Jag brukar göra typ några "snaror" runt kabeln och fästa slutet på repet i kabeln med några varv tejp. När jag sedan drar i repet dras även snarorna åt och sitter starkare dess hårdare man drar. Man bör även linda några varv tejp runt kabeln och repet där kabeln slutar så att kabeländan inte hakar fast i någon "rörskarv" el dyl.
 
Om du ska söka på knopar är det timmerstek och halvslag eller dubbelt halvslag som ger dig bildträffar. Timmersteken kan eventuellt bli lite grov för röret om repet är lite tjockt, men halvslag heter den knop som tidigare skribenter beskriver.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Skala två ledare ca 1 dm. Tvinna ihop dem tight till en ögla. Dra repet genom öglan och knyt en pålstek (eller bara ett gäng törnar på repet). Klipp bort resterande ledare. Tejpa över med eltejp så att det inte blir en skarp kant.
Tja, jag skulle skala upp minst 3-4 dm, åtminstone om det är en lång dragning med risk.för trubbel och behov av att "ta i".
Klippt bort 3 av 5 ledare (eller 2 av 3), vikt kvarvarande ledare på ungefär halva längden, och där kopplat ihop med dragsnöret.
Gjort vikningarna ordentligt skarpa och tighta, virat ihop både ledare och dragsnöret och tejpa noggrant.

Jag borde visa med en bild, skulle kunna fixa när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.