Ännu en "vilken-?..."-fråga.
Jag har sakta börjat inse att man inte kan vara utan en vettig pelarborrmaskin. Om jag lyckes få loss lite plats genom diverse omflyttningar så vill jag inte ödsla platsen på något som inte är optimalt.

Därför har jag ställt upp en liten kravlista:
Golvmaskin -en bänkmodell skulle inte spara någon plats för mig
Litet fotavtryck -av lätt insedda skäl
Enkelt ändringsbart varvtal, ca 200-3000 rpm
Seriös maskin med minimalt med glapp
Tillgång till vanliga slitkomponenter, t.ex. lager

3-fas finns. Jag kan tänka mig begagnat och att vänta på rätt objekt, men det är inte priset som är avgörande. Ett rostigt och slitet vrak är inte intressant. Jag har förstått att en Arboga eller motsvarande är det jag letar efter, men jag vet inte vilken modell som har det jag önskar. Att hålla på att lägga om remmar verkar lite knöligt, men jag har ju ingen erfarenhet. Kan jag få lite tips, tack?
 
Titta efter fina Arboga eller Strands. Solberga är förmodligen hög kvalitet, men man ser dem sällan och jag vet inte hur det är med reservdelar. Delar är såklart inte så lätt att få fram till gamla Arboga eller Strands heller, men det säljes ibland reservdelar på blocket etc. L?ager är jag nästan 100% på att det är vanliga skf. Men reservdelar är alltid ett problem med äldre maskiner. En positiv grej är dock att det inte är så dyrt att testa en arboga - andrahandsvärdet sjunker mycket sakta.

Självklart ska du ha 3-fas.

De har samtliga överraskande små fotavtryck. Det finns så vitt jag vet (jag är verkligen ingen expert, men har kollat efter pelarborrmaskin själv en hel del) på Arboga 2 sätt att ändra växel - genom att öppna toppen och lägga om kugghjul eller genom att lägga över spakar på utsidan av maskinen - dvs en klassisk mekanisk växellåda. Den andra metoden är mycket snabbare och är att föredra alla dagar i veckan - det blir inte mycket bytande om man blir lite kladdig varje gång. Angående fett så bör man vara mycket försiktig vid infettning av växellådan - ofta sitter motorn direkt under den innersta delen av växellådan och tar man för mycket fett rinner det lätt ner där.

Problemet med Arboga är att det är relativt få modeller som har så högt varvtal som du efterfrågar. Arboga E100 som nog är den vanligaste modellen har som högsta varavtal 1300rpm. Det finns dock arboga pelarborrmaskiner upp till 3000rpm, undrar om de inte heter E100S. Det kan också vara så att max varvtal varierar även inom samma modellbeteckning, jag har inte stenkoll på detta. På Arboga bänkborrmaskiner har jag sett hastigheter på upp till 5600 (tror jag det var).

En Vimmerby kan naturligtvis vara ett intressant alterantiv. Billigare, och mindre massiv men trots det gedigen. Dock finns de såvitt jag vet endast med remmar, dvs ej lätt att ändra hastighet. Hur det är med reservdelar vet jag ej, men misstänker att det är svårt att få tag på.

Maskinerna är enormt robusta och exakta. Men de är naturligtvis inte outslitliga. Jag är säker på att du har full koll på hur du ska mäta upp precision etc i maskinen, men det är säkert fler som letar pelarborr:). Lite enkla tester:

Viktigast är naturligtvis att provborra. Ta med egna borr+metall och trä så att du vet att eventuellt fel/vinglighet inte ligger i borren. Spänn alltid fast det du borrar i - inte bara hålla med handen!

Tryck ner chucken max. Håll den i handen och rucka i sidled samt fram/bak. Den ska inte flytta sig märkbart.

Sätt en indikatorklocka på bordet och låt kulan rulla mot en flat del på tex chucken. Snurra runt för hand. Den ska inte flytta sig mycket. Hur mycket vågar jag inte uttala mig om.

Om växlarna är svåra att få i (växling får givetvis enbart ske när maskinen är avslagen och står stilla) så är det generellt sett inget att oroa sig över. - vrid lite på chucken så går växeln lätt i. Kontrollera givetvis.

Funkar maskinen inte så har en del Arboga en säkring längst ner vid högersidan av foten. Skulle tro att den är till för att inte bränna motorn vid fastkörning. Vet att den krånglar ibland, kanske kan vara ide att skaffa ett separat motorskydd. Men ta reda på mer om detta innan du byter, jag gissar mest just nu.
 
Redigerat:
Nej, det är så sant, man behöver en pelarborr, och då inte en från Rusta/Ö&B etc.

Kan nog bara instämma med Daniel. Troligen är det en Arboga golvmodell med mekanisk växellåda du letar efter. Vissa Arboga är gjorda för 50 eller 60 Hz och kan därför också frekvensstyras upp till högre varvtal om man så vill, eftersom de redan är gjorda för det. Byta remmar är tråkigt och skitigt det också förresten.

Min Arboga heter E135 och maxar på 650rpm så den är nog inte ett alternativ, dessutom är det nog svårt med reservdelarna.

Vimmerby: Var inte deras bänkmaskin en licensvariant av en engelsk maskin? Då kan det gå att få tag i reservdelar i England. Det är förhållandevis smidigt att byta remmar på dem, jämfört med många andra maskiner, men knöligt ändå.
 
