Vilken tid är det ok att starta gräsklipparen?

  • 07-09

    222 Röster 19,6%
  • 09-12

    857 Röster 75,8%
  • 12-15

    356 Röster 31,5%
  • 15-18

    326 Röster 28,8%
  • 18-21

    229 Röster 20,2%
  • 21-00

    36 Röster 3,2%
  • Antal röster
    1 131
Ett viktigt ämne vad det gäller den ibland hysteriska och mycket ofta överdrivna gräsklippning, är ett ämne som man verkar ha glömts totalt bland gräsmattas älskare, det ämnet är just Naturen…

Även på din fina gräsmatta finns det en värld av liv som även du som klipper varje dag skulle fascinerats av. Ett liv som undan för undan dör av alla hinder som vi människan utsätter det för.

Om man skulle vilja ta hänsyn till detta för mig viktiga del i gräsmattans vardag, då skulle jag påstå att kvällstiden, typ mellan 18-21, skulle bli den perfekta tiden och innebära en ökad respekt för den lilla värld av liv som frodas på din gräsmatta. Tiotusentals fridlysta arter av ödlor och andra små djur och insekter dör varje dag av gräsklipparens vassa knivar.
Dessa varelser drar sig undan på eftermiddagarna, eller på molniga kalla dagar och öppnar möjlighet till gräsmattans ägare att förfina den viktiga status symbol…

Själv, ( Obs. Det är inget jag förväntar mig alla ska göra, men det är bra att känna till andra möjligheter ) klipper jag gräsmatta först efter midsommar. Endast delarna av ytan som används varje dag, klipps ett par gånger innan.
Jag låter allt liv och växtlighet växa i fred. Kontrollerar den ogräs som inte får ta över och ser till att markera platser där kulturväster växer. Detta gör att nästa säsong dessa växter sprider sig och ger effektivt pollinering, dessutom ger mig en estetisk tillfredsställande njutning. Sedan tar jag lie och drar ner svåra områden för gräsklipparen för att till sist i början av juli, klippa i några omgångar och på kvällen den över 1500-2000 kvadratmeter stora och halvvild gräsmattan.
Det gör jag maximalt tre-fyra gånger fram till hösten.

Att klippa den yta tar det för mig mellan 45 till 55 minuter med normal självgående gräsklippare. (Om jag kör i ett väl planerad streck).
För mina två granar som har en betydligt mindre yta att klippa, tar det upp till minst tre timmar, (Med både åkgräsklippare, robotgräsklippare och en extra gräsklippare…) sedan tillkommer några timmar till trimmer. En av de kör även robotgräsklippare nästan alla dagar… Två vuxna starka karlar mot mig en liten medveten pensioner…
Ni skulle vilja se hur efter årets värmeböljan deras gräsmatta ser ut och jämföra det med min egen ”Natur vänlig hantering”…

Så med detta (korta) berättelse låter det för mig obegripligt att man ställer en sådant självklart undrande om gräs-klippar-tider…

Ömsesidigt respekt. Kunnighet i det man gör. Sunt förnuft. Det behövs inget mera…

Jag hoppas ingen tar illa vid.
Glad fortsättning på sommaren!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Olika för vardag, helg och helgdag i min värld. Också om du bor i radhus med frimärkstomt eller om det är mer än 50 meter till närmsta granne.
8 på vardagar, kör grannbonden höfläkten så är det ok när som 😆
Gärna efter 8:30 på helger och 9 på helgdagar. (Inkluderar då även vedklyvar, kapning av plattor vid stenläggning, snöslungor, lövblåsar mm).
 
S Stenalina skrev:
Olika för vardag, helg och helgdag i min värld. Också om du bor i radhus med frimärkstomt eller om det är mer än 50 meter till närmsta granne.
8 på vardagar, kör grannbonden höfläkten så är det ok när som 😆
Gärna efter 8:30 på helger och 9 på helgdagar. (Inkluderar då även vedklyvar, kapning av plattor vid stenläggning, snöslungor, lövblåsar mm).
Just det med radhusgräsmatta är ju en annan intressant fråga. Där hade jag nog faktiskt valt att köpa en bra cylinderklippare utan motor, ofta är det ett 5 minutersjobb och i mitt tycke kan man nästan köra vilken tid som helst mellan 07-23 till och med.

