snowjim skrev:
Jag har nu fått hem en Bosch GLL 2-15 och ska senare idag hämta ut golv till tak stativet. Självklart har jag provat den lite och den verkar vara kraftfull.

Det finns dock en sak som jag funderar över. Säg att jag ska hänga upp en stor tavla i ett snett hus, jag vill då utgå från tak eller golv som i detta fallet är väldigt snett. Det jag kan göra är att stänga av lod funktionen så att den står fast i ett läge och då rikta in den så att den är i rätt vinkel enligt golv eller tak. Men sen när jag behöver flytta den till rätt position i höjdled så är det risk att vinkeln ändras, hur hanteras detta?

Jag hade hoppats på att man instruerar lasern att det är denna vinkel som gäller, sen när man då ändrar den i höjd så ställer den om sig så att den efterlinkar samma vinkel.

Ett annat exempel är om man ska dra något på väggen i en trappa, man vill då utgå från räcket eller trapplisten men det gäller att man håller samma lutning när man sedan höjer/sänker laser till rätt position vilket jag misstänker är väldigt svårt?
Ja, du tappar ju vinkeln om du flyttar lasern. Men du kan ju mäta neråt från två punkter (samma avstånd) och sedan rikta in lasern på dessa punkter (med lodet avstängt).
 
T
snowjim skrev:
Jag har nu fått hem en Bosch GLL 2-15 och ska senare idag hämta ut golv till tak stativet. Självklart har jag provat den lite och den verkar vara kraftfull.

Det finns dock en sak som jag funderar över. Säg att jag ska hänga upp en stor tavla i ett snett hus, jag vill då utgå från tak eller golv som i detta fallet är väldigt snett. Det jag kan göra är att stänga av lod funktionen så att den står fast i ett läge och då rikta in den så att den är i rätt vinkel enligt golv eller tak. Men sen när jag behöver flytta den till rätt position i höjdled så är det risk att vinkeln ändras, hur hanteras detta?

Jag hade hoppats på att man instruerar lasern att det är denna vinkel som gäller, sen när man då ändrar den i höjd så ställer den om sig så att den efterlinkar samma vinkel.

Ett annat exempel är om man ska dra något på väggen i en trappa, man vill då utgå från räcket eller trapplisten men det gäller att man håller samma lutning när man sedan höjer/sänker laser till rätt position vilket jag misstänker är väldigt svårt?

Hej!
Jag måste avråda från att sätta en tavla efter tak eller golv som är snett/inte horisonellt.

Det kommer ögat att se och du kommer att tycka att den hänger snett - vilket den gör! I värsta fall kan hjärnan luras att tro att tavlan är referens/lod och då känns allt annat snett eller så får man sjösjukevibbar :)

Det är lite det som man leker med på t ex Gröna Lund i Lustiga huset. Man målar sneda streck på väggarna och lutar golvet lite åt ett annat håll. Sen går folk omkring och vinglar som om de är berusade. Blundar man så känner kroppen av att golvet lutar och anpassar sig till det och man vinglar inte.

Att taket eller golvet är snett är inte så farligt och inget som hjärnan bryr sig så mycket om.
När man t ex sätter större hörnlister/hålkäl mot sneda tak så är det inte ovanligt att man sätter listen vågrätt med början där taket är som lägst och sen fogar/spacklar/sätter kil mot taket(beroende på hur allvarigt det är) och sen målar ned takfärgen till listen för att "trolla bort" snedheten.

Ditt andra "problem" löser du med att ta ett par mått från en referenslinje(vågrät laser) på ett bestämt avstånd emellan och sen flytta upp referenslinjen, sätta ett par punkter på samma avstånd och mått från referensen som du sen projicerar lasern mot med lodfunktionen låst.

Eller så får man köpa sig fri från den manövern med en laser som kan mäta vinkeln den lutar i och sen flytta upp den och ställa in den på samma vinkel - det blir ju iofs en ganska dyr laser som har den funktionen
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har nu haft laser ett tag och måste säga att den kommer till användning oftare än förväntat. Jag har använt den för bland annat :

- Lägga klinkers och se så att raderna blir raka på stort golv
- Hänga upp flertalet tavlor enligt gyllene snittet
- Hänga upp flertalet högtalare
- Hänga upp lampor i formation(egen konstruktion)
- Hänga upp TV
- Hänga upp gardiner

Allt är dock inte perfekt, det som stör ibland är

- Om golvet inte är massivt, d.v.s inte betong eller liknande så hoppar sträcket på väggen ganska bra bara man går förbi lasern. Detta är inte fel på lasern utan snarare miljön som ställer till det.
- Jag har ett 3 bent stativ och ett golv till tak stativ och det är ganska svårt att göra finjusteringar i höjdled.

Slutsatsen är att jag är riktigt nöjd och kan absolut rekommendera en laser för hobbyfixaren.
 
bara du väljer 1som har en bred laserbild helst så du får laserlinjen 90grader ovanför laserenheten :) har makitas sk102z för möbel.tavel.kakel duger den perfekt. men att regla upp en vägg så får använd extra vertyg för markering på tak.golv
 
Jo den jag valde gårganska långt på båda leden, om de e 90 grader vet jag dock inte.
 
Jag har levt med en PCL 20 de senaste åren. Så länge man håller sig inom dess användningsområde har jag knappt någonting att klaga på och var så nöjd att jag köpte en ny efter att jag lyckats ha sönder den första.

Strax därefter (när jag upptäckte ett mätfel i taket) kom jag på att jag egentligen också behöver takkryss och skaffade en GLL 3-80 istället. Efter att ha haft den bara ett litet tag har jag märkt att det är enormt praktiskt att kunna ha lasern mycket närmare det man mäter. Vinkeln ut ur PCL 20 är inte så imponerande. Om man ska göra ett rakt streck längs golvet är det trevligt att kunna ställa lasern utmed strecket istället för i ett angränsande rum. Och så var det det här med kryss i taket. Och på golvet.

Av den här (väldigt begränsade) erfarenheten sluter jag mig till att de rimligt prissatta lasrarna är fullt dugliga för goda resultat men att de dyrare ger fler möjligheter och är enklare att använda. Och med sex gånger fler kryss får man ju egentligen fler kryss per krona så vill man lura sig själv att tro att den är billigare går det också bra.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.