F fhager skrev:
Ser ut såhär hos mig nu, dumt att de inte installerade mer än 2 friskluft intag när det behövs 4 efter inredande.
Dumt att båda elementen är i ena gaveln, måste anlita rörmokare för att installera 2 i andra gaveln också.
 
F fhager skrev:
Dumt att båda elementen är i ena gaveln, måste anlita rörmokare för att installera 2 i andra gaveln också.
Snyggt!

Gissningsvis så hänger ju element-installationen som den ser ut hos dig ihop med två saker. Friskluftsintag vill man nog bara ha i närheten av ett element, för att motverka kallras. Så det är nog korrekt att de sitter vid samma plats ungefär ur ventilations- och uppvärmingssynpunkt. Sitter sedan frånluftsventilation på andra sidan trappan där det finns avloppsstam, och så, så passar det ju ihop ventilationsmässigt tycker jag det känns som. Sen blir det väl billigare för tillverkaren att sätta dit grejerna precis ovanför rummet med värmepumpen såklart.

Om det behövs flera element däruppe beror nog på hur man gör planlösningen sen. Och då får man nog ta in en rörmokare, ja. Jag ska nog konsultera en innan jag börjar smälla upp innerväggar iallafall. Man ska nog tänka sig för vad gäller ventilationen när man har en FV-pump tror jag.

Men visst jag håller med om att det varit skönt med lite fler dragna rör från början som ett alternativ vid beställning.
 
Svarar lite på denna då jag gjort det;

Fick anlita rörmokare för anslutning av vattenradiatorer till övervåningen. Fördragna rör fanns från VVS skåpet i tvättstugan, så i skåpet anslöt rörmokaren fördelningsskåpet för radiatorerna, samt vatten som går upp till WC.
Installerade nytt fördelningsskåp för vattenradiatorerna, i den kattvind där ventilationssystemet sitter och de drog från det fördelarskåpet genom kattvinden till andra gaveln med två rör som går till andra sidans radiatorer - det räcker, då det bara skulle vara 2 radiatorer i vardera gavel. Hade fler radiatorer behövts, hade ytterligare fördelningsskåp erfordrats.

Ett fördelningsskåp för WC & handfat monterades i lilla wc rummet.

Jag gjorde två sovrum, ett i vardera gavel samt ett allrum i mitten. Enda jag behövde sätta element/ vattenradiatorer var under fönsterna i vardera gavel - köpte dem på bauhaus, 1895:-/st som innehåller inbyggt 2 rörsystem, så då behöver man inte köpa 2 rörskoppel, såvida man inte vill ha det synligt. Köpte danfors wi-fi termostater, så man kan styra via app (visade sig vara väldigt smidigt och skönt att kunna läsa av temperaturen).

Allrummet i mitten på övervåningen klarade sig bra utan element, då värme kommer nedifrån.
Tänk på att isolera golvet bra - då jag fick kallras mellan takstolarna, så fick göra om isoleringen där.

WC: Där finns förinstallerad avluftningsstam som jag kopplade på wc, - sen spirorör då det krävs mekanisk frånluft (kommunens regler) till ventilationssystemet.

I vardera gavelsovrum installerade jag friskluftsventiler.
OVK gjordes och ingen anmärkning!
 
Redigerat:
Vore riktigt kul att se fler bilder från era hus,-
Jag har varit fullt nöjd med min Vrigstad, där jag gjorde en areamätning när jag var klar med övervåningen. Blev 142 kvm boyta. Det är jag helt nöjd med.

Dock p g a andra anledningar sålde jag huset under oktober och flyttat till ett radhus från 70 talet.
Man inser att mycket i ett nytt hus är att föredra på så många sätt. Att jag skulle flytta hade jag ingen plan alls; så allt jag gjorde i byggnation var för mig själv. Helt klart uppskattar de nya ägarna allt - och i ett nytt hus.

Skulle jag bygga hus igen, skulle jag helt klart välja Vrigstad framför andra husmodeller då modellen är genuint bra, energieffektivt boende och ger känslan av ett mycket större hus än vad det är.

Kommer sakna det, men men - som sagt, förutsättningar förändras och då måste man agera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.