Jag undrar om det verkligen är en bra ide att behålla huset. Visst, 8500:- i boendekostnad kanske inte är så farligt men hur länge kan dagens ränta bestå? Hur kul blir det att bo där själv om räntan stiger till beskedliga 3%? Eller kanske 5%? Inte så kul om man känner att alla pengar går till huset och man känner att man verkligen blir slav under lånen.

Finns amorteringar, underhåll på ca 2500kr/mån med i kalkylen?

Och vad händer sedan? Antar att TS bor själv under många år. Är det inte då bättre att bo lite billigare? Eller om man träffar en ny - är det då inte roligare att hitta ett nytt hem tillsammans? Den nya kanske inte alls vill flytta in i huset.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Om en bank, som vanligtvis är väldigt pigg på att låna ut så mycket pengar som möjligt, säger att man inte har råd så kan det vara väl värt att lyssna.
 
Nu vet vi som sagt inget om TS ekonomiska situation. Men personligen tycker jag att banker som räknar med 8% ränta i sina kalkyler helt generellt för alla är lite väl konservativa.

När/Om räntan går upp till sådana nivåer, så kommer det dels inte att ske de närmaste 3 - 4 åren, dels kommer det med nödvändighet att kombineras med hög inflation, vilket oftast även ger en löneinflation.

Dvs. När räntan går upp till så höga nivåer så kommer de flesta som drabbas att ha hunnit få en högre inkomst, antingen för att det gått några år, eller för att inflationen driver upp både priser och löner.

Om vi verkligen skulle få en realränta på 8% i det här landet så betyder det alltså att nästan vad du än investerar dina pengar i bör ge en avkastning på minst 8%, i reela tal. Om ALLA investeringar börjar betala sådan reel avkastning så innebär det ett ofattbart välstånd, då kommer vi alla att lätt ha råd med en ränta på den nivån.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Sitter med ett bolånelöfte från bl.a. Swedbank.
Där har dom lagt upp räntan med 1% och 3% utöver dagens räntenivå för att se vad kostnaderna blir då och kollar om man klarar av det.
Så alla verkar inte köra med just 8%.

Läste nånstans nyligen att storbankerna har lite olika bedömningssystem och att det varierar mellan 5% och 8% som man skall klara av i kalkylen beroende på vilken bank det är.
 
Baserat på egen erfarenhet skulle jag definitivt fråga runt!

När jag köpte ut huset för 4 år sedan gav LF bank mig 0.25% rabatt på lånet trots att jag var (!) pluskund. Då hamnade räntan på 3,95%, efter ett snabbt samtal med Handelsbanken fick jag per telefon 3,65%, innan jag hann sätta mig ner vid besöket 3,55% efter en stund 3,45%. När vi skiljdes efter ren timmes trevligt samtal sa kontakten att om jag flyttade allt till dem skulle de säkert kunna sänka mer. Till slut hamnade jag hos SEB med en rörlig ränta på 3,17%.

Min inbesparing blev omkring 19 000 kr mindre ränteutgift per år.

Byt bank! Du är inte gift med banken, inte sambo heller!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S
pelpet skrev:
Jag undrar om det verkligen är en bra ide att behålla huset. Visst, 8500:- i boendekostnad kanske inte är så farligt men hur länge kan dagens ränta bestå? Hur kul blir det att bo där själv om räntan stiger till beskedliga 3%? Eller kanske 5%? Inte så kul om man känner att alla pengar går till huset och man känner att man verkligen blir slav under lånen.

Finns amorteringar, underhåll på ca 2500kr/mån med i kalkylen?

Och vad händer sedan? Antar att TS bor själv under många år. Är det inte då bättre att bo lite billigare? Eller om man träffar en ny - är det då inte roligare att hitta ett nytt hem tillsammans? Den nya kanske inte alls vill flytta in i huset.
Vi behöver nog inte tala om för TS vad han borde tycka och känna. Han undrar om det finns någon bank som han kan vända sig till. Och binder man räntan så betyder det ju att räntan är bunden, han behöver alltså inte tänka på vad som händer när räntorna stiger, på några år i varje fall. De åren kanske kan vara nog för att förbättra ekonomin, eller så får han helt enkelt sälja då.

Kör vidare med att leta ny bank säger jag. Det löser sig alltid, har varit i samma sits som du där min bank inte kunde ge mig det lån jag behövde. Gick till en ny bank som kunde ge mig dubbelt så stort lån jämfört med min gamla.
 
hempularen skrev:
Nu vet vi som sagt inget om TS ekonomiska situation. Men personligen tycker jag att banker som räknar med 8% ränta i sina kalkyler helt generellt för alla är lite väl konservativa.

När/Om räntan går upp till sådana nivåer, så kommer det dels inte att ske de närmaste 3 - 4 åren, dels kommer det med nödvändighet att kombineras med hög inflation, vilket oftast även ger en löneinflation.

Dvs. När räntan går upp till så höga nivåer så kommer de flesta som drabbas att ha hunnit få en högre inkomst, antingen för att det gått några år, eller för att inflationen driver upp både priser och löner.

Om vi verkligen skulle få en realränta på 8% i det här landet så betyder det alltså att nästan vad du än investerar dina pengar i bör ge en avkastning på minst 8%, i reela tal. Om ALLA investeringar börjar betala sådan reel avkastning så innebär det ett ofattbart välstånd, då kommer vi alla att lätt ha råd med en ränta på den nivån.
Inte många som vet vad realränta är... Minns på 80-talet när bolåneräntan var 13%. Men då var inflationen också 11%.

