...
 
Guligan skrev:
De borde sänkt med 0,50 mtp reposänkningen på 0,50.....
De sänkte med 0,50% 10 dagar tidigare så de har sänkt med 0,75% totalt och är bland de bästa på att sänka bland storbankerna även om glappet mot styrräntan är större än för 6mån sedan
 
Ni som har räntor nere kring 5-strecket, har ni gamla eller nytecknade lån. Intressant att veta vilken deal ni har och när den gjordes?
 
imported_Anders_S skrev:
Ni som har räntor nere kring 5-strecket, har ni gamla eller nytecknade lån. Intressant att veta vilken deal ni har och när den gjordes?
Min rörliga på Handelsbanken ligger på 5,10. Lånet täcknades 15:e Mars 2007 och rabatten på 0,7 under deras officiella ränta har legat stadigt hela tiden.
 
Någon som vet vad SEB:s rörliga ligger på nu? Står ju inte på deras hemsida...
 
Många här verkar ju ha en mkt bra rabatt på sina rörliga lån! När vi fick vår kundbonus på 1,3 var detta enligt bankchefen "extremt bra", och då är hon ändå nära vän med mina föräldrar så hon har ingen anledning att ljuga.. Men jämför man med er här på forumet så är den ju inte speciellt bra. Är det så att ni som hänger här jämfört med "vanligt folk" är väldigt bra på att förhandla, jämföra och pressa på?! :)
 
Vi har ju ingen redovisningsplikt för de räntor som anges, så i praktiken kan man ju dra till med vad som helst.

Nu tror jag att de allra flesta talar sanning, men det är ju långt ifrån alla som berättat vad de har för räntor. Något säger mig att duktiga förhandlare generellt har lättare att berätta om sina resultat än de som inte är så duktiga på att få sin vilja fram.

Räntor sätts ju också efter risk, lagom mycket belånade hus av människor med lagom stora inkomster har en fördel. Helst skall lånen vara stora då de administrativa avgifterna kan fördelas bättre.

Kunder bedöms också efter övriga engagemang i banken. Har man tecknat stora försäkringspaketet som träder in vid dödsfall, sjukdom och arbetslöshet, och man har sitt pensionssparande i banken så är det bra. Lägg till att familjens besparingar är placerade i bankens fondsparande liksom barnens framtidskonton, och det egna företaget har sina affärer i banken så har man säkert möjligheter att pressa räntan uppemot en halv procentenhet mer.

Det är svårt att jämföra räntor rakt av, men jag tycker den här tråden ger mycket matnyttiga fingervisningar om var man kan hamna. Tyvärr är det så att på vissa ställen i Sverige är konkurrensen sämre, det finns för få banker på orten för att de skall bli lockande att prisa till sig en affär. Det gör att det mest fungerande tricket för att få en låg ränta, att ringa runt och spela ut bankerna mot varandra, inte alltid fungerar så bra.

Helst skulle jag vilja att man inte bara pratade om just räntan, utan kanske också belåningsgrad man uppskattar att man har och beloppet man lånar.

Och så kan man tänka på att 0,25% högre ränta på ett lån på 1 miljon är knappt 150kr/månad i extra kostnad efter skatteeffekten. Det är förvisso pengar det också, men har man annat att fylla sin tid med än att förhandla räntan behöver det inte betyda ekonomisk katastrof.
 
Någon som vet vad SEB:s rörliga ligger på nu? Står ju inte på deras hemsida...
SEB:s rörliga ligger nu på 6.70%, vi har en rabatt på 1.40% och
lån på 2.9milj.
 
Måste du kontakta SEB per telefon för att få aktuell rörlig ränta, eller har du hittat en plats på nätet för att läsa deras aktuella listränta för rörligt?
 
Nu har jag tittat över mitt fortfarande aktiva byggnadskreditiv som ligger hos Nordea. Vi har just nu 4,65% på 2.932.479:-
Vad jag förhandlade till mig för ett år sen var reporänta +0,65. Den rabatten försvann för ett halvår sen och när jag frågade dem om det så var svaret att "Det avtalet kan inte VI hålla längre utan det här är vad som gäller nu" Gick inte ens att diskutera med dem...
Men vad jag känner så är 4,65% inte så himla pjåkigt i dagens tider.. på ett byggnadskreditiv... som borde ligga högre i ränta än ett vanligt lån...
 
Vi har SEB.

5,35 % på den rörliga delen och 5, 60 % på topplånet. Lånen tecknades förra våren och SEB har småhöjt då och då även när reporäntan legat still.
 
Har för den rörliga tredjedelen 4,7% (Swedbank).
Nu har huspriserna förändrats men vi har legat/ligger på 79,7% belåning.
Det vi har i banken är huslån, pensionsspar, sparkonto, lönekonto och fondspar.

Sedan håller jag med om Swetrot att det är "ingen" mening med att pruta de sista tiondelarna.
De blir inte så mycket pengar och det är/kan vara bättre att ha en bra kontakt med sin
bankman/kvinna om man ska göra någon om/tillbyggnad och att då ha lättare att tex öka lånen.
 
Anders73 skrev:
"Det avtalet kan inte VI hålla längre utan det här är vad som gäller nu" Gick inte ens att diskutera med dem...
Den där attityden gör mig förbannad. Visst, jag förstår att det är exceptionella tider nu, men ett avtal är ett avtal. Om banken har tagit för stora risker så är det bankens problem. Inte kundens. :mad:
 
Nyfniken skrev:
ett avtal är ett avtal.
Ja, och sannolikt gav inte avtalet något garanti om reporäntan + 65 punkter.

Gjorde avtalet det är det förstås det som gäller, men sannolikt säger avtalet något annat och de där reporäntan + 65 punkter som nämndes var nog en "uppskattning" om vart räntan skulle hamna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.