Tack!

Gjort allt själv
Fick rådet av flera att inte använda isoleringen som medföljde (valde att de skulle lämna isoleringsbalarna ouppackade)

flera rekommenderade isolering med sprut, men jag använde medföljande isolering och gjorde cc60 reglar. Det räckte inte till hela övervåningen så fick köpa till ca 15 balar

nej, man hör inte särskilt mycket från värmepumpen, kanske lite då den går på fullvarv: både värmer vatten och värme: då om man anstränger sig så hör man den jobba, men absolut inte så det stör..

installerade en extra luftvärmepump vid entrén som primärt skall vara för kyla, drog dock på den under kalla nätter och såg hur elräkningen sjönk rejält.. inte för att jag haft mer än ca 700 kWh på den kallaste månaden utan extra luftvärmepumpen.. sen aldrig över 400 kWh.

hur går era tankar?
 
Efter att ha spenderat sommaren med att fixa till garagevinden ( typ litet 1,5-planshus egentligen), som övning, så har jag kommit fram till att jag inte är speciellt sugen på att isolera en vind igen. Mycket konstiga vinklar och arbetsställningar. Så det kommer nog bli att vi tar färdigt "klimatskal" från början på vinden, om inte den ekonomiska kalkylen säger ifrån på det.

Men en extra luftvärmepump kan ju vara en idé om man skulle känna att det behövs.
 
T Twilight81 skrev:
Efter att ha spenderat sommaren med att fixa till garagevinden .
Förstår dig fullt,
Tycker dock att det inte alls var så mäktigt med att isolera då vinklarna inte var jobbiga
Tog oss 2 -3 dagar
Hade tänkt att sprutisolera; då hade det gått fortare men snål som man är, så ville jag nyttja all isolering som medföljde.

kollade även med övervåning.se för offert o så här i efterhand hade jag tagit dem för att göra hela övervåningen
Kom väl lite billigare undan att göra allt själv, men man ska ju även sätta ett timpris på sin egen tid- och då hade det varit billigare med dem..

kolla med dem o sätt en kalkyl, du kommer bli förvånad över att det inte ens är i närheten av priset för att färdigt hus, även om de bara gör det klimatsäkrat på övervåningen

en plan jag hade var att bara isolera och sen låta rummen bli färdig ett efter ett, men alla rum gick av bara farten…

skulle jag göra det igen?
Nja, då hade jag nog tagit övervåning.se

Så kolla med dem.. svara gärna så kan vi jämföra lite med hur deras offert ser ut nu.. ett år senare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har kollat lite närmare alterativen, men jag skulle ju säga att bortsett från kostnaden för egna arbetstimmar, så har du ju gjort något väldigt prisvärt i kronor och ören! Jag velar lite mellan övervåningar och klimatskal direkt.

Hur fungerade det med bygglovsbiten att bygga själv? Blev det anmälan, lovansökan med KA och allt, eller hur gick det till?

700kwh är det bara uppvärmning en vintermånad, eller inkluderar det hushållselen?
 
Med vrigstad så får du ju ett "klimatskal och boende direkt" = nedervåningen är ju helt klar.

Garaget byggde jag själv. Där krävdes samma ritningar som för huset (smålandsvillan stod för att markera ut garaget på själva bygglovshandlingen och jag fick komplettera med erforderliga ritningar efteråt. Allt gällande huset, förutom övervåningen (den krävdes bara en bygganmälan, utan KA -bara bygga enligt gällande regler. Enda som jag tog extra var elektriker för inkoppling, samt VVS för lilla toan uppe och dragningen av radiatorrör.

Det inkluderar hushållselen. Högsta jag haft var 698 kwh på förra kallaste vintermånaden.
 
  • Gilla
Lasse123! och 1 till
  • Laddar…
Nu så hör i efteråt, efter denna vinter så har jag visserligen ökat tempen inomhus till 21 grader.
Det har varit en kallare vinter, så nu i december fick jag en total förbrukning på 1908 kWh; inkl hushållsel. Då har jag också haft garaget om ca 70 kvm uppvärmt till 18 grader.
Tycker att det har varit billigt ändå :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hej, intressant information! Har du någon uppfattning om hur mycket av dessa kwh som går till garaget?
 
ja, låg på 588 kWh på garaget; luftvärmepump, ett 1000W elelement i andra hörnan samt ett frysskåp som står där..sen har jag även ett 250 L akvarium där som går med pump och värmare (det ska dock bort snart...).

