H Häggens skrev:
Tack låter rimligt!
Men varianten med två kablar då som nämnts i tråden, två klenare? Eller är det dumt förutom att det låter svårare att dra igenom..
Man brukar pressa på "slackar" som övergång från koppar till alu eller så får man använda speciella anslutningsplintar och det kan innebära extra låda för att få plats.. Det äter ju upp rätt mycket av "förtjänsten" av alu-kabel speciellt vid kortare längder. Någon längd när det blir lönsamt har jag inte men jag skulle tro att det vid 50 m är tveksamt om det blir lönsamt.
Ps
Sikta på N1xv 5g6
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Sakta nu. Vi för nog börja med att få lite siffror på Häggens önskemål. "Lite värme" mm ryms med stor sannolikheten inom 25 A och 6 mm². Kanske man kan t.om gå ned till 10 A / 2.5 mm².
H Häggens skrev:
Detta var intressant, själva ladan kommer definitivt kunna producera mer än förbrukning eftersom det kommer vara 0 watt förbrukning för det mesta. Varför behövs två kablar just när man producerar mer än vad man förbrukar?
Jag menade hela anläggningen. Jag frågar ifall du vill kunna ha en större produktionssäkring än mätarsäkring? Du har kanske en mätarsäkring på 16 A idag, och då kan man åtminstone producera 25 A. Men det kräver då dubbla ledningar, en från solcellerna som matar nätet, och den "vanliga" huvudledningen som matar ladan.
 
  • Gilla
Häggens och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av ALU, den är nämligen noll.

Men jag vet att t.ex. fasadmätarskåp från Garo har en kontaktbricka som är vändbar med en kopparsida och förtennt koppar på andra sidan, för att få rätt material mot varandra.

Jag tror att det går att reda ut materialfrågan, i värsta fall kan det behövas någon extra liten kopplingslåda där man går över mellan koppar och ALU.
https://www.ahlsell.se/products/el/...filskenor/universalklammor/2673541e-0ed9fd1f/

Lite offtopic men funkar alldeles utmärkt att sätta i normkapslingar finns i olika utföranden. Finns från 2,5 upp till 240mm².
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sakta nu. Vi för nog börja med att få lite siffror på Häggens önskemål. "Lite värme" mm ryms med stor sannolikheten inom 25 A och 6 mm². Kanske man kan t.om gå ned till 10 A / 2.5 mm².

Jag menade hela anläggningen. Jag frågar ifall du vill kunna ha en större produktionssäkring än mätarsäkring? Du har kanske en mätarsäkring på 16 A idag, och då kan man åtminstone producera 25 A. Men det kräver då dubbla ledningar, en från solcellerna som matar nätet, och den "vanliga" huvudledningen som matar ladan.
Du du menar att det från husets mätarskåp bör dras två ledningar, en till en ny central i ladan och en direkt till solcellerna?

Har i dagsläget 16A. Det kanske är klent om man installerar solceller.
 
H Häggens skrev:
Du du menar att det från husets mätarskåp bör dras två ledningar, en till en ny central i ladan och en direkt till solcellerna?

Har i dagsläget 16A. Det kanske är klent om man installerar solceller.
Håll dig borta från aluminiumkabel och som nämnts bör du vara väl skodd med 5G6 mm2 koppar. I frågan om dubbla kablar för sk produktion-konsumtionssäkring kan du nog bortse från den lösningen normalt sett i fall liknande ditt. Att onödigt överdimensionera för avsevärt större export än import är svårt att motivera på sikt.

Du kanske sett alla trådar på det temat som ofta ligger högt i listan över nya inlägg, fundera lite över vad som står där och alla jönsar som ser sig som framstående elkraft-systemtekniskt utan minsta bakgrund eller insikter i frågan. Martin Lundmark år ibland långrandig där men du lär dig mest av att följa hans försök till förklaringar och hans länkar totalt sett.
 
  • Gilla
Stolpskott och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Håll dig borta från aluminiumkabel
För att vinsten blir för liten på 50 meter sträckning, med den arean?
 
  • Gilla
Stolpskott
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Du du menar att det från husets mätarskåp bör dras två ledningar, en till en ny central i ladan och en direkt till solcellerna?
Inte bör, det är ett val du ska göra, det är du som bestämmer. Jag har ingen aning om ifall du har siffror i huvudet och har ett stort ladutak med plats för många solceller etc.
H Häggens skrev:
Har i dagsläget 16A. Det kanske är klent om man installerar solceller.
Det är inte för klent om du inte vill producera mer än 16 A. Man kan säkra upp till 25 A i ett vanligt mätarskåp, men då får du alltså en mätarsäkring på 25 A som du får betala för. Med separata kablar mellan mätarskåp och ladugård går det att dela upp produktion och förbrukning så att du kan producera 25 A och förbruka 16 A.

