pyro skrev:
Det finns ju även stativ man spänner mellan golv och tak. Sen kan man sätta lasern var man vill längs stativet. Jag ett sånt i kombination med en hållare att fästa på den som ger ca 10cm finjustering på höjden. Jag tycks ha en förkärlek för att göra alla mina laserjobb på den övre tredjedelen av väggarna och förstår inte riktigt poängen med trefotsstativ till lasern som inte ger valfri höjd. Visst, mitt är ju lite svårt att använda utomhus, men det är lasern också då jag saknar mottagare.
Jag har tvärtom gjort nästan allt mitt mätande längs golvet :D
 
S
AndersMalmgren skrev:
Nej en HTC One M8, på ett trägolv, platt rakt ned. Ett litet gruskorn på golvet :D Har beställt en HTC One m9+ från Ebay då vi i vårt lilla land inte fått den hit ännu
är det bra grejs det?

för att nörda lite mera i mobil. vad tror ni om alla diverse appar som skall mäta distanser och nivellering? något för den inte vill köpa lasrar i första taget å har inget pass( gillar "vatten"pass :wow:) hemma?
 
det tror jag inte på, jag har nämligen jobbat mycket med IMUs på mobiler då jag är skaparen av detta program http://andersmalmgren.github.io/FreePIE/

Där har jag försökt att använda IMUn för att tracka huvudet, och det fungerar ju men är rätt mycket drift etc. Skulle inte lita på den för bygget
 
S
imu? är inte det ett djur? eller var det emu? :x
 
S
AndersMalmgren skrev:
Inertial measurement unit

[länk]
jag håller mig till hammare å spik :cool: inte värst inte på hightech.
nog för att man använt sig av laserscanning och 3d bild. för att vissa alla jäkla toppar och dalar i ett massa golv som skulle garanterat vara slätt
 
Det är också ett område jag lekt med då jag håller på en del med 3d-printers. Scannade in ett kretskort till en HMD som jag moddat och sedan printade ett skydd till den. Här är HMDn utan skydd

http://www.minhembio.com/CyberVillain/120411#420320 :D
Jag använde dock en projektor som kastar ett rutmönster över objektet och sedan en kamera för att registrera det
 
S
AndersMalmgren skrev:
Det är också ett område jag lekt med då jag håller på en del med 3d-printers. Scannade in ett kretskort till en HMD som jag moddat och sedan printade ett skydd till den. Här är HMDn utan skydd

[länk] :D
Jag använde dock en projektor som kastar ett rutmönster över objektet och sedan en kamera för att registrera det
nu har jag någon som gör sånt åt mig. om inte är att gå linje med totalstation eller punkta bultgrupper
 
Laserstativ som är från golv-tak är "da shit". När man väl har ett så vill man inte köra utan. Ett stort plus är att man kan placera det i ett hörn och på så sätt är det inte ivägen. Sen så kan man med rätt fäste justera lasern med millimeter precision. Visst, jag har kamera varianten med men med den kan man ju bara lasra typ 120-140cm upp...
/
M
 
Har nu beställt Bosch GLL 2-15 men börjar fundera på om 15 meters räckvidd är på tok för lite? En GLL 2-50 kostar dock 800 kr mer om man inte beställer från ebay för 2150 kr men då tar det också en evighet att få hit det plus att garantin kan bli jobbig.

Såg att det finns en modell som heter Bosch GPL 3 som når 30 meter men de kallar den punktlaser istället? Den kan man få för 1750 kr.
 
15m borde räcka en bra bit inomhus, men kanske värt att lägga 800:-.
Den du länkar till kommer utan 'hållare' (BM1), praktiskt om du vill ställa lasern på något men samtidigt ha kvar möjligheten att finjustera höjden, vill minnas att fästet är magnetiskt också så du kan sätta fast den på metall.

Kolla in denna istället
http://www.amazon.de/dp/B00KTTRKFK/...N=B00KTTRKFK&ascsubtag=dRG-RjPmNMcP4B7amRtmkw
www.idealo.de är bra prisjämförelsesida om du inte redan känner till. :)


Det ska vara EU garanti på blå Bosch.
Har haft 10,8V som dött, lämnade in med kvittokopia från UK och fick ett nytt batteri inom 1v.
 
FredrikR skrev:
15m borde räcka en bra bit inomhus, men kanske värt att lägga 800:-.
Den du länkar till kommer utan 'hållare' (BM1), praktiskt om du vill ställa lasern på något men samtidigt ha kvar möjligheten att finjustera höjden, vill minnas att fästet är magnetiskt också så du kan sätta fast den på metall.

Kolla in denna istället
[länk]
www.idealo.de är bra prisjämförelsesida om du inte redan känner till. :)


Det ska vara EU garanti på blå Bosch.
Har haft 10,8V som dött, lämnade in med kvittokopia från UK och fick ett nytt batteri inom 1v.
Men hur är det om man kör utomhus? kommer en laser på 15 meter kunna synas alls eller måste man ha något mer i stil med 50 meter? 800 kr extra är ändå ganska mycket när jag från början siktat in mig på runt 1000 kr. Just nu kommer jag troligen använda den till montera stora tavlor, montera kök, lägga klinkers vad jag skulle använda den till ute vet jag inte, det är isåfall någon typ av plattläggning. Jag har dock svårt att tro att även en 50 meters laser syns i fullt dagsljus?
 
I skymning syns det, men vill du använda det på dagen behöver du en mottagare LR2.

Vid plattläggning är nog rätskiva, långpass och liknande old schoolverktyg att föredra. :)
Visst jämna av marken kan ju vara fint med laser, om man vill ha fall.
 
FredrikR skrev:
I skymning syns det, men vill du använda det på dagen behöver du en mottagare LR2.

Vid plattläggning är nog rätskiva, långpass och liknande old schoolverktyg att föredra. :)
Visst jämna av marken kan ju vara fint med laser, om man vill ha fall.
Aha, om det är tveksamt vad jag ska använda den till utomhus så känns det inte riktigt värt 800 kr :)
 
Jag har nu fått hem en Bosch GLL 2-15 och ska senare idag hämta ut golv till tak stativet. Självklart har jag provat den lite och den verkar vara kraftfull.

Det finns dock en sak som jag funderar över. Säg att jag ska hänga upp en stor tavla i ett snett hus, jag vill då utgå från tak eller golv som i detta fallet är väldigt snett. Det jag kan göra är att stänga av lod funktionen så att den står fast i ett läge och då rikta in den så att den är i rätt vinkel enligt golv eller tak. Men sen när jag behöver flytta den till rätt position i höjdled så är det risk att vinkeln ändras, hur hanteras detta?

Jag hade hoppats på att man instruerar lasern att det är denna vinkel som gäller, sen när man då ändrar den i höjd så ställer den om sig så att den efterlinkar samma vinkel.

Ett annat exempel är om man ska dra något på väggen i en trappa, man vill då utgå från räcket eller trapplisten men det gäller att man håller samma lutning när man sedan höjer/sänker laser till rätt position vilket jag misstänker är väldigt svårt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.