Nja man brukar fräsa ur undersidan för att kunna använda beslag som är för just det ändamålet, men även en chips fräs då man vill sätta chips som håller skivorna i nivå med var andra när man drar beslagen på undersidan. Det går även att göra med den vanliga fräsen men lite bökigare och billigare.
 
Jag ber snickaren om hjälp med den detaljen :)
 
En metabo kap & ger för 1600:- en sticksåg av mellanklass för ca 600 :- köp till märkesblad, en cirkelsåg av mellanklassmodell för ca 600:- till det tillverkar man en egen skena samt såglåda enligt ritning här på byggahus.
2800:- totalt för en vettig maskinpark som du kommer väldigt långt med.
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Å jag skulle vilja pusha för bandsåg. En rejäl bandsåg och en bra fogsvans kan man göra otroligt mycket med!
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
2800:- totalt för en vettig maskinpark som du kommer väldigt långt med.
Stort tack för dessa handfasta tips. Jag har redan hunnit skaffa cirkelsågen. En Makita som jag skulle tippa är i mellanklass som du säger. Metabo tror jag inte jag sett till i de varuhusen jag varit och kollat, men jag ska hålla utkik.
Sticksåg har jag en sedan tidigare -- den gillar jag inte alls. Mycket svårt att få ett rakt snitt med den... svårt att montera på bladet rakt.
 
mlkjhr skrev:
Å jag skulle vilja pusha för bandsåg.
Bandsåg? En sådan som man hade i slöjden i mellanstadiet? Det har jag inte ens funderat över som alternativ, hur använder du den?

Jag har för mig att vår lärare figursågade i plyfa väldigt smidigt med den. Men jag antar att man kan kapa i den också om man har någon form av anhåll.
 
frimson skrev:
Stort tack för dessa handfasta tips. Jag har redan hunnit skaffa cirkelsågen. En Makita som jag skulle tippa är i mellanklass som du säger. Metabo tror jag inte jag sett till i de varuhusen jag varit och kollat, men jag ska hålla utkik.
Sticksåg har jag en sedan tidigare -- den gillar jag inte alls. Mycket svårt att få ett rakt snitt med den... svårt att montera på bladet rakt.
Metabo KGS216 brukar finnas på Bauhaus för 1600-1700:-. En sticksåg är faktiskt en bra maskin och används mycket om man har en bra. Som i många trådar här på byggahus så är det sticksågsbladen som är avgörande för resultatet. En billig sticksåg där man skruvar fast bladet med en insexskruv är bara o kasta, rent skräp brukar det vara. Köp en ny sticksåg och en uppsättning kvalitetsblad så är det lätt att såga rakt även med en sådan.
 
Jag ska kolla med snickaren när han är tillbaks från semestern angående sticksåg. Så kanske jag kan lära mig hur och när jag ska använda en sådan. Lånar faktiskt hans Dewalt kap och ger nu. Så jag kan vänta ett par veckor innan jag behöver kila iväg och skaffa en egen ...
 
verktygsgurun skrev:
Metabo KGS216 brukar finnas på Bauhaus för 1600-1700:-. En sticksåg är faktiskt en bra maskin och används mycket om man har en bra. Som i många trådar här på byggahus så är det sticksågsbladen som är avgörande för resultatet. En billig sticksåg där man skruvar fast bladet med en insexskruv är bara o kasta, rent skräp brukar det vara. Köp en ny sticksåg och en uppsättning kvalitetsblad så är det lätt att såga rakt även med en sådan.
När det gäller sticksåg så är snarare mitt och dom flesta här på forumet övertygade om att bra blad räcker inte för att såga rakt. En bra såg är det som gör den riktigt stora skillnaden och här är det framförallt blå bosch, mafell och festool som klarar av det.
Skillnaden mellan en enklel 1000kr såg och en av ovanstående är otroligt stor.
 
Nyfniken skrev:
En sänksåg är ju bara en dyr cirkelsåg.
Antar att ditt levebröd är att såga in klinker i parkett framför öppna spisar?
 
Nimajneb skrev:
När det gäller sticksåg så är snarare mitt och dom flesta här på forumet övertygade om att bra blad räcker inte för att såga rakt. En bra såg är det som gör den riktigt stora skillnaden och här är det framförallt blå bosch, mafell och festool som klarar av det.
Skillnaden mellan en enklel 1000kr såg och en av ovanstående är otroligt stor.
Jo jag äger 3st blå bosch och en makita sticksåg, är medveten om skillnaderna. Men skillnaden märks nog tydligast när man skall såga rakt eller figursåga i grövre virke, en plywood eller 22mm råplan klarar de av.
 
Nimajneb skrev:
När det gäller sticksåg så är snarare mitt och dom flesta här på forumet övertygade om att bra blad räcker inte för att såga rakt.
Nej det räcker inte men det är en förutsättning för att det ska bli bra.

Jag tar hellre en sämre såg med ett bättre (nytt) blad än tvärt om.
 
Vilken skillnad! Har nu fått inviga min nya cirkelsåg. Mmm... mycket bättre än min gamla från byggmax. :)
 
vojma skrev:
Jag tar hellre en sämre såg med ett bättre (nytt) blad än tvärt om.
Jag ska prova min gamla med ett nytt fint blad. Det blir ju inneprojekt nu en stund eftersom regnet hindrar en från altanprojektet ...
 
vojma skrev:
Nej det räcker inte men det är en förutsättning för att det ska bli bra.

Jag tar hellre en sämre såg med ett bättre (nytt) blad än tvärt om.
Det vår ju förvisso att kompensera den dåliga sågen genom att hålla den 45grader snett och vinkla den 30grader så brukar det bli rakt ändå...förutsatt naturligtvis att man har ett riktigt bra blad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.