Tar vi exemplet snöslunga så vill jag nog säga att det går bra tidigt som tusan, speciellt om man behöver få bort snö från uppfarten. Nu händer det inte så ofta i södra delarna av sverige, men om jag hade haft snöslunga och fått som vi får ibland runt en halvmeter snö så hade jag inte skämts för att dra igång den redan halv 6.
Nu har jag ingen slunga utan ringer bara ett samtal så att min brorson kommer med fyrhjuling istället om han har tid. Och där gäller samma =) Han får ju ta det när han hinner.
Min bror däremot med snö har gett upp då han fick en utskällning av sin granne (delad uppfart) för att brorsonen kom med fyrhjulingen, de skulle inte vara några fordon som plogade där. Utan det skulle göras för hand eller med slunga.

Så brorsan parkerar sin ena bil hos mig om det skulle bli mycket snö och hans 4wd tar sig upp ändå, och grannsämjan blev sämre. Men hans rygg är kass så.
 
Jag saknar 24/7. Störs man av grannarna gör saker på sin tomt är de för nära.

Edit: ikväll ska jag klippa ~3.000kvm långt gräs då det ska regna 4dagar framöver. Inte fan sätter jag mig på en klippare när det är skitvarm ute.
 
R
Tokslut Tokslut skrev:
Jag saknar 24/7. Störs man av grannarna gör saker på sin tomt är de för nära.
Man kan ju också vända på det: om man vill bete sig som en wt hillbilly kan man ju bosätta sig där man inte stör någon :)

Om alla skulle bo så långt från grannar att inget stör skulle det moderna samhället inte fungera.
 
optimum
Beror väll på vilken dag.
Dagen efter midsommarafton skulle jag vänta till 11-12 innan jag gjorde något som kan störa andra.
En vanlig vardag. 8-9 är väl ok.

Så jag ser det inte som "får starta" utan mer av hänsyn och som man själv skulle vilja ha det.

Och aldrig en fredag-söndag kväll då man på sommaren vill sitta ute med familj och vänner utan massa oväsen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Man kan ju också vända på det: om man vill bete sig som en wt hillbilly kan man ju bosätta sig där man inte stör någon :)

Om alla skulle bo så långt från grannar att inget stör skulle det moderna samhället inte fungera.
Om du syftar på Tunnelbana så har jag klarat mig utan att setat på ett tåg detta årtusende. Däremot utsugen å det grövsta när det gäller skattekronor, så stödjer väl experimentet du lever i gissar jag på ;)
 
TRJBerg
Jag är just nu extremt glad att jag har 400 meter till närmsta granne. Och det är dessutom en bra granne.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jylais skrev:
Ett viktigt ämne vad det gäller den ibland hysteriska och mycket ofta överdrivna gräsklippning, är ett ämne som man verkar ha glömts totalt bland gräsmattas älskare, det ämnet är just Naturen…

Även på din fina gräsmatta finns det en värld av liv som även du som klipper varje dag skulle fascinerats av. Ett liv som undan för undan dör av alla hinder som vi människan utsätter det för.

Om man skulle vilja ta hänsyn till detta för mig viktiga del i gräsmattans vardag, då skulle jag påstå att kvällstiden, typ mellan 18-21, skulle bli den perfekta tiden och innebära en ökad respekt för den lilla värld av liv som frodas på din gräsmatta. Tiotusentals fridlysta arter av ödlor och andra små djur och insekter dör varje dag av gräsklipparens vassa knivar.
Dessa varelser drar sig undan på eftermiddagarna, eller på molniga kalla dagar och öppnar möjlighet till gräsmattans ägare att förfina den viktiga status symbol…

