BusterNoOne skrev:
Ställ dig frågan hur det kommer sig att HÄLFTEN av panelen är så dålig att den måste bytas!
Som jag skrev: "Övre delen av väggen har panel i bra skick. Den byttes för ett antal år sedan..."
 
Mitt hus är byggt 1978 med inifrån spånskiva plast gullfiber + reglar asfaboard och panel direkt på. Som lök på laxen målat med akrylat.

Nu var det så pass många brädor som bara var fnöske så det blev ny panel MED 22 mm luftspalt och panelen grundad med alkydfärg.

Nu är jag så pass gammal att jag hoppas att aldrig behöva röra den väggen mer.

Protte
 
Ok, om man säger såhär då. Vad kan anledningen vara att mitt hus byggdes utan luftspalt när det idag är ett 'krav'? Och om det är så viktigt med luftspalt, varför har materialet bakom ytterpanelen klarat sig till synes helt och hållet under mer än 40 års tid utan luftspalt?
 
För länge sedan så byggdes det med spalt. Och målades med oljefärg med en massa gift i.

På 70 -talet eller så så ansågs det inte behövas då man spikade mycket lockpanel, det skulle ju ventilera mellan brädorna. Så kom plastfärgen som skulle vara så bra, men nehej.
Det visade sig att det var visst inte så bra.

Mina båda snickarvänner har var och en sagt att det ska vara spalt.

Protte
 
Mitt hus har ju fjällpanel och är dessutom målat med lasyr så därmed måste det vara någon annan anledning till att de valde bort luftspalt när det byggdes. Eftersom väggen klarat sig utan skador i mer än 40 år utan att ha en luftspalt, vad är det som talar emot att den skulle klara ytterligare minst 40 år utan skador om jag väljer att inte sätta en spalt nu?
Jag är rädd att jag kommer få andra, oförutsedda skador om jag sätter en luftspalt (insekter bygger bon bakom panelen, möss tar sig in i väggarna, fuktskador till följd av att det plötsligt blir öppet in etc).

Jag kan för övrigt inte förstå varför olika färgtyper skulle ha nån egentlig inverkan på eventuell instängd fukt mellan panel och vindpapp? Speciellt inte som ju - åtminstone dagens - plastfärg (akrylat) har större ång-/fuktgenomsläpp än oljefärg (och alkydoljefärg)? Fast det kanske hör till en annan tråd att diskutera...
 
A
luftspalt är ett måste , vårt hus byggt -51 med luftspalt men utbyggt -73 utan .
utbyggets panel är rutten och bra mycket sämre skick än den 22 år äldre som haft samma förutsättningar förutom luftspalten .
 
har inte läst igenom hela tråden nu men iaf när jag skulle tilläggsisolera min stuga som saknar luftspalt så kollade jag upp detta så gott ja kunde (om jag behövde ta bort ytterpanelen). omålade brädor och brädor målade med slamfärg behöver inte luftspalt. fick även svaret på detta när jag för 3 dagar sedan rev ner en väg för öppning mot en tillbyggnad. ingen bräda var rutten eller fuktskadad och detta har nu stått i 50 år.
 
TrumJalle skrev:
..Det är gammal fjällpanel som gjort sitt på den nedre hälften av väggen.

...
Övre delen av väggen har panel i bra skick. Den byttes för ett antal år sedan av, normalt sett väldigt skickliga och noggranna, snickare och de valde att inte sätta någon luftspalt.
Vänta nu, hur menar du?
Har övre delen av panelen bytts, eller hela?

Att nederdelen förfars snabbare är nog bara naturligt.
Den får ta mer stryk av regn och snö, medan överdelen skyddas bättre av takskägget.

Och du behöver absolut inte flytta ut fönstren om du gör en luftspalt på tex 22 mm (t.ex. med takläkt 22x38).
Det går bra att sala ut till fodren, och kanske skaffa bredare under/överbleck.
 
Nu har jag kompletterat med en plåtkamin som ger massor av värme tack vare 3,5 meter oisolerad skorsten!
Det blåser inte genom väggarna.

Hur det blir om 20 år får jag återkomma med.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu är det ju lite sent att svara.. men för kommande generation tipsar jag om att luftspalt är onödigt i ditt fall.
Vad är luftspalten till för? Att vädra ut fukt! Hur mycket fukttillförsel har man om en ytterpanel på några centimetrar inte hinner transportera all fukten? Låter som ett annat problem.
Mitt hus från 30-talet har inte luftspalt bakom panelen och den ser fortfarande utmärkt ut bakom.
 
Hej
Jag lånar tråden lite, jag ska byta ytterpanelen på huset, panelen till vinden. (Kallvind)

Hörnet av ett rött tegelhus med sliten träläkt panel på vinden under ett svart plåttak mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom panelen finns ingen vindpapp eller något skydd alls, ska det vara så?? Är det bara för mig att byta panelen??

Närbild av en delvis avlägsnad ytterpanel på ett hus som avslöjar underliggande trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Ebanhawk skrev:
Bakom panelen finns ingen vindpapp eller något skydd alls, ska det vara så?
Oisolerad vind som ser ut att vara välventilerad.
Vindpapp skulle inte fylla någon särskild funktion,
om du inte tycker att det är för dragigt där uppe.

Men hur är det med insekter, insektsnät. Bygger getingarna bon på vinden?
 
Ja, jag såg ett getingbo precis innanför panelen i hörnet samt spindelnät.
 
Tack för svar KnockOnWood, jag köper insektsnät då och smackar upp.
 
A Acer767 skrev:
Nu är det ju lite sent att svara.. men för kommande generation tipsar jag om att luftspalt är onödigt i ditt fall.
Vad är luftspalten till för? Att vädra ut fukt! Hur mycket fukttillförsel har man om en ytterpanel på några centimetrar inte hinner transportera all fukten? Låter som ett annat problem.
Mitt hus från 30-talet har inte luftspalt bakom panelen och den ser fortfarande utmärkt ut bakom.
Har du 20 cm isolering eller bara ca 10 cm spån där värmen går rakt ut och torkar upp panelen, dvs plusgrader utv även när det är 20 gr kallt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.