Återstår 1320 kWh till huset, där jag tror att ca 6-700 är nog hushållsel då spis, ugn gått mycket under december, tv, datorer, playstation mm....och motorvärmaren (el ) till bilen med kupévärmare.. Så det blir inte så mycket kvar till huset uppvärmning :)
 
A
Jättebra inlägg! Vi har köpt Vrigstad med SPV planritning. Älskar köket på visningshuset Markaryd som har samma bottenplan som Vrigstad. Bygget startar om några månader. Fick offert från övervåningen.se och tycker det är väldigt dyrt. Runt 631K och vi ska ändå lägga upp väldigt få rum. Har ej takkupa, valde takfönster vid trappen istället. Fick du bra pris på övervåning offerten?
Skärmbild av en planlösning för en övervåning med två sovrum, ett allrum och WC, från overvaningar.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tycker våran egen planritning är bättre för oss då vi är bara två och har gäster som kommer och stannar lite längre nån gång per år.

Planritning av en övervåning med två sovrum, badrum med badkar, allrum och klädkammare markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!

Har ni inrett ovanvåningen nu och vad blev kostnaden?
Jag har köpt samma husmodell inkl isolerad ovanvåning, vore intressant att veta vad det landat på med inredningen där uppe. När blev ni klara där uppe och gjorde ni det själva eller anlitade någon?
Blev det plastmatta i badrummet?
 
Min övervåning blev inredd klar under sommaren 2022

Totalt blev det väl ca 250-300 000:-
Kunde nog ha gjort det billigare, men valde att lägga mkt isolering i gavlar och tak.

El och VVS jobb gick på ca 75000:-

Gjorde endast en enklare WC, så inget badrum uppe. Tätskikt på golvet enligt SBR/ fackmannamässigt utförande med fotodokumentation. Drog spirorör och anslöt till husets ventilationssystem.

Ville ha ryggåstak, så på båda sidor snedtak blev det Huntonit väggpanel. Klädde in takstolarna med trä samt infällda 12V downlights.

Du skriver "inkl isolerad övervåning" gjorde smålandsvillan det, eller menar du oisolerad? Det följer ju med en del isolering, men den är mer tänkt på att läggas ut på golvet på övervåningen. Jag köpte separat isolering ISOVER.

Svårt att säga om det kanske hade varit värt att anlita t e x övervåningar.se för att göra arbetet, då mycket arbete utfördes av mig själv där man fick klura ut vissa saker som gjorde att det tog extra tid. Hade nog tagit dem efter att jag var klar, då jag insåg hur mycket slit det var.

Tycker er offert på 631000:- från dem låter väldigt mycket..... har för mig att min låg på runt 200 000:- och då var det visserligen gips, inte ryggåstak.. Helt klart ger ryggåstak en extremt god känsla när man går upp för trappan, så det rekommenderar jag starkt.
 
LösullsiIsolering inkl 2 element kostade 140.000kr extra och köptes via smålandvillan, det är då inget ryggåstak utan plant innertak vilket gör det lättare att bygga innerväggar med 2,40 i takhöjd och frånluftsdon i framtida WC ingår. Funderar på om det är värt tiden att göra iordning resten själv eller vänta 5 år och låta hantverkare inreda då jag då kan få rot avdrag för det jobbet.
 
Jag och sambon beställde också isolerat från början av smålandsvillan, känns rätt för oss. Jag hade kunnat göra det själv, men det hade tagit för lång tid, vi är sugna på att börja bygga upp regelväggar ganska omgående.

Vi har fortfarande några veckor kvar till inflyttning, så jag har inte sett hur det ser ut ännu, men det ska vara två element, något eluttag, någon ventilationskanal och isolerat längs hanbjälkarna (inte ryggåstak alltså).

Vi har valt till takkupa, så jag tror att det kommer att kännas rymligt även utan ryggåstak. Återstår att se om det är sant! ;)
 
T Twilight81 skrev:
Jag och sambon beställde också isolerat från början av smålandsvillan, känns rätt för oss. Jag hade kunnat göra det själv, men det hade tagit för lång tid, vi är sugna på att börja bygga upp regelväggar ganska omgående.

Vi har fortfarande några veckor kvar till inflyttning, så jag har inte sett hur det ser ut ännu, men det ska vara två element, något eluttag, någon ventilationskanal och isolerat längs hanbjälkarna (inte ryggåstak alltså).

Vi har valt till takkupa, så jag tror att det kommer att kännas rymligt även utan ryggåstak. Återstår att se om det är sant! ;)
 
  • Vind byggarbetsplats, isoleringsmaterial synligt, träbjälkar, fönster, taklucka, byggmaterial på golvet, oavslutat inomhus utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett underkonstruerat rum med isolering, två fönster, synliga träbalkar, och en blå fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolering och fönster, utsikt över träd och uthus, inomhus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut såhär hos mig nu, dumt att de inte installerade mer än 2 friskluft intag när det behövs 4 efter inredande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.