Ja jag skriver på 60-talet, så maskinparken på industrierna var ju äldre. Elnätet var tidigare likström. men en Arboga från 50-taler ser i princip likadan ut på70-talet, kanske växelhuset var rundare, och mer fyrkantigt senare.
Men de flesta maskinerna gick i graven i samband man skiftade till växelström. Nu blev kanse en del omlindade, men inte när det gällde stora industrier, hade förmodligen kostat mer om industrin skulle stänga ned produktionen.
Kan kanske vara så också att man fick en del bidrag vid omläggningen.
 
Det känns inte helt rätt att tala om något man inte greppar över, Jag har förvisso minnen från detta med maskinerna från Armaturfabriken. Det fanns faktiskt också en del flerbostadshus som fortfarand hade kvar likström in på 60-talet. Kanske det var så att elverken inte hann med med sitt jobb kring detta. Men Internet är som vanligt en god vän, så på en enkel sökning, kan man läsa något om likstöm i Sverige på 50-talet
http://www.hjoenergi.se/om_oss_historik.htm
 
Denna ser ju onekligen ganska lik som den du länkade till på Verktygsboden fast lite billigare samt fri frakt...

Edit: ser att det skiljer lite trots allt, bla 60kg :-D
 
Inte helt olik denna
Om man orkar leta på global sources så kan man nog hitta exakt samma maskin. Den kommer ifrån Kina. Utan tvekan.

Efter helgen har jag besked om jag har plats för en pelarborr. Det blir i så fall en begagnad Arboga eller Strands. Jag har inte bråttom, utan kan vänta på rätt objekt.
 
Vad jag kan se så är U-modellen överlägsen för vissa, men för mig skulle nog gl-modellen vara bättre, eftersom man borde kunna få in större arbetsstycken under spindeln. Koordinatbord är naturligtvis mycket trevligt att ha, och det går ju att eftermontera på gl-modellen.
 
Det låter som en helt riktig iaktagelse, jag vet faktiskt inte vad som är max avstånd mellan bord och spindel på min U-modell, det har aldrig vart ett problem för mig, skulle gissa att det är uppemot 0,7-0,9m.
Behöver man mer så är såklart GL-modellen att föredra.
 
Fick ett pris på 18.900 ex moms för en sprillans ny Strand S-25´a. Ngn som provkört denna skapelse?
 
Ngn som vet ngt om ovanstående Strands modell? Måste beställa/ta beslut om en pelarborr innan året är slut...

Har sökt på nätet efter recensioner om exempelvis Verktygsbodens ZX45 (http://www.verktygsboden.se/?id=69427 ), och hittat en del både på Youtube och på andra forum och den verkar ha fått överraskande bra betyg trots att det är en Kina maskin.
 
Har du spanat in http://www.automaticproduction.se/ har en Pelarborrmaskin HBM 30A som skall vara väldigt bra säger dom. Har själv funderat på en mindre från optimum men alla ser ut som billiga Kina modeller men enligt säljaren så det som skiljer är bättre lager bättre precision osv.

Mvh Pär H
 
Tack Pär! Har oxå varit inne på APs sida men dom ligger mkt högre i pris än andra kina maskiner. men det är kanske som du säger att det är bättre grejer inuti.
 
Ok jag har ej kollat andras priser på liknande maskiner tänkte just på HBM 30A. Just den modelen med motorn ovanpå har jag ej sett någon annan stans.
mvh pär
 
Masses skrev:
Ngn som vet ngt om ovanstående Strands modell? Måste beställa/ta beslut om en pelarborr innan året är slut...
Är det årsbudgeten som ska köras slut på så du inte får minskade anslag nästa år? d^_^b
 
hehe, mer verktyg till mig och mindre pengar/bidrag till dom icke arbetsvilliga ;-)
 
Masses, blev det köp ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.