Så länge man inte har en löneutveckling sämre än inflationen så behöver man inte vara rädd för en ränta på 8%, för det lär inte vara en realränta på 8
 
Jag va i en liknande sits som dig.
Hade precis köpt hus dock när sambon fick för sig att dra med en ny.

Kan bara prata utefter mina egna erfarenheter och hur min bank löste det.

Vi köpte huset för 1 700 000. Kom dock med vinst från ett tidigare boende så lånen ser ut som följer:

Bottenlån: 637 500 1.8% ränta 4 år
Bottenlån: 637 500 1.9% ränta 5 år
Topplån: 162 000 3.7% ränta

Totalt är detta lite över 1.4 miljoner. Detta fick jag ta över själv dock med nöd och näppe.
Har en inkomst innan skatt på c:a 24 000kr.

Dock var banken väldigt tillmötesgående hela vägen och ville bara lösa så allt blev bra.
Har idag Länsförsäkringar och har INGA planer på att byta. ;)
 
SonnyListon skrev:
Vi behöver nog inte tala om för TS vad han borde tycka och känna. Han undrar om det finns någon bank som han kan vända sig till. Och binder man räntan så betyder det ju att räntan är bunden, han behöver alltså inte tänka på vad som händer när räntorna stiger, på några år i varje fall. De åren kanske kan vara nog för att förbättra ekonomin, eller så får han helt enkelt sälja då.
Troligtvis kan inte banken ta hänsyn till att räntan är bunden eftersom de även måste fundera på vad hur läget kommer att se ut när villkoren ska omförhandlas. TS behöver troligtvis därför ändå visa att TS kommer att ha betalningsförmåga för bankens "beräkningsränta" om tre år för att få lån idag.

Jag menar dock inte att TS inte ska kolla med andra banker och höra sig för, men man ska ju vara medveten om att banken räknar snällt på vilket utrymme låntagarna har för att betala ränta. Ligger man på maxutrymme kommer det inte finnas mycket pengar över till annat, garanterat inte till en större akut reparation av huset. Om banken säger nej finns det därför all anledning att fundera på om värdet att bo kvar i huset är värt risken.
 
Hej Kungsbacka1 !
Du ska absolut ta ett snack med andra banker, SBAB, Skandiabanken m fl. Den dagen vi har 8% ränta i Sverige kommer halva villabeståndet upp som försäljningsobjekt hos fastighetsmäklarna. Bara en stolle räknar med såna räntenivåer!
Lycka till. (P.S. Har den före detta sambon någon vilja att hjälpa till som tack för alla år? )
 
Kungsbacka1 skrev:
Att hyra ut ett rum, som D09 föreslog, kan ju också vara ett alternativ.
Det funkar inte, banken räknar inte inte in hyresinkomsten i sin kalkyl. I alla fall var det så när jag kollade sist.
 
Den enda fråga som är dum, är den man inte har ställt!

Förslaget om att hyra ut ett eller flera rum är en bra ide. Ingen vet hur banken resonerar innan frågan är ställd! Det visar, om inte annat, att låntagaren är villig till eftergifter och kreativ i att möta bankens krav.
 
S
Plåthuset skrev:
Troligtvis kan inte banken ta hänsyn till att räntan är bunden eftersom de även måste fundera på vad hur läget kommer att se ut när villkoren ska omförhandlas. TS behöver troligtvis därför ändå visa att TS kommer att ha betalningsförmåga för bankens "beräkningsränta" om tre år för att få lån idag.

Jag menar dock inte att TS inte ska kolla med andra banker och höra sig för, men man ska ju vara medveten om att banken räknar snällt på vilket utrymme låntagarna har för att betala ränta. Ligger man på maxutrymme kommer det inte finnas mycket pengar över till annat, garanterat inte till en större akut reparation av huset. Om banken säger nej finns det därför all anledning att fundera på om värdet att bo kvar i huset är värt risken.
Nej, håller med att banken inte tar hänsyn till att räntan är bunden. Menade bara att det är inget man ska bry sig i utan leta efter en annan bank, så vi är överens där. Håller också med om att man verkligen måste räkna på det hela, och ta med poster som t.ex. trasig varmvattenberedare. Men jag hoppas och antar att TS redan har räknat på detta.

Det jag däremot menar att vissa banker, eller snarare anställda på banker, inte räknar realistiskt. Hur kan det annars komma sig att jag fick dubbelt så mycket i lånelöfte av en bank, men inte av min dåvarande bank. Man räknar helt enkelt olika beroende på person, erfarenhet och vad banken för tillfället har för strategi. Jag visste att vi inte skulle ha några problem och blev bestört när min dåvarande bank berättade hur mycket (lite) vi fick låna.
 
Adam F skrev:
Det funkar inte, banken räknar inte inte in hyresinkomsten i sin kalkyl. I alla fall var det så när jag kollade sist.
Nej precis, det har jag hört av flera vänner också
 
D09
osiris skrev:
Nej precis, det har jag hört av flera vänner också
Men om man har en vännina/vän som behöver tillfälligt boende så kan man ju skriva sig som sambos med endast ts som ägare/ låntagare

Då summeras det ihop förmodar jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.