N neo11 skrev:
[media]Man måste sätta upp smygkäppar också.
Han överdrev dock det hela, men käppar behövs i fönster.
Kanon, då sätter vi upp det också!
 
N
Tittade på bilderna igen och såg att du inte ska putsa någon smyg, utan putsa direkt mot karmen.
Men slå in träbitar etc med hammare om det går så du får plats med något bruk utanför.
 
N neo11 skrev:
Tittade på bilderna igen och såg att du inte ska putsa någon smyg, utan putsa direkt mot karmen.
Men slå in träbitar etc med hammare om det går så du får plats med något bruk utanför.
Okok, bra du skrev det. Då hoppar vi smygen och putsar direkt mot karmen. Menar du att vi ska slå in fönsterkarmens trä och sen putsa över?
 
N
Gillar inte målarkalks produkter alls, dom är för feta.
Men tror jag säkert köpte 30 ton av deras produkter till ett bygge, NHL och kulekalkbruk.
Har inte använt den leran och skulle aldrig prova ens.
Använd vanligt bruk från weber eller finja
 
Jag skulle använda kalkputs på alla ytor. Den är lättarbetat som spackel och stelnar inte lika snabbt som cementbaserade produkter. Det finns tidsmarginal att släta till det man missat.
Jag har inte kastat putsen på mina väggar för det kan jag inte ... jag är en äkta amatör. jag jobbade med putsen som med spackel och använde skånska och skurbreda eller vad det nu heter i fackspråk?
Varför tyckte dom att du ska använda lerputs??? i beskrivningen står det " begränsat motståndighet mot fukt" och det skulle skrämma bort mej från den produkten. I modern tid finns det bara ett tillfälle jag skulle använda lerbruket och det är att bygga/montera en kakelugn som bör kunna plockas ner och kaklet rensas med hjälp av vatten och byggas på nytt.
 
G gaia skrev:
Jag skulle använda kalkputs på alla ytor. Den är lättarbetat som spackel och stelnar inte lika snabbt som cementbaserade produkter. Det finns tidsmarginal att släta till det man missat.
Jag har inte kastat putsen på mina väggar för det kan jag inte ... jag är en äkta amatör. jag jobbade med putsen som med spackel och använde skånska och skurbreda eller vad det nu heter i fackspråk?
Varför tyckte dom att du ska använda lerputs??? i beskrivningen står det " begränsat motståndighet mot fukt" och det skulle skrämma bort mej från den produkten. I modern tid finns det bara ett tillfälle jag skulle använda lerbruket och det är att bygga/montera en kakelugn som bör kunna plockas ner och kaklet rensas med hjälp av vatten och byggas på nytt.
Tack för svar Gaia!

Det viktigaste jag funderar på nu är vilket sorts bruk jag ska använda. Finns många olika sorter. Vi ska ha det inomhus och putslaga snarare än att putsa om hela väggar. Det är också oklart vilket bruk som ligger på sedan tidigare (se gärna bilder ovan i tråden). Har du något tips? Vilken sort tycker du varit bäst? Skulle du kunna länka något du tror kan passa?

Vad använder du för blandare och tunna?

Vad har du haft för täckning på golv? Har fått tips på masonit. Funderar dock på köra plast över golvet och sen en målarfilt? Behöver man täcka taket tycker du?

Ha det gott och tack på förhand!
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Gillar inte målarkalks produkter alls, dom är för feta.
Men tror jag säkert köpte 30 ton av deras produkter till ett bygge, NHL och kulekalkbruk.
Har inte använt den leran och skulle aldrig prova ens.
Använd vanligt bruk från weber eller finja
Ok, tack Neo. Vilken sorts kalkbruk tycker du vi ska köra på? Kan du länka någon sort? Gärna något lättarbetat. Är första gången vi ska göra detta.
Tack på förhand!
 
jag är ingen expert på dagens produkter. För ca 15 år sen fanns dom inte på hyllan så jag blandade 1 del släkt kalk ( pulver) + 4 delar sand från sandlådan och lite/lagom med vatten till spackelkonsistens. Blandade manuellt i en hink och putsade bit för bit. Som du ser är jag inte ens en snickare.