Har aldrig flyttat remmen på min, den ligger på någon kompromissfart :)

En maskin med växellåda hade varit kul men de är så rackarns dyra. En dag kommer det nog uppgraderas men jag ser inte det som något jätteviktigt. En bra pelarborrmaskin som går i lite fel hastighet är bättre än ingen pelarborr alls. Föresten Daniel, plockade du bänkpelarborren i Lund igår för 1500kr?
 
Daniel_N skrev:
Problemet med Arboga är att det är relativt få modeller som har så högt varvtal som du efterfrågar. Arboga E100 som nog är den vanligaste modellen har som högsta varavtal 1300rpm. Det finns dock arboga pelarborrmaskiner upp till 3000rpm, undrar om de inte heter E100S. Det kan också vara så att max varvtal varierar även inom samma modellbeteckning, jag har inte stenkoll på detta. På Arboga bänkborrmaskiner har jag sett hastigheter på upp till 5600 (tror jag det var).
På jobbet har vi en Arboga U 2508 (?) som verkar klara 100-2900rpm, vilket ändras med spakar på sidan av maskinen. Under mina 14 år här så har det aldrig varit några problem med den, dock så har det blivit lite kast med tiden men det beror förmodligen på att folk har varit lite för hårdhänta när de har försökt bearbeta i sidled.
 
Grimjaur skrev:
På jobbet har vi en Arboga U 2508 (?) som verkar klara 100-2900rpm, vilket ändras med spakar på sidan av maskinen. Under mina 14 år här så har det aldrig varit några problem med den, dock så har det blivit lite kast med tiden men det beror förmodligen på att folk har varit lite för hårdhänta när de har försökt bearbeta i sidled.
Detta är en mycket användbar maskin, har en själv i min verkstad här hemma.
Men att kallade enbart pelarborr är fel tycker jag, det är även en liten fräs.
Just möjligheterna i varvtal i kombination med en mycket kraftig o robust konstruktion gör att man småler varenda gång man använder den.
Det mycket stabila koordinatbordet gör att borrning underlättas och att man även kan göra enklare fräsarbeten om låsmuttern till fräschucken finns kvar (dessa muttrar försvinner ofta tyvärr).
 
Söker du en ny maskin så kolla på http://www.scantool.dk som har mycket prisvärda maskiner.
Ingår i samma grupp som Arboga idag, Scantool Group.
Jag ahr mest erfarenhet av Scantool och KEF:s slipmaskiner men vet att deras borrmaskiner är riktgit bra maskiner också.
 
Tack för alla tips hittills! Jag har kollat runt lite och det verkar som om det är en Arboga GL2508 jag vill ha. Vi hade en sån på mitt förra jobb och det är en mycket trevlig maskin. Vad jag kan förstå så är jag inte ensam om att vilja ha en sån, och de kostar därför en hel del pengar. Hur står sig Arbogan mot en ny sån här för ungefär samma pris? Jag misstänker att andrahandsvärdet talar för Arbogan. De verkar lättsålda.
 
Är det bara jag som blir nervös när jag ser att den innehåller fiberdrev?
Men det kanske även en del märkesmaskiner har, jag vet inte.
 
Vi är i samma sits Mattias, har sån jädrans beslutsångest vad jag ska välja, har oxå tittat på Verktygsbodens utbud men jag är lite rädd att det ska vara low quality high cost grejer...
 
skalman1 skrev:
Är det bara jag som blir nervös när jag ser att den innehåller fiberdrev?
Men det kanske även en del märkesmaskiner har, jag vet inte.
Om jag minns rätt från skoltiden, så belastas det mindre av två kugghjul betydligt mer än det större. Så ofta kan man tillverka det större kugghjulet i ett enklare material, men det kommer ändå att hålla bättre än det mindre i stål.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
andersmc skrev:
Om jag minns rätt från skoltiden, så belastas det mindre av två kugghjul betydligt mer än det större. Så ofta kan man tillverka det större kugghjulet i ett enklare material, men det kommer ändå att hålla bättre än det mindre i stål.
Om det mindre kugghjulet och 10 kuggar och det större 30 får väl varje kugge på det lilla hjulet arbeta tre gånger så mycket på ett varv osv. Det talar ju för den möjligheten.
 
mattiasp skrev:
Tack för alla tips hittills! Jag har kollat runt lite och det verkar som om det är en Arboga GL2508 jag vill ha. Vi hade en sån på mitt förra jobb och det är en mycket trevlig maskin. Vad jag kan förstå så är jag inte ensam om att vilja ha en sån, och de kostar därför en hel del pengar. Hur står sig Arbogan mot en ny sån här för ungefär samma pris? Jag misstänker att andrahandsvärdet talar för Arbogan. De verkar lättsålda.
Vikten på maskinen du länkade till pekar ju åt rätt håll; 240kg. Däremot ser väl veven och olika reglage lite klena ut. Det framgår inte var den är tillverkad, så det är nog inte i Europa. En maskin man i alla händelser skulle vilja känna på innan man köpte.
 
Hjulen på min gamla Arboga är i fiber och inga problem med dem.

/Kent
 
Gick en GL2508:a på www.netauktion.com för någon vecka sedan. Yttre skicket var fint, slutbudet landade på 13kkr ex moms och inropningsavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.