S
jeppeknaster skrev:
Vad har tejpen för syfte?
är väl en springa där. och det är avstängsningsremsa
 
erik_n skrev:
Kollade nyss av vad jag landade på i elförbrukning 2014...

Sjukt nöjd med tanke på att första året i huset låg vi på över 50 000 kWh...

Följande har gjorts för att förbättra energiprestandan:
Tilläggisolering
Nya fönster
Bergvärme
Golvvärme i hela huset

Kvar att göra:
Isolera vinden, endast 120mm där nu.

Vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet. Håller ca 24gr varmt och duschar säkert 40min dagligen... vi snålar helt enkelt inte.
Huset är på 228kvm inkluderat inredd och uppvärmd källare.

Förbrukning 2014: 12146 kWh
:cool:
Har ni 24 grader inne?
Vi har 20-21 och jag går runt i kalsonger och t-shirt sålänge vi inte har besök.

Hade jag bott själv så hade 18-19 varit det optimala.

Bra jobbat förresten!
 
jeppeknaster skrev:
Vad har tejpen för syfte?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålla fast elslingan :)
 
S
erik_n skrev:
[bild]

Hålla fast elslingan :)
elslinga och vattenrör??
 
SBH skrev:
elslinga och vattenrör??
Ja, vattenvärmen slår av på vår-sommar-höst. Då kan det vara trevligt med lite komfortvärme på klinkern :)
 
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Det går väll att ställa in pumpen om man vill ha värme på sommaren? Jag har sutteräng hus och behöver ha igång värmen på bottenvåningen under sommaren. Det tog en stund att bråka med inställningarna på pumpen men de gick till slut. Men jag tycker att du hittade på en bra lösning :)
 
Jag har bara en klimatzon på min pump eftersom jag har golvvärme i hela huset. Att låta bergvärmen snurra hela sommaren för att värma 5kvm känns inte speciellt vettigt. Slang till det vattenburna hade jag redan och elslingan kostade 1500kr så detta kändes som det bästa alternativet...
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Har ni 24 grader inne?
Vi har 20-21 och jag går runt i kalsonger och t-shirt sålänge vi inte har besök.

Hade jag bott själv så hade 18-19 varit det optimala.

Bra jobbat förresten!
20-21 låter sjukt nice! Det är frugan här hemma som är värmedyrkare :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Men hur värmer du upp din källare? Blir inte den kall under sommaren? Min fruga är likadan gällande värmen, vi har runt 23 grader året om
 
Ramnemark skrev:
Men hur värmer du upp din källare? Blir inte den kall under sommaren? Min fruga är likadan gällande värmen, vi har runt 23 grader året om
Golvvärme på samma slinga som Öv. Sommartid: Källaren blir varm tack vare frånluftsventilation och friskluftsventiler. Vi har omkring 21 grader i källaren sommartid. Då blir det genast svalkande och skönt att gå ner dit! Men OM det skulle bli för kallt får jag sätta in en till klimatzon i pannan och köra källaren på en egen slinga.
 
Okej då är jag med :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser helt ok ut. Jag kommer inte använda byggmax flyspackel i badrum eller andra ställen där det ska fallspacklas... Det flöt inte ut lika bra som andra spackel (typ weber el kilto) men för 200kr säcken till en hall duger det gott :)

Nu får det härda ett par dygn innan klinkern åker på. Passar på att spackla/slipa/spackla/slipa/osv i sovrummet så länge...........
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Skissar lite på en platsbyggd förvaring/sittmöbel.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.