Det enda råd jag kan ge : börja med väggen som syns minst typ bakom en dörr eller där hyllor ska stå. Det blir kanske inte perfekt i början men du blir bättre och bättre så den synliga ytan ska du putsa sist :).
Neo har redan skrivit att man ska välja kalkputs från Finja eller Weber. Välj en med finkornigaste sand så blir ytfinish snyggare.
lycka till!
 
Hehe okej, tack för svaret. Bifogar en bild på en säck jag funderar att köra på. Men vad är skillnaden på grovputs och finputs? Tänker att vi kanske mer behöver finputs eftersom det handlar om lagningar?
 
  • En hand håller en säck med FINJA Kalkbruk E Fin för finputsning och renovering på 25 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säck med Kalkbruk E Fin, information om finputsning och lagning av äldre byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja du tänker rätt - sandkorn 0-1mm. Köp också skånskan rivbrädan och murslev ??? tror jag dom saker heter och glöm inte att förvattna innan putsning och hålla putsen fuktig några dagar efteråt. Du hittar säkert bra beskrivningar på nätet hur man gör för att lyckas. jag har slätat mina väggar med en blött svamp som jag lätt skurade ytan i cirklar tills jag var nöjd..... eller nästan nöjd

grovputs har grovre storlek på sandkorn och ska användas som första lager på teglet eller annan yta som ska putsas. Sen avslutar man med finputs som ger slätt och fin yta . Du behöver inte grovputsa tycker jag. Det är ju mest reparation....
 
Redigerat:
N
S Sheppan skrev:
Hehe okej, tack för svaret. Bifogar en bild på en säck jag funderar att köra på. Men vad är skillnaden på grovputs och finputs? Tänker att vi kanske mer behöver finputs eftersom det handlar om lagningar?
Ja, det är bra bruk. Använd det.
Man brukar säga att man bara kan putsa 3 ggr ballast storleken.
Med fin bruk som är 1 mm ballast på sanden kan du då putsa 3 mm åt gången.
Kör du kalkbruk grov som är 3 mm ballast kan du då putsa 9 mm åt gången.
Rent kalkbruk är bra buk, dock lite dyrare än cementbaserat.
Och får du bruk över i hinken (rullen), kan du använda det dagen efter.
Härdar först när det torkar, men häll gärna lite vatten över bruket.
Så blir det lättare att röra upp dagen efter.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack! Då köper jag både fin och grov och kör med grov där det behövs lite mer.
 
G gaia skrev:
ja du tänker rätt - sandkorn 0-1mm. Köp också skånskan rivbrädan och murslev ??? tror jag dom saker heter och glöm inte att förvattna innan putsning och hålla putsen fuktig några dagar efteråt. Du hittar säkert bra beskrivningar på nätet hur man gör för att lyckas. jag har slätat mina väggar med en blött svamp som jag lätt skurade ytan i cirklar tills jag var nöjd..... eller nästan nöjd

grovputs har grovre storlek på sandkorn och ska användas som första lager på teglet eller annan yta som ska putsas. Sen avslutar man med finputs som ger slätt och fin yta . Du behöver inte grovputsa tycker jag. Det är ju mest reparation....
tack för svaret!
 
Igår putsade jag. Väldigt tacksamt med alla tips från er, tack igen!

Jag putsade mest grovputs. Stod 4 L vatten per säck men tyckte det blev väldigt styvt. Körde på det ändå. Drog på det mesta med filtbräda. Nu i efterhand kanske jag borde hällt i mer vatten. Kan det bli några problem om jag använde för styvt bruk? Borde jag eftervattna extra med tanke på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.