Vi har tänkt att bygga hus nästa vår men vi vet inte riktigt vilket sytem man skall välja.
Frånluftsvärmepump ligger nära till hands men det är ju direkt el ,man vet inte vad som händer med elpriser i denna oroliga värld (dumma BUSH). Vedeldning är kanske det mest ekonomiska uppvärmningen,vad tycker ni nya el,ved,pellets mm användarew ???
 
Tankar ang. uppvärmning. När jag var i farten att bestämma mig för uppvärmningssätt till min villa så vägde jag länge mellan bergvärme eller vedpanna. Det blev tillsist vedpanna, men det var ytterst nära att jag lånade upp dom resterande pengar som fattades för att borra och köpa värmepump. Snacket gick ungefär såhär: Har du egen skog? Nä, men jag.... Jajaja, då ska du inte satsa på vedpanna vettu, tänk dig själv att behöva slita och släpa med köpt ved, roligare kan du ju ha. Borra 100 meter så fixar jag resten. (Detta sades av en montör på förra jobbet, med kepsen bakfram, i full färd med att byta ut en havererad värmepumps kompressor där garantin av en händelse hade hunnit gått ut). Hur det än var så anmälde jag mig till en vedeldarkurs på kvällarna, mest för att bilda mig en uppfattning. Där fick man en liten försmak på den insikt som vuxit sig starkare hos mig, och som jag nu ska försöka förmedla. Nämligen känslan. Känslan av att vara oberoende. Känslan av välbefinnande som man får när man har ved på tork så man vet att man klarar nästa vinter. Känslan som man får när man tassar omkring på ett uppvärmt golv, eller badar/duschar varmt. Känslan av att veta att man klarar sig även om det blir svinkallt och snöstorm. Känslan av att ha ett system som man begriper sig på och kan förbättra i takt med ökade kunskaper. Känslan av att se kondensen från skorstenen när det lyser som en sol i siktglaset. Det är så man blir tårögd.
 
Vilken romantisk historia :'(
Hur gör du med veden då. köper ett lass eller har du egen skog,vad kostar ett lass med ved
 
Jag köpte finfin björk i långved för 150 kr per kubik senast. Frakten gick på ett par hundringar. Jag kapar, klyver och travar själv.

Jag resonerade ungefär som Robert när jag bytte ut oljepannan, men det var inte så värst nära att det blev en pump. Jag ville hålla murstocken varm så att självdragsventilationen skulle ha bra fart. Med en VP så hade jag behövt fundera på om ventilationen blev tillräcklig med kall mur och över eventuella åtgärder.
 
Å så har vi snillet här igen med SOLVÄRMEN ! :)

Den kostar en del i investering, men driften ligger en varm sommardag på kanske 0.5kWh som mest å då får man ut runt 40-60kWh om jag inte räknat helt fel... ur en standardanläggning på ca 10kvm.

Ju dyrare elen blir desto lönsammare blir det, och skall man sen kombinera detta med ved så tar man gärna lite fler solpaneler , kanske 15-20kvm, sedan behöver de flesta inte elda på cirkus 6 månader.

Om inte det är billig uppvärmning så...

Du har väl en sån anläggning Robert. K ?
 
O ja. klart man har solfångare. Det verkade dumt att elda för värme och vv när solen kan vara med och hjälpa till. Lesol självbygge 10 m2.
 
Robert_Keskitalo skrev:
Där fick man en liten försmak på den insikt som vuxit sig starkare hos mig, och som jag nu ska försöka förmedla. Nämligen känslan. Känslan av att vara oberoende.
Har bergvärme och eldade tidigare med ved/olja. Måste säga att så oberoende som jag känner mig med min bergvärmepump har jag aldrig tidigare gjort. Allting har fungerat problemfritt i snart fem år, och skulle kompressorn en dag gå sönder så har jag försäkring som täcker den i 10 år. Jag har inte behövt sätta min fot nere i pannrummet under denna tid och varmt i huset har vi och varmvattnet kan vi ställa in hur varmt vi vill ha.

Dessutom slipper vi dessa ständiga besök av sotaren. Ni vet han som ALLTID ska komma på tider när ingen är hemma, så man måste ta ledigt eller lämna nyckeln till någon annan ;) Det är ju inte gratis att ha sotaren på besök. Det är en kostnad som de flesta vedeldare räknar bort. På en 10-års period motsvarar den ungefär vad det kostar att byta kompressorn på en värmepump.

Dessutom har jag en vedeldande granne som varje vår ska såga upp och hugga veden. I flera veckor får man stå ut med hans ljud från motorsågen. >:(

För grannsämjans skull, välj en bergvärmepump. Det finns roligare saker här i livet än att springa och lägga ved i pannan dagligen.
 
