Jag och min sambo ska separera efter 13 år tillsammans. Mitt i allt det jobbiga vill jag dock behålla huset och försöka skriva över lånen på mig. Problemet är att banken anser att belåningen är för hög för att en person ska få stå ensamt ansvarig.

Rent krasst kan jag binda lånen i 3 år och få en månadskostnad på ca 8500 kr, vilket inte är så mycket, i mitt tycke. Banken räknar dock med att man ska klara en ränta på 8 %, vilket gör att allt faller.

Om jag kan behålla huset i 3 år så skulle jag dock få lite andrum och saker och ting kanske löser sig på ett sätt som man inte ser just nu?! Någon som varit i en liknande situation och kommit på en lösning - konventionell eller okonventionell?

En lösning är att ett av mina syskon står på en andel av huset, vilket därmed skulle ge banken den säkerhet de behöver. Problemet kanske dock är att min bror redan har befintliga lån och dessutom får svårt att t.ex. renovera badrummet i sitt eget hus då banken kanske tycker att han har för hög belåning redan?! Jag vet inte riktigt...

Om någon har en lösning på ett liknande problem som funkat så berätta gärna lite om det. Jag är tacksam för alla idéer.
 
D09
Ett svar som inte är det man vill höra är att man ska in i det sist undvika att med medfinansiärer

Dessa går in som det vore sin egen skuld och skulle det av någon anledning gå illa för dig så kommer kraven riktas direkt mot din medfinansiär.

Jag har själv varit medfinansiär och där det gick illa.

Tog mig flera år innan jag kom ur den mardrömmen och fick lösa situationen för den som ställde till det.

Så tänk efter extra mycket innan du sätter någon på en risk.

Det kan dock gå bra också. T ex att ditt liv går vidare, träffar en ny och ni löser ut medfinansiären.

Jag hade själv en medfinansiär ( föräldrar ) under mitt bygge inledningsvis för att få loss kapital till bygget, som jag sedan själv löste ut genom högre värde på huset samt högre lön. Då rörde det sig om ca 600 000 vilket är mycket pengar för mig iaf.

Jag skulle "gå i graven" för att lösa min skuld och gick med den förhoppningen när jag ställde upp för en bekant.. Så blev det inte ;)
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
D09
Om du lägger upp för banken att du ska hyra ut del av fastigheten och visar en kalkyl på det?

( om det är möjligt för en tid och kanske tom har någon bekant som behöver en tillfällig lösning )
 
D09
Kolla runt bland olika bankkontor om det är möjligt

Finns väl även vissa banker som inte arbetar med just räntan som verktyg och det kanske ger en öppning.
 
Bluestep och liknande kan ju va en lösning för ett tag men inte i långa loppet.
Hur ser det ut att få loss kapital med försäljning av bil och annat? Man kan klara sig med rätt mycket lägre standard om man vill.
 
tommib
Om 8500 kr/mån är mycket kan inte vi veta. Det har däremot sannolikt din bank en väldigt bra uppfattning om. Jag skulle i din situation försöka komma överrens med banken just om att binda räntan i tre år om din övriga ekonomi klarar den utgiften och försöka få till en ny bedömning då. Med den lösningen vet ju både du och banken hur mycket du ska betala varje månad och man behöver inte räkna på 8% ränta.

Jag håller helt med D09 ang medfinansiärer/borgenärer. Det ska mycket till innan jag blandar in släkt på det sättet (vänner är helt uteslutet, mer än som medboende då).
 
Kolla med andra banker, poängtera också att du är inte intresserad av av vara kund hos dem om de inte kan erbjuda dig ett lån.
Lite märkligt det där en del banker räknar med att man ska klara 6-7 % andra inte verkar bero helt på vem man pratar med.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
tommib skrev:
Om 8500 kr/mån är mycket kan inte vi veta. Det har däremot sannolikt din bank en väldigt bra uppfattning om. Jag skulle i din situation försöka komma överrens med banken just om att binda räntan i tre år om din övriga ekonomi klarar den utgiften och försöka få till en ny bedömning då. Med den lösningen vet ju både du och banken hur mycket du ska betala varje månad och man behöver inte räkna på 8% ränta.

Jag håller helt med D09 ang medfinansiärer/borgenärer. Det ska mycket till innan jag blandar in släkt på det sättet (vänner är helt uteslutet, mer än som medboende då).
Man bor ju dock i regel mer än tre år...

Men jag skulle gå runt till alla banker jag kunde komma på, deras bedömningar skiljer sig väldigt mycket...
 
tommib
Oftast ja, men tills dess kanske TS hinner lösa problemet. Vad jag menade var att det var ett sätt att komma runt att banken kräver att man ska klara 8% ränta eftersom de då vet att TS betalar dagens löjligt låga ränta i ytterligare tre år.
Huruvida banken köper resonemanget beror nog på TS ekonomi i stort samt om man får prata med en vettig bankman som faktiskt kan fatta beslut och inte bara titta på en checklista...
 
Som tidigare sagts, boka en sittning med bankman på olika banker och berätta hur det ligger till och att du överväger att bli bankkund hos dem om de hjälper dig med lånet. Nån bank nappar säkert. Ge inte upp innan du testat alla banker, det finns såklart regelverk men banktjänstemän är oxå människor, det gäller bara att hitta en hygglig :)
 
Japp, kolla med annan bank. Vår bank har jag för mig kräver dagens ränta + 3%. Inte ens den mest naive bankman kan tro att räntorna når 8% inom 3 eller ens 6 år.
 
Tack för alla idéer och synpunkter!

Känns som jag måste ta en vända med olika banker och se om det går att få till en lösning. Vår nuvarande bank (Nordea) var inte det minsta kreativa vad det gäller att komma på lösningar som fungerar. Det är alltså som vanligt; om man är en eventuell ny kund så anstränger de sig betydligt mer än om man är en befintlig kund.

Att hyra ut ett rum, som D09 föreslog, kan ju också vara ett alternativ. Jag provar dock helst att lösa det med en annan bank först. Vi har liksom ingen naturlig avgränsning i huset eller olika ingångar. Vill ju till att man kommer bra överens med hyresgästen om man ska dela samma kök etc. :)
 
D09
Försök värdera upp värdet upp huset

Kanske känns lite tryggare för banken om dom kan se lite marginal på om det blir en tvångsförsäljning

Nu är jag riktigt kass på sånt men kolla även om det finns olika bidrag att få som höjer din inkomst

T ex bostadsbidrag etc

Se om du kan få ett extraknäck som höjer upp lönen lite grann, så ser det bättre ut.

Banker gillar ju dina pengar och man kan ju spela lite med pensionsspar, försäkringar etc
 
Hyr ut en del av huset.
 
Nu vet jag ju inte vad månadskostnaden 8500 innehåller, hur mycket drift som är inräknad. Men om man räknar bakåt med tanke på en ränta på runt 1.5% på en treåring lär det ju handla om en 3-4 miljoner i lån så där, vilket är rätt mycket för en person när man gör en riskkalkyl. Månadskostnaden blir ju då drastiskt mycket högre med bara ett par % högre ränta.

Andra parametrar vi inte heller vet är fömögenhet, inkomst och belåningsgrad, och om det krävs höjning av belåningen för att kunna lösa ut sambon.
Men att prata med andra banker är nog en mycket bra ide.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.