Hej,

Jag är påväg att flytta till hus nu och det kommer bli en hel del monteringar av olika saker på väggar och liknande(ex tavlor). Även en del tapetsering och golvläggning kommer göras.

För att få saker rakt så använder man normalt ett vattenpass vilket jag nyligen köpt ett(billigare Hultafors) men vad jag förstår så kan ett laserpass underlätta en hel del också.

Så frågan är vilket laserpass som kan vara rimligt att köpa? kan ett Bosch Quigo 2 för 500 kr räcka eller bör man sikta på något i 1500 kr klassen? ex Leica Lino L2 eller DEWALT DW088K?
 
Det billigare räcker för att sätta lite tavlor, men har inte tillräcklig precision för att t.ex. montera ett kök eller långa sektioner med hyllor. Jag har en GLL 2-15 som är instegsmodellen i det professionella sortimentet och är mycket nöjd med den.
 
Aha, ja det kommer troligen bli montering av kök också. Så ett Bosch PLL 360 Med Stativ för 1200 kr räcker inte? Bosch GLL2-15 verkar annars vara det billigaste inom proffs sektionen och kostar 1700 kr medan Bosch GPL 3 kostar 1800 kr.
 
S
snowjim skrev:
Hej,

Jag är påväg att flytta till hus nu och det kommer bli en hel del monteringar av olika saker på väggar och liknande(ex tavlor). Även en del tapetsering och golvläggning kommer göras.

För att få saker rakt så använder man normalt ett vattenpass vilket jag nyligen köpt ett(billigare Hultafors) men vad jag förstår så kan ett laserpass underlätta en hel del också.

Så frågan är vilket laserpass som kan vara rimligt att köpa? kan ett Bosch Quigo 2 för 500 kr räcka eller bör man sikta på något i 1500 kr klassen? ex Leica Lino L2 eller DEWALT DW088K?
normalt använder jag ett kort pass.
tavlor ser man ju med ögat om dom hänger snett
 
När du väl har flyttat till hus så kommer du märka att det finns så mycket annat än just en laser som behövs.. :)
Men annars är Dewalten du föreslog en bra laser!
 
SBH skrev:
normalt använder jag ett kort pass.
tavlor ser man ju med ögat om dom hänger snett
Hehe jo där kan man oftast använda ett lod men om en tavla kräver 2 hål eller om man ska sätta upp en hylla som också brukar kräva minst 2 hål så är det ganska skönt att ha en laser misstänker jag? Det går ju utan men det blir en del krångel vet jag.
 
S
Montören skrev:
När du väl har flyttat till hus så kommer du märka att det finns så mycket annat än just en laser som behövs.. :)
Men annars är Dewalten du föreslog en bra laser!
jag är/har varit snickare och jag använder inte laser till mycket.
 
Montören skrev:
När du väl har flyttat till hus så kommer du märka att det finns så mycket annat än just en laser som behövs.. :)
Men annars är Dewalten du föreslog en bra laser!
Jo jag har flyttat till hus och det finns en del grejer som ska monteras upp, långa tavlor, centerhögtalare, hyllor, skåp m,m. Sen kommer vi lägga klinkers ganska snart och jag misstänker att även där kan en laser hjälpa till rätt bra? Längre fram kommer dessutom en installation av nytt kör.
 
SBH skrev:
jag är/har varit snickare och jag använder inte laser till mycket.
Hehe förstår, du är ju mer eller mindre proffs då. Tror du inte en laser kan hjälpa någon som är lite mer lekman på ämnet? Eller det är lika bra att göra allt förhand?
 
S
snowjim skrev:
Hehe förstår, du är ju mer eller mindre proffs då. Tror du inte en laser kan hjälpa någon som är lite mer lekman på ämnet? Eller det är lika bra att göra allt förhand?
proffs blir man aldrig. oftast är ett pass jäkligt användbart vilket många missar.
många år har vi klarat oss utan laser
 
Jag är yrkesmontör och använder krysslaser dagligen, ett fantastiskt redskap.
Men mitt råd är att satsa på kvalitet om du känner att du behöver en laser, jag hade en grön bosch för länge sedan och den var inget vidare.
Dewaltarna brukar finnas nya på tradera.
kolla också så att du får med lämpliga infästningar för dina ändamål. Ex magnet, stativ mm.
 
Till tavlor mäter jag från golvet eller taket, men krysslasern har jag använt till att rikta innertaket, mätt ojämnheter i undergolvet, och för att montera kök.

Till tapeter, gips och sånt är den också skön, så det är väl bara att du slår till. Min är en hultafors och det jag jämförde mot quigo var ljusstyrkan man vill slippa täcka fönster och släcka arbetsbelysningen för att se strecket.
Kolla prisjakt och googla "test krysslaser"
 
Har en Dewalt 088:a, köpte den mest för allas snack om lasers förträfflighet, visst är den bra, men ärligt har den inte använts mycket, satt lite kakel, och målat knivskarpa linjer på grabbens vägg, men inget ja inte löst utan laser ;)

Viktigt dock, man kan aldrig få för många verktyg/hjälpmedel, så köp! ;)
 
falkn skrev:
Det billigare räcker för att sätta lite tavlor, men har inte tillräcklig precision för att t.ex. montera ett kök eller långa sektioner med hyllor. Jag har en GLL 2-15 som är instegsmodellen i det professionella sortimentet och är mycket nöjd med den.
Det där håller jag inte med om, har själv en billig Bosch PLL 360, kontrollmäter man med vattenpass så är det mycket rakt. Skulle tom påstå att toleransen är bättre än vad tillverkaren anger
 
AndersMalmgren skrev:
Det där håller jag inte med om, har själv en billig Bosch PLL 360, kontrollmäter man med vattenpass så är det mycket rakt. Skulle tom påstå att toleransen är bättre än vad tillverkaren anger
Jag kan inte argumentera mot detta. Det stämmer kanske som du säger att precisionen är bättre än angivet. I regel skiljer det ju i ljusstyrka och dylikt mellan billigare och dyrare modeller vilket kan underlätta när avstånden börjar öka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.