Ja det blev köp, dock funderar jag nu på om jag ska avbeställa då jag precis fått avskriva ett stort projekt som låg i orderboken. Dock inget snickerijobb men pengar är ju pengar...
 
I denna tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/152275-koepa-pelarborr-2.html blev jag övertalad att köpa en rejäl pjäs och det är inget jag ångrar idag.
Av de få hål jag borrat har några krävt rejäla doningar och det senaste objektet som hamnade på bordet väger nog bortåt 40kg..

Min maskin kom från ett dödsbo så jag fick med en skokartong med borrar och div tillbehör + en indikatorklocka :)

Tänkte på detta med varvtalsproblemet som diskuteras. Är det egentligen något problem att maskinen bara varvar 1500rpm när det är fråga om hobbybruk? Det tar väl egentligen bara lite längre tid att borra? Den optimala skärhastigheten i förhållande till matningen är väl ganska ointressant för hobbybruk egentligen.
Min maskin står på lägsta hastigheten och det funkar det också. Oftast tar det längre tid att hitta rätt borr i skokartongen än att göra hålet..

Om sen maskinen är bra förutom varvtalet kanske man kan kosta på sig en ny 2-hastighetsmotor för att skrämma upp den till dubbla varvtalet om nu resten av maskinen klarar det ?
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Lyfter den här tråden för att se om någonting ändrat sig med åren, letar pelarborrmaskin..
Är nog 50/50 metall/trä som kommer åka in i den, finns det någonting för under 10' som kan hålla mig nöjd i flera år ?
Kollar just nu efter något runt 2-3' och med vanlig chuck för att inte behöva flera uppsättningar borrar, kanske dumt av mig ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.