J Jocke Best skrev:
Här är en video med. Vill ha en själv! Köpte en chromebook laptop till svärmor med och hon älskar den. De startar på sekunden och blir aldrig sega eller behöver antivirus.

[media]
nåja det är ju tyvärr en myt att man inte behöver antivirus i en chromebok på samma sätt som apple en gång i tiden hävdade att man inte behöver nåt antivirus i en mac. Nåt som kom som en sorgsen överraskning för dom som senare drabbades.
 
Största fördelen är att alla program kommer från en verifierad källa, så man slipper risken att nåt skit följer med alla tredjepartsprogram man själv måste ladda ner från tiotals olika ställen för att få Windows att fungera.
 
useless useless skrev:
för att få Windows att fungera.
Har du lyckats med det???
 
J
I ikeo skrev:
nåja det är ju tyvärr en myt att man inte behöver antivirus i en chromebok på samma sätt som apple en gång i tiden hävdade att man inte behöver nåt antivirus i en mac. Nåt som kom som en sorgsen överraskning för dom som senare drabbades.
Det där är en intressant diskussion som vi kan ta nån gång men inte här. Staffan ska snart till 7:an och hinner inte med allt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du lyckats med det???
När 'Start' -> 'Stäng av' funkar är jag nöjd.
 
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Det där är en intressant diskussion som vi kan ta nån gång men inte här. Staffan ska snart till 7:an och hinner inte med allt.
Nej nej! Under pandemin har jag riggat upp en miniSjuan i källaren. Den får duga tills vi kan börja trängas igen.

Tackar för svaren allesammans. En liten fnurra på tråden, är att frugan ogillar Chrome och andra liknande webläsare som samlar på information. Därför använder hon bla. Brave.
Plattan behöver alltså kunna hantera andra webläsare än Chrome för att hon skall bli nöjd. övriga kriterier: Bra och stor skärm. Här skulle jag radat upp en massa andra "måsten", men kom faktiskt inte på några som jag inte tror alla nya plattor redan har.

Staffan
 
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej nej! Under pandemin har jag riggat upp en miniSjuan i källaren. Den får duga tills vi kan börja trängas igen.

Tackar för svaren allesammans. En liten fnurra på tråden, är att frugan ogillar Chrome och andra liknande webläsare som samlar på information. Därför använder hon bla. Brave.
Plattan behöver alltså kunna hantera andra webläsare än Chrome för att hon skall bli nöjd. övriga kriterier: Bra och stor skärm. Här skulle jag radat upp en massa andra "måsten", men kom faktiskt inte på några som jag inte tror alla nya plattor redan har.

Staffan
Klart frugan ska vara nöjd! Det funkar fint att installera Brave, och även massa andra på en chromebook. Antingen enkelt via Play store, men vill man ha en riktig desktopversion så är det enkelt fixat med via Linux som ligger färdigt att bara aktivera.

https://techwiser.com/how-to-install-third-party-browsers-on-chromebook/
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
riktig desktopversion
Vad är det för något? Samt, vad är en oriktig desktopversion? Du fattar på vilken nivå jag ligger på!

Staffan
 
J
Tror inte en vanlig dödlig märker nån skillnad men en browser gjord för en mobil ser lite annorlunda ut än en för datorn. Fler knappar etc att ändra utseende och inställningar på. När du surfar med mobilen så ser en hemsida lite annorlunda ut, du vet. Desktop är alltså skrivbordet på en dator. Där ser man File/Arkiv etc längst upp till vänster på de flesta program, och flikar du har öppnat ser man på en dator, och när du har ett tangentbord kopplat så vill man kanske ha en mer fullfjädrad version. Chromebookarna byter utseende automatiskt numera när man skiftar läge mellan platta och dator.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.