Hej!
Vi är ett par som ev gå i husbyggaplaner. Är jätte tacksamma om det är någon som har byggt Villa Vrigstad som kan dela med sig av sina erfarenheter:) Kalkyl? Vilka tillval gjorde ni? Hur mycket kostade tomt och markarbeten osv? Blev totalkostnaden mycket dyrare än vad som var beräknat i kalkylen?Vi har försökt få Smålansvillan säljare att bifoga bilder men de skicka en katalog å ville boka möte på en av deras tomter. Finns bilder på huset på ngn blogg får ni gärna länka till den!
 
Hej! Sökte på Villa Vrigstad och erfarenheter och detta var enda tråden jag hittade.

Ingen som har byggt en villa vrigstad?
 
Nu har jag beställt Villa Vrigstad och enligt tidsplan är allt inflyttningsklart 31/8, så jag har verkligen en sommar att se mitt nya hem växa fram.
Resonerade en hel del innan jag gjorde mitt val. Är ensamstående med en liten varannanvecka. Ingen plan på att bli sambo utan bo själv. Ritat upp ett stort garage; ja som blir till byggytan större än själva huset :) måste ju få plats med husvagn, mc, bil o allt annat man samlat på sig..

Vore uppskattat om nån annan skriver här om de byggt/ ska bygga villa Vrigstad
 
Hej!

Vi funderar på en Villa Vrigstad, tänker bygga i Mälardalen.
Hur har det funkat för er med bygget? Kostnad i slutändan jämfört med offert? Har ni något tips att tänka på innan vi bestämmer oss?

Vi tycker att köket ser ut som en riktig selling point!
 
T Twilight81 skrev:
Hej!

Vi funderar på en Villa Vrigstad, tänker bygga i Mälardalen.
Hur har det funkat för er med bygget? Kostnad i slutändan jämfört med offert? Har ni något tips att tänka på innan vi bestämmer oss?

Vi tycker att köket ser ut som en riktig selling point!
Helt klart ett mycket prisvärt hus med en bra husleverantör som håller det de lovar.
Bygget fungerade helt utan anmärkning - de var effektiva och höll hög säkerhet runtom bygget (något som grannhusets leverantör inte har en enda skyddsåtgärd) vilket jag anser är viktigt när det finns barn och djur i närheten.
Kostnaden från Smålandsvillan höll sig till 99% - enda som tillkom var lite extra arbete för tvångsstyra trailers då de inte kunde köra/ backa rakt in på den väg som leder till tomten (ca 11000:- samt kostnad för extra arbete för elektriker, för installation av larm till avloppsanläggning (8700:- ) dock allt annat var helt i enlighet med undertecknad offert/ pris.

Undervåningen som levereras helt färdig är mycket yteffektiv. Det kan vara värt att tänka på om man vill ha garderoberna i sovrummet fast monterade eller lösa. Jag gjorde missen att inte ta dem lösa, då jag inte ville ha dem där på mittenväggen = att lossa dem och få målarn att göra extrajobbet skulle kosta ca 7500:-
Så bestäm er hur ni vill göra. Helt klart hade det varit bättre att få dem lösa och alla väggar klara och sen själv bestämma var man vill ha dem.

Köket tog jag nivå 3 - helt klart värt varenda krona. Dock får man inte med induktionshäll - så det får ni lägga till.

Annat att tänka på är om man vill ha hydrofon (om ni har eget vatten) i tvättstugan så försvinner en del utrymme. Jag valde att ha den i garaget och det gjorde att jag fick in en stor garderob jämte städskåpet.

Utvändigt bör man fundera på hur man vill ha trappan. Jag valde trätrappa och själv byggde över den med ett litet burspråk; enkelt och billigt.
Jag valde inga takfönster/ takkåpa. Ljuset från sido fönstren på övervåningen släpper in mycket ljus.

Har nu börjat inreda övervåningen. Där finns det en stor hög med tips som jag samlat på mig. Det kan vi ta i en separat tråd.

Kort sagt;
Ett väl fungerande, ekonomiskt, trevligt hus.

Tillvalen är många, där man "får vad man betalar för" och jag valde till täljstenskamin samt trappa i ek; också det värt varenda krona.
Det ingår markentreprenad; de gör ordning marken för grunden, sätter dit isoleringsgrunden.

Var ska ni bygga nånstans? Har ni fler frågor, skriv på så svarar jag så gott jag kan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för många bra svar! Det med garderober och hydrofor var lite extra tänkvärt känner jag.

Får jag mer frågor som är bra att ta med någon mer än säljaren, så kanske jag återkommer. Blir det husbyggnad av kanske jag återkommer till tråden, det kan ju finnas fler intresserade! ☺️
 
Tack :)

Nja, inför mötet med säljaren och själva beställningen är det ju bra om du har det klart med marken där huset ska stå.
Oftast kan den markentreprenören som Smålandsvillan anlitar vara bäst på att även göra sådant markarbete som inte ingår i själva grundentreprenaden - såsom ev vägarbete, dike, andra markarbeten. Det är med fördel att ha så få olika entreprenörer som möjligt, då det annars kan bli lite förvirrande.

