Nimajneb skrev:
Det vår ju förvisso att kompensera den dåliga sågen genom att hålla den 45grader snett och vinkla den 30grader så brukar det bli rakt ändå...förutsatt naturligtvis att man har ett riktigt bra blad :)
Min Skil har den funktionen, ComfortGrip någonting...;)
 
LilleNo skrev:
Min Skil har den funktionen, ComfortGrip någonting...;)
Även B&D, gel something :)
 
Sticksåg har jag en sedan tidigare -- den gillar jag inte alls. Mycket svårt att få ett rakt snitt med den... svårt att montera på bladet rakt.
Känner igen det. Jag hade till i förrgår en billig/halvbillig sticksåg, tror det var en Kellen eller liknande för ca 500-600:-. Gjorde att jag knappt använde till mer än "grovlir" (motsatsen till finlir, finns det nåt ord för det) pga det du skriver.

Iaf då rasade min isär och jag fick lånat farsans 25 år gamla Elu av limpmodell. Vilken skillnad även om den är välanvänd, tom lagad med ståltråd!
Så efter att läst på lite här bla så beställde jag i söndags en blå Bosch GST 90 e som jag fick idag. Tog inte många minuter innan jag förstod hur en sticksåg kan vara, helt plötsligt skitkul att använda. Lätt att byta blad, tyst och vibrerar betydligt mindre. Och den sågar rakt, eller rättare sagt;efter linjen.
Jag gav 1279:- så det är ju inte nån av de dyrare utan mellanpris, och jag har lagt mer än så på billiga sågar under de åren farsan haft sin Elu, som fortfarande går trots mångdubbelt mer användande än mina.
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i prestanda om man går upp till ännu dyrare sågar men för mina hobbybehov var detta en makalös skillnad iaf.
 
En 'bra' sticksåg är guld värd.
Användbar till en massa moment. :)

Rekommenderas verkligen i samlingen.
 
Jag kommer skaffa en bra sticksåg inom kort. En blå Bosch, jerre, kommer jag nog också satsa på.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.