Nu vet vi inte om TS har kalkylerat med amortering. Det kommer bli krav på detta (troligen nästa år) men varje enskild bank kan ju själv införa detta i förtid (vilket naturligtvis är ett minus av konkurrensskäl). Dessutom så diskuteras politiskt möjligheten till begränsning i avdragsrätten för räntan vilket ytterligare kan ställa till det kostnadsmässigt.
 
Rogero skrev:
Nu vet vi inte om TS har kalkylerat med amortering. Det kommer bli krav på detta (troligen nästa år) men varje enskild bank kan ju själv införa detta i förtid (vilket naturligtvis är ett minus av konkurrensskäl). Dessutom så diskuteras politiskt möjligheten till begränsning i avdragsrätten för räntan vilket ytterligare kan ställa till det kostnadsmässigt.
Amorteringskravet kommer alldeles säkert, men ränteavdraget blir nog kvar under överskådlig framtid. Det som har diskuterats är ett eventuellt avskaffande med en procent per år...
 
Banken jag har sade att jag skall ha 10000kr över efter lånen samt schablonmässig kostnad för drift vilket de sa var 3000kr. Varje barn ökade det beloppet med 3100kr så 13100kr skulle jag ha över varje månad.
 
Tack igen för nya synpunkter!
Jag följer diskussionen och reflekterar över de kommentarer som kommer in.
 
jacs skrev:
Banken jag har sade att jag skall ha 10000kr över efter lånen samt schablonmässig kostnad för drift vilket de sa var 3000kr. Varje barn ökade det beloppet med 3100kr så 13100kr skulle jag ha över varje månad.
Och det är inte en överdrivet fet kalkyl. Bil kostar lätt en 3000-4000 i månaden, 3000 i mat, mobilabonnemang, kläder, tv-licens, underhåll på huset på kanske 2000kr i månaden så är pengarna slut. Och då vill man gärna ha ett sparande, försäkringar, pengar till vårdcentral och läkarbesök och kanske en kebabtallrik på kvarterskrogen då och då.
 
D09
Man kan också leva väldigt ekonomiskt och få det mesta att gå runt.

Man får dock ställa sig frågan om man vill leva så och hur länge man bara ska ha råd att bara bo och inte unna sig allt det andra som t ex semester, krogbesök, nyare bil osv osv

Ts har ju chansen att vara med i försäljningen och hitta ett mer ekonomiskt anpassat alt satsa på att behålla sitt befintliga och anpassa sig efter det.

Gör en rejäl koll bakåt om vilka kostnader som varit och räkna ärligt om det är rimligt att bo där så man inte bara går på känslan.

Känslan kan ju dock vara en motor dvs man ger sig fan på att lösa det. Då brukar det mesta fungera.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu vet vi som sagt inget om TS ekonomiska situation. Men personligen tycker jag att banker som räknar med 8% ränta i sina kalkyler helt generellt för alla är lite väl konservativa.

När/Om räntan går upp till sådana nivåer, så kommer det dels inte att ske de närmaste 3 - 4 åren, dels kommer det med nödvändighet att kombineras med hög inflation, vilket oftast även ger en löneinflation.

Dvs. När räntan går upp till så höga nivåer så kommer de flesta som drabbas att ha hunnit få en högre inkomst, antingen för att det gått några år, eller för att inflationen driver upp både priser och löner.

Om vi verkligen skulle få en realränta på 8% i det här landet så betyder det alltså att nästan vad du än investerar dina pengar i bör ge en avkastning på minst 8%, i reela tal. Om ALLA investeringar börjar betala sådan reel avkastning så innebär det ett ofattbart välstånd, då kommer vi alla att lätt ha råd med en ränta på den nivån.
Vad jag fick höra från Swedbank som just nu räknar kalkyler på 7% är det ett sätt att risktesta din budget och se att du har marginaler utifall du blir sjukskriven/föräldraledig osv. Genom att lägga det påslaget på räntan (istället för fasta hushållspåslag) blir marginalkravet större ju mer pengar du lånar. Vilket jag tycker låter vettigt, är ju lite skillnad på 600000 och 3miljoner i lån.
Så banken tror inte att räntorna kommer vara på 8% inom 3-4år men däremot att räntorna kommer vara högre än idag
 
Hemmakatten
För att ta det rätta affärsmässiga/ekonomiska beslutet så måste man bortse en del från känslor. Och vid en separation kör känslorna rally i ens inre. Jag skulle försöka (om det går) att skjuta upp beslutet några månader, då borde man se mer sakligt på om man vill behålla huset eller inte.
 
