Okej. Då är det på tiden att tråden uppdateras.

Sommaren började med att jag gipsade vidare. Väggar och tak. Jag köpte några gipsskivor som var 1200 x 600 och jag fick låna en skivhiss. Dock var ju skivorna så lätta att man kunde trycka upp dom med en hand (haha) om man ville och skruva dit dom. Jag har en skruvautomat så det räcker med en hand för att skruva. I det större huset satte jag fullstora gipsskivor i taket...

Sen kom ju klassikern spackla, slipa, spackla, slipa,... , måla, måla (tak och väggar).

Efter det golv. Billigt laminat från byggmax.

Avslutningsvis lite lister.

Jag har tyvärr inte så många bilder på det... (i somras jobbade jag mer än plåtade):

IMG_20130702_151806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130702_151815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Än så länge har jag bara berättat om gästrumsdelen av lilla huset.

Förrådsdelen (3.6 x 3 meter) är tänkt som kallförråd. Men när man väl lägger golv så kändes det lika väl att sätta blindbotten och lägga i lite isolering. Jag (eller mina barn rättare sagt) la i 9.5 + 4.5 cm tjock ull med lambdavärde 40. Det var det billigaste jag hittade. Sen skruvade dom råspont 22 x 95 på golvet.
IMG_20130720_102140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser lite skumt ut i början men där användes några brädor som övervintrat (inomhus dock). IMG_20130720_102144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På innerväggarna skruvade vi dit OSB (1 skivhöjd 2440 mm) för att skydda vindväven. Vi skickade i lite isolering bakom eftersom man vet inte vad man vill göra av det rummet i framtiden.

Avslutningvis målades OSB:n vit och sen byggde jag ett enkelt hyllsystem av 45 x 45. Dörr hängdes i och nu har vi ett förråd.

IMG_20130727_151256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130727_151308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Wrap-up (och nu gissar jag lite).

Allt som allt ligger det ungefär 30-35 arbetsdagar nedplöjda i det här huset.

Materialkostnaden landade nog runt 50000.

Det som kvarstår är elarbeten, men de ska min svåger få göra samtidigt som han gör det stora huset. Det stora huset är det dock rätt mycket att göra på...

Glömde att jag måste slå upp några hål för ventilation också. Det blir självdrag.

Tack alla som läst och kommenterat. Slutsatsen av det hela är väl att vem som helst kan bygga ett litet hus. Och göra det ensam. När man bygger ett litet hus är det inte så mycket av varje moment så man hinner liksom inte lessna. Sen är ju det här huset extremt enkelt (inget vatten, enkelt elsystem, inte så mycket isolering).

Det större huset bygger jag också själv men det är en helt annan historia.

Kör så det ryker nu!
IMG_20130801_143528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
Imponerande - och på en tight budget! Jättefint blev det!
 
Wow, jättehäftigt att se alla momenten så väl beskrivna!
Inspirerande inför mitt eget bygge av fritidshus som jag tänkte påbörja i sommar.
 
Vad är det för takplåt du använde. Och vilken taklutning har du?
 
K Klicka skrev:
Vad är det för takplåt du använde. Och vilken taklutning har du?
Nu har det gått lite tid sen frågan. Men aluzink. Sedan sist har jag byggt klart stora huset (som är en helt annan och större historia...).

Nu har det blivit ett trädeck (trädäck?) vid lilla huset och det har funkat som gästrum och förråd.

Slut.
Konstruktion av ett trädeck vid svartmålat hus, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taklut 11 grader. Tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.