sätta upp ny panel utan luftning någonsin
 
  • Gilla
Johan Lindell och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.