Redigerat:
Som några av er påpekat så är det svårt att vara helt rationell då man bryter upp från en lång relation. :confused:

Vi ska träffa mäklaren på måndag och diskutera en alltmer trolig försäljning av huset. Sett till den ekonomiska biten så är det ju tufft alltså. Vi har lån på 4,2 miljoner på ett hus som är värt kanske 5 miljoner. Vi ligger lite på gränsen hur man än räknar. Jag har en hyfsad månadsinkomst på ca 42 000 kr, men det räcker inte långt om man ska räkna på ett sånt här hus, ensam.

Sen har jag ett blancolån på 300 000 kr, vilket fick en bank att backa ur helt. Jag har satt mig i en jäkla sits, helt enkelt. Livet är tufft just nu... :(
 
Hemmakatten
Men ge nu inte upp. Du har en bättre ekonomisk situation än många andra. Nu vet jag ju inte var du bor i Halland, men vill du bo i hus finns det säkert många som passar din ekonomi. Eller också köper du en lägenhet att landa i medans du formulerar din nya framtid. Lycka till! :)
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Kungsbacka1 skrev:
Som några av er påpekat så är det svårt att vara helt rationell då man bryter upp från en lång relation. :confused:

Vi ska träffa mäklaren på måndag och diskutera en alltmer trolig försäljning av huset. Sett till den ekonomiska biten så är det ju tufft alltså. Vi har lån på 4,2 miljoner på ett hus som är värt kanske 5 miljoner. Vi ligger lite på gränsen hur man än räknar. Jag har en hyfsad månadsinkomst på ca 42 000 kr, men det räcker inte långt om man ska räkna på ett sånt här hus, ensam.

Sen har jag ett blancolån på 300 000 kr, vilket fick en bank att backa ur helt. Jag har satt mig i en jäkla sits, helt enkelt. Livet är tufft just nu... :(
Tråkigt att höra. Men jag tror att 4,5 miljon i lån är lite riskfyllt på en inkomst... (bor ändå i Stockholm och är van vid höga lån). Om det inte är Huset med stort H i ditt liv kanske det ändå är bättre att sälja och börja om i annat gemensamt hus med ny partner...
 
osiris skrev:
Inte många som vet vad realränta är... Minns på 80-talet när bolåneräntan var 13%. Men då var inflationen också 11%.

Så länge man inte har en löneutveckling sämre än inflationen så behöver man inte vara rädd för en ränta på 8%, för det lär inte vara en realränta på 8
Nja, man behöver inte vara rädd "soliditetsmässigt", men väl likviditetsmässigt. Om inflationen är 11% innebär det att husets värde och lönen borde öka med detta årligen. Samtidigt ökar alla andra priser med detsamma så andelen av den totala lönen som man har över för att betala räntor torde vara densamma som idag - det innebär att om man har råd att betala 10.000 kr/månad i räntor ett år, har man året därefter råd att betala 11.100 i ränta.

Men samtidigt om en räntenivå på 3% ger en räntekostnad på t.ex. 8.000, så ger en räntenivå på 8% en månadskostnad på 21.000, dvs den månatliga räntebetalningen ökar mycket snabbare än den del av lönen man har råd att lägga på räntekostnader.

Samtidigt ökar värdet på huset med inflationen, men det är svårt att realisera om man inte säljer. Så visst bör man allvarligt fundera på hur man klarar av en högre ränta även om den reala räntan (faktiskt ränta minus inflation) inte ökar (sen om just 8% är rätt nivå att räkna med eller om det är någon annan får någon annan uttala sig om).
 
I princip har du rätt, men det är första året som du kommer att ha råd med 11100, nästa år är räntekostnaden fortfarande 21 000, men du har då råd med 12200 osv. Och OM räntan och inflationen går upp på det viset, så sker det knappast abrupt från ena året till det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.