Produktionen ska också godkännas av nätägaren. Du kanske inte har förutsättningar ens för att producera 10 A, dvs ett svagt nät. Det är saker man måste titta närmare på för varje fall. Den mest närliggande frågan är kabel eller kablar mellan mätarskåp och ladugård, eller kanske hellre kabel plus extra tomrör?
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att vinsten blir för liten på 50 meter sträckning, med den arean?
Ja med tanke på att man nog sällan kommer undan lite extra delar och pyssel i ändarna skulle jag se det så i TS fall. Om den som ska göra jobbet dessutom är lite ovan, osäker med materielen finns också en liten risk att det blir sämre utfört med möjliga konsekvenser på lite sikt.

Skulle tro att skillnaden i kabelpris rent är en faktor 2.5-3.5 i favör Al så där kan man kanske räkna lite i absoluta tal och med 50 m inte speciellt mycket över att jobba med i tid och plintar, lådor osv.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Ja med tanke på att man nog sällan kommer undan lite extra delar och pyssel i ändarna skulle jag se det så i TS fall. Om den som ska göra jobbet dessutom är lite ovan, osäker med materielen finns också en liten risk att det blir sämre utfört med möjliga konsekvenser på lite sikt.

Skulle tro att skillnaden i kabelpris rent är en faktor 2.5-3.5 i favör Al så där kan man kanske räkna lite i absoluta tal och med 50 m inte speciellt mycket över att jobba med i tid och plintar, lådor osv.
Mmmm, jag är med.
Ja kollar jag det billigaste aluminium resp kopparalternativet som jag kan köpa så handlar det om ca 2000kr + moms att ev spara in (för 50 meter kabel då).
Och det är ju sant, krävs det extra skarvning, ev extra plintar, någon låda och sen 1-2 timmars extra jobb så har man i princip käkat upp prisvinsten.

Sen fanns det redan gul slang nedgrävd, jag gissar på 50mm, så då blir en 4g16 Alu betydligt knöligare att få genom än en 5g6 aceflex eller N1XV, ytterligare ett skäl att välja koppar.

Har du, GK100, någon tanke på om det skulle vara någon större nackdel med TN-C huvudledning till ladan? För det är ju annars ytterligare en nackdel med aluminium. För 5-ledare ALU kommer springa upp i pris och area.
 
Mikael_L
Panor82 Panor82 skrev:
[länk]

Lite offtopic men funkar alldeles utmärkt att sätta i normkapslingar finns i olika utföranden. Finns från 2,5 upp till 240mm².
Och den här är inte dum
https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=2143&artnr=2670158
Den betalar jag 150 spänn för, och då tar den upp till 4 ledare och upp till 35mm2, både koppar och ALU.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du, GK100, någon tanke på om det skulle vara någon större nackdel med TN-C huvudledning till ladan? För det är ju annars ytterligare en nackdel med aluminium. För 5-ledare ALU kommer springa upp i pris och area.
Nej att se det som sämre eller nackdel det är inget jag vill göra generellt och svepande det får bedömas från fall till fall och med tanke på hur det ser ut i anläggningen. Men kanske i det vi ofta rör oss med på forumet med någon tillagd, utökad del som brukar kallas undercentral osv, då skulle jag säga att första tanken faller mot 5G6 Cu om inte något speciellt hindrar som tex TN-C efter eller garanterat ingen framtida lastökning osv. Detta under förutsättning som stämmer i de allra flesta fall här på BH max möjlig mätarsäkring DII 25 A.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte bör, det är ett val du ska göra, det är du som bestämmer. Jag har ingen aning om ifall du har siffror i huvudet och har ett stort ladutak med plats för många solceller etc.

Det är inte för klent om du inte vill producera mer än 16 A. Man kan säkra upp till 25 A i ett vanligt mätarskåp, men då får du alltså en mätarsäkring på 25 A som du får betala för. Med separata kablar mellan mätarskåp och ladugård går det att dela upp produktion och förbrukning så att du kan producera 25 A och förbruka 16 A.

Produktionen ska också godkännas av nätägaren. Du kanske inte har förutsättningar ens för att producera 10 A, dvs ett svagt nät. Det är saker man måste titta närmare på för varje fall. Den mest närliggande frågan är kabel eller kablar mellan mätarskåp och ladugård, eller kanske hellre kabel plus extra tomrör?
Bör var fel ord men ville veta om jag förstod dig rätt. Bra inlägg, jag förstår bättre hur du menar nu, tackar för info!
Uppskattar skuggfria utan i söderläge till Max 25 kvm solpanel, största takdelarna är väster/öster och delvis skuggade av träd tyvärr.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den betalar jag 150 spänn för, och då tar den upp till 4 ledare och upp till 35mm2, både koppar och ALU.
Vad skrev jag?
Jag tänkte skriva att den tar upp till 5 ledare, dvs fungerar för både TN-C och TN-S (4-ledare resp 5-ledarsystem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.