Själv, ( Obs. Det är inget jag förväntar mig alla ska göra, men det är bra att känna till andra möjligheter ) klipper jag gräsmatta först efter midsommar. Endast delarna av ytan som används varje dag, klipps ett par gånger innan.
Jag låter allt liv och växtlighet växa i fred. Kontrollerar den ogräs som inte får ta över och ser till att markera platser där kulturväster växer. Detta gör att nästa säsong dessa växter sprider sig och ger effektivt pollinering, dessutom ger mig en estetisk tillfredsställande njutning. Sedan tar jag lie och drar ner svåra områden för gräsklipparen för att till sist i början av juli, klippa i några omgångar och på kvällen den över 1500-2000 kvadratmeter stora och halvvild gräsmattan.
Det gör jag maximalt tre-fyra gånger fram till hösten.

Att klippa den yta tar det för mig mellan 45 till 55 minuter med normal självgående gräsklippare. (Om jag kör i ett väl planerad streck).
För mina två granar som har en betydligt mindre yta att klippa, tar det upp till minst tre timmar, (Med både åkgräsklippare, robotgräsklippare och en extra gräsklippare…) sedan tillkommer några timmar till trimmer. En av de kör även robotgräsklippare nästan alla dagar… Två vuxna starka karlar mot mig en liten medveten pensioner…
Ni skulle vilja se hur efter årets värmeböljan deras gräsmatta ser ut och jämföra det med min egen ”Natur vänlig hantering”…

Så med detta (korta) berättelse låter det för mig obegripligt att man ställer en sådant självklart undrande om gräs-klippar-tider…

Ömsesidigt respekt. Kunnighet i det man gör. Sunt förnuft. Det behövs inget mera…

Jag hoppas ingen tar illa vid.
Glad fortsättning på sommaren!
Nyfiken, varför skriver du naturen med stort N?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Tokslut Tokslut skrev:
Om du syftar på Tunnelbana så har jag klarat mig utan att setat på ett tåg detta årtusende. Däremot utsugen å det grövsta när det gäller skattekronor, så stödjer väl experimentet du lever i gissar jag på ;)
Nej jag tänker inte på just tunnelbana (och bor inte i stockholm), men den är ju en del av all infrastruktur som blir kostnadseffektivare när boendet är tätare.

Att alla skulle bo ensligt på landsbygden fungerar helt enkelt inte i dagens samhälle.

Så det bästa är väl helt enkelt att försöka komma överens med sina grannar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nyfiken, varför skriver du naturen med stort N?
Helt enkelt för att markera vikten av ordet vi håller på att glömma bort och som betyder så mycket för oss alla.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jylais skrev:
Helt enkelt för att markera vikten av ordet vi håller på att glömma bort och som betyder så mycket för oss alla.
Jag associerade mer med konventionen Gud (den kristna guden) respektive gud (gud mer generellt).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Eftersom det är ett hett ämne med gräsklippare så vill vi ju se vad folk tycker när det är bäst att klippa gräset med "hänsyn" till grannen.

Och då räknar vi motordrivna med bensin/aspen/diesel.
Varför frågar du då en helt annan fråga? Märk skillnaden mellan: 1. ”När är det optimalt att klippa gräset med hänsyn till grannar?” och 2. ”När är tidigaste man får (bör) klippa gräset med hänsyn till grannar?”.
 
Man med hatt, stora ögon, skrämd uttryck, okonventionellt utseende, bild från film eller TV-serie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
Varför frågar du då en helt annan fråga? Märk skillnaden mellan: 1. ”När är det optimalt att klippa gräset med hänsyn till grannar?” och 2. ”När är tidigaste man får (bör) klippa gräset med hänsyn till grannar?”.
Nu vrider du det. Jag får när jag vill på hela dygnet klippa mitt gräs. Frågan är när det är bäst med "hänsyn" till grannar.
Inte när man FÅR eller BÖR utan när det är BÄST pga grannar.

Så håll dig till
- när är det bäst pga hänsyn till sjusovare, bakfyllor, utesittare, ljudkänsliga, avgaskänsliga, tjuriga gubbar/kärringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.