Det ni ska ha tänkt ut är vilka nivåer av kök, andra tillägg, även om Vrigstad i standardutförande är rikligt.
Badrummet valde jag standard, istället för kaklat, med enbart dusch. Kan känna nu efter några månader i huset att jag inte saknar badkar utan räcker gott med dusch (samt håller nere uppvärmningskostnader för vatten).

En sak jag la till i efterhand, var att den vägg som täljstenskaminen står emot, var att målaren fick måla den i något grå ton istället för vitt. Vit vägg kommer visa sotfläckar, medans den gråa inte gör det. Målaren tog inte extra för det och färgen hade jag ordnat själv. Han skulle ju ändå måla där.

Lite andra tips:
Hallen kanske man vill ha ett extra eluttag på vänster sida om dörren, där ytterdörren öppnas, närmare dörren. Det finns ett som är vid öppningen till köket, men räcker inte om man vill ha någon form av belysning där i hallen.

Såvida man inte har barn, be dem då att inte montera upp alla barnspärrar. Det är ett tidskrävande arbete att skruva bort alla dem...

(Bild på mitt Villa Vrigstad från september... tomtarbete kvarstår...)
 
  • Nybyggt grått Villa Vrigstad med vit ytterdörr och ofärdigt markarbete runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Vi bor själva i ett mindre SMV-hus och ett tillval jag absolut rekommenderar är takkupa. Den dagen övervåningen tas i bruk är denna guld värd och mkt dyrare att bygga i efterhand (så vida man inte är snickare och gör den själv). Bättre i så fall att välja bort gavelfönster, då man kanske inte ska ja badrummet där SMV tror man vill ha det. Enkelt att sätta in i efterhand dessutom.

Har bott i vårat hus i 15 år nu och är fortfarande nöjda med det mesta förutom att vi inte valde till takkupa.

/S
 
Fint! Tack för tipsen! Det med eluttag och barnspärrar lät ju vettigt!
 
S steve5432 skrev:
Vi bor själva i ett mindre SMV-hus och ett tillval jag absolut rekommenderar är takkupa. Den dagen övervåningen tas i bruk är denna guld värd och mkt dyrare att bygga i efterhand (så vida man inte är snickare och gör den själv). Bättre i så fall att välja bort gavelfönster, då man kanske inte ska ja badrummet där SMV tror man vill ha det. Enkelt att sätta in i efterhand dessutom.

Har bott i vårat hus i 15 år nu och är fortfarande nöjda med det mesta förutom att vi inte valde till takkupa.

/S
Takkupa tror jag att vi kommer att välja till, det är ju som sagt ganska knepigt att sätta dit efteråt som hemmapulare. Men gavelfönster är ju desto lättare. Om man kan välja bort dem och spara en slant i början, så kan det ju vara värt det kanske.

Fast det kanske kräver ett nytt bygglov i framtiden, får klura lite på det.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Hur har det gått för er?

Nu äntligen är jag klar med övervåningen! Well, 1 av 2 sovrum och allrummet är klart. Kvarvarande i sista sovrummet är att lägga golv, så det är inte så mycket kvar.

Råd från mig här är;
Om man tänker göra det mesta själv; Ta dit en rörmokare innan du börjar. Då får man bra råd över vad man själv kan förbereda och sen vad rörmokaren tar hand om; t e x inkoppling av vatten för radiatorer, inkoppling för VA för toa och handfat.

Ev. även en elektriker; där man i förväg gjort en skiss på hur man tänkt sig ha uttag. I detta så kommer det oftast ändringar/ korrigeringar - men har man skissen klar från början är det enklare att få en uppfattning om hur dessa ska dras.
 
Det står ganska stilla just nu, väntar på förhandsbesked från kommunen.

Det lutar åt att det kanske blir ett älvsbyhus istället, mest pga att vi gillar den planlösningen lite bättre när det kommer till tänkt placering på tomten. Helt säkra är vi dock inte ännu, då vi inte riktigt vet vilka pekpinnar kommunen kommer med. Det finns möjliga situationer med tanke på buller där planlösningen på Vrigstad passar bättre.

En sak vi funderar över är vart man kan sätta kaminen om man vill ha en i Vrigstad? Jag tänker att den mest självklara platsen "centralt" i huset resulterar i ett skorstensrör i vägen för när man kommer upp för trappan till övervåningen. Hur har ni gjort?
Om du vill får du gärna skicka lite bilder så att man kan se hur rummen upplevs på övervåningen storleksmässigt, skulle vara intressant att se!
 
Hej
Kan svara med bilder hur jag gjort i ett lite senare inlägg..
Kaminen är i vardagsrummet mot den lilla väggen mot köket (där kyl, frys och ugn, micro finns)
Upplever inte som att kaminröret stör på ovanvåningen då jag la en innervägg alldeles bakom kaminröret där

som sagt, tar lite bilder under morgondagen
 
Har nu tagit lite bilder, dock är jag inte klar helt till 100% samt att det är lite "stökigt" i bilderna - men istället för att försköna som bilder i de vackra inredningsmagasinen, så tog jag bilder från "verkligheten".

