lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå, Calibre och dylikt klarar av att konvertera epub till Kindle-vänligt format hur bra som helst.

Bibliotek och låna böcker elektroniskt har jag ingen erfarenhet av, och vet faktiskt inte ens om det är en "grej". Men någon som vet får gärna upplysa oss.
Icke DRM skyddade filer kan konverteras till andra format men dom med skydd vilket är vanligt bland e-böcker går inte att konvertera och därmed inte heller att läsa på Kindle, epub är bland det vanligaste formatet för kommersiella e-böcker.
Bibliotekslån av e-böcker är så vanligt att biblioteken har problem att hantera kostnaderna och begränsar antalet lån i månaden.
 
123abc skrev:
Icke DRM skyddade filer kan konverteras till andra format men dom med skydd vilket är vanligt bland e-böcker går inte att konvertera och därmed inte heller att läsa på Kindle, epub är bland det vanligaste formatet för kommersiella e-böcker.
Bibliotekslån av e-böcker är så vanligt att biblioteken har problem att hantera kostnaderna och begränsar antalet lån i månaden.
Även DRM skyddade filer går utmärkt att konvertera.
 
kallun skrev:
Även DRM skyddade filer går utmärkt att konvertera.
Min erfarenhet är att några enstaka DRM skyddade går att konvertera men de flesta fungerar inte att konvertera.
Du kanske har något annat bättre programförslag men med calibre med plugins går det inte speciellt bra, inte heller med det övriga programmen jag testat.
 
Redigerat:
Det viktiga är inte vad det är för logga på den, bara du är nöjd =)
Lycka till med konserttittandet.


kallun skrev:
Även DRM skyddade filer går utmärkt att konvertera.
Nu är det helt off topic egentligen men...
Visst går det, men det är ett extra steg som känns lite smått onödigt. Dessutom är det olagligt att gå runt DRM om någon nu skulle bry sig om det. Lagar kringgås ju lite hur som när de inte passar (är inte direkt oskyldig själv).

Och inte riktat till kallun utan bara om läsplattor (ej surf) så är de toppen. Men samma sak där, loggan spelar mindre roll, bara användaren är nöjd. Har själv en B&N som är lite svår att få tag på. Säljs bara i USA.

Men det var helt off topic och nu säger jag inte mer om det =)