Har bergvärme och eldade tidigare med ved/olja. Måste säga att så oberoende som jag känner mig med min bergvärmepump har jag aldrig tidigare gjort. Allting har fungerat problemfritt i snart fem år, och skulle kompressorn en dag gå sönder så har jag försäkring som täcker den i 10 år. Jag har inte behövt sätta min fot nere i pannrummet under denna tid och varmt i huset har vi och varmvattnet kan vi ställa in hur varmt vi vill ha.
Jag och JLT har olika åsikter om hur man får en skön känsla av att vara oberoende. Men det är ju individuellt. Personligen gillar jag möjligheterna (som vedeldningen ger) att själv kunna råda över mitt sätt att skaffa värme och varmvatten.

Dessutom slipper vi dessa ständiga besök av sotaren. Ni vet han som ALLTID ska komma på tider när ingen är hemma, så man måste ta ledigt eller lämna nyckeln till någon annan Det är ju inte gratis att ha sotaren på besök. Det är en kostnad som de flesta vedeldare räknar bort. På en 10-års period motsvarar den ungefär vad det kostar att byta kompressorn på en värmepump.
Min relation med sotaren är bra. och det går att enas med honom om tider mm (även om jag ser fram emot att kunna sköta sotningen själv).
Att kostnaden för sotning skulle motsvara ett kompressorbyte kanske stämmer, men det är inget jag behöver ta reda på, eller bekymra mig om.


Dessutom har jag en vedeldande granne som varje vår ska såga upp och hugga veden. I flera veckor får man stå ut med hans ljud från motorsågen.
Man ska inte störa grannar, det håller jag med om.

Min åsikt är att om man har möjlighet att elda med ved, (med allt vad det innebär), så tycker jag att det inte är ett dåligt val. med modern vedpanna tycker jag det tom är roligt.
 
Vad man väljer är väldigt personligt.Latmans,är VP.Om man vill kunna "skita" i omvärdens prissättning på el/olja/pellets,då är det ved.Det ger en oberoendekänsla och tillfredställelse som man nog måste ha lite filosofiska och intelektuella talanger för att uppfatta.
 
Sedan har vi ju en form av medelväg: Pellets! Har kört säckvis i en gammal kombipanna sedan i våras och det funkar riktigt bra. Uraskning och rengöring en gång i veckan tar mellan 15 och 45 minuter beroende på hur noggrann jag är. När den gamla pannan ger sig blir det en ny pelletspanna och bulkförråd!

/ Pejja
 
Jag har inte heller en aning om hur mycket en ny kompressor med montering kostar. Däremot vet jag att sotarn kommer tre gånger per år och kostar knappt 200 kr varje gång. Det innebär att kompressorbyte borde kosta 6000 kr i runda slängar.

Oberoendet av energipriser som man har som vedeldare är som sagt skönt. Priset på ved avgörs till stor del avpriset på massaved, men pris på övrig energi påverkar säkert. Fast jag tror att vedpriset förändras betydligt trögare än el-, olje- och pelletspriserna. Sen spelar personliga kontakter en viss roll för vad man betalar för veden.
 
Sveno:Billig sotare du har ;) , min tar 388kr för sotning av "miljögodkännd vedpanna" kommer för övrigt imorgon :).Nästa år blir det nog 1 eller 2ggr med dom nya reglerna.
 
Inte bara billig. Skorstensfejarmästarn är trevlig och lätt att ha att göra med. Som vedeldare är det viktigt att komma väl överens med sin sotare. ;)
 
sveno skrev:
Jag har inte heller en aning om hur mycket en ny kompressor med montering kostar. Däremot vet jag att sotarn kommer tre gånger per år och kostar knappt 200 kr varje gång. Det innebär att kompressorbyte borde kosta 6000 kr i runda slängar.
Som sagt, billig sotare.
Här kostar det närmare 400:-/gång och vi hade tidigare besök av sotaren 3 ggr per år. På en tioårsperiod blir det 12000:-. Har tidigare hört att kompressorbyte kostar ca 15000:- och att de i genomsnitt brukar hålla ca 15 år om de är rätt dimensionerade.

Gör man sen arbetet själv kan man nog mer än halvera den kostnaden. Att lägga ner en halv dags arbete på 15 år är helt okej, ungefär lika mycket som en vedeldare lägger ner på mindre än en vecka.
Men som sagt, alla väljer naturligtvis själv auppvärmningsystem efter sina behov och möjligheter. I mitt fall prioriterar jag andra saker. Har ett hus som jag håller på att totalrenovera. Bytt fönster, fasad, vattenledningar och allt annat. Det enda som är kvar är stommen och yttertaket. För mig är det viktigare att ägna lediga stunder till att färdigställa huset än att hugga ved och sköta vedpannan. Men vem vet, kanske blir det en kamin installerad inom kort och då står jag själv där med mina vedtravar... ;)

 
Pejja skrev:
Sedan har vi ju en form av medelväg: Pellets! Har kört säckvis i en gammal kombipanna sedan i våras och det funkar riktigt bra. Uraskning och rengöring en gång i veckan tar mellan 15 och 45 minuter beroende på hur noggrann jag är. När den gamla pannan ger sig blir det en ny pelletspanna och bulkförråd!

/ Pejja
Ett helt okej alternativ om man har plats för ett förråd. Dock slipper man ju inte sotaren ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.