Byggt två sovrum i vardera hörn och ett allrum med kontorshörna och litet toarum. Ovanför det ena sovrummet har jag gjort ett utrymme som ska nyttjas som barnhörna, när sonen blir lite äldre och kan med säkerhet klättra upp. Allrummet och det andra sovrummet blev ryggåstak - som ger verkligen en härlig känsla av rymd.

Bild 5369 & 5370
Tagen från trappan upp, där jag byggde innervägg ca 20 cm bakom kaminröret.

Bild 5371
Tagen från trappan, bild till höger om trappan där wc rum om ca 2,10 kvm - och ingång till högre sovrum.

Bild 5372
Kontorshörna i "allrum"

Bild 5373 & 5374 & 5375
Sovrum till höger om trappan. Stor "walk-in-garderob" till vänster; nyttjade hela kattvindens utrymme och snedtaket ända upp. Förhöjt tak med inbyggd LED list (fick rummet att kännas högre och rymligare). Ovan detta rum finns "barnhörna" om ca 4500 bredd x 2300 djup, dock snedväggar. LED list i tak.

Bild 5376
Sovrummet till vänster om trappan. Ej klart, har gjort ytskikten - ska sadla fönster, dörr och lägga golv.
Samt att klä in takstolarna, likt det jag gjort i allrummet.

Kontenta och råd efter allt arbete:

1. Göra en grovplanering.
2. Utgå från grovplaneringen och se över möjligheter att genomföra såsom önskat (detta för att spara tid framöver, då det kommer behövas ändringar, som blir "jobbiga" att göra om då de sitter där) d v s el, VVS, ventilation. Finns klar och enkel anslutning för toa samt dess avluftning. Tips här är att göra det sist, då annars lukt kommer spridas.
3. Isolera grundligt - och bestäm hur ev. ledningar för vattenradiatorer skall placeras. Jag gjorde endast vattenradiatorer i sovrummen; 1 under vardera fönster. Nu har jag än så länge bara 2 i drift i det sovrum som är klart. Allrummet behöver inte radiatorer, då värmen från undervåningen helt klart strömmar upp.
4. Sist men inte minst: ska man göra detta till större del själv; estimera tid, planera när i kalendern, bestäm ett rum åt gången och bestäm ett utrymme där verkyg/ arbetsbänk/ grovdammsugare, spackel, färg, OSB, gipsskivor placeras. Att ha det utanför huset medför väldigt mycket tid åt att springa fram och tillbaka upp och ner. Jag sprang en hel del först, men gjorde sedan det ena (nu inte klara) sovrummet till arbetsbod. Blev mycket mer effektivt!

Visst har det varit !=")%X!€## tankar, svett, funderingar, glädje och nu helt nöjd...har fått precis som jag ville, och handen på hjärtat så hade jag tyvärr inte någon klar plan från början mer än att jag ville ha minst ett sovrum där uppe - allrummet blir biorum: finns inga fönster och stänger jag till dörrarna till sovrummen, så blir det helt mörkt. Därav valde jag varken takkupa eller takfönster, Den iden hade jag spånat på redan innan jag köpte huset.

Öppnar jag dörrarna så kommer det ljus in från båda hållen och det känns absolut inte instängt.
Lagt in LED spotlights som lyser nedåt, samt LED list som lyser uppåt ryggåstaket; ger också en känsla av mer rymd. Ska göra liknande i sista sovrummet.

Hoppas det kan ge lite inspiration, sen finns ju företag som gör hela övervåningen. Om jag funderar på vad det kostat, så har jag nog lagt ca 90 000:- i material och massor av egentid. VVS och el kostade ca 40000:-
Dock fick jag det exakt som jag ville, i alla millimeter över hela övervåningen!
 
  • Renoverat allrum med öppen dörr till ytterligare ett rum, kamin, bokhylla, och soffhörn med leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigställt rum under renovering med exponerat träbalk, kaminrör och en bokhylla vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av renoverat rum med sluttande tak, vit dörr, gråa väggar och ett skrivbord med dator och prylar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontorshörna i allrum på övervåning med skrivbord, stol och skrivare, snettak ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med snedtak, två fönster med persienner, radiatorer och en väggmonterad TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med spegelgarderob, radiatorer under fönster och snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med förhöjt tak, infälld LED-belysning, vit garderob och en säng framför fönster med persienner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ryggåstak med exponerade takstolar, tillfällig ljuskälla, snedtak, fönster med utsikt och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jättesnyggt med övervåningen!

Fick ni huset levererat med färdigisolerad övervåning, eller har du isolerat själv med tätskikt och sånt?

Värmepumpen, hörs den ifrån sovrummet upp och/eller nere?

Vi velar fram och tillbaka mellan SMV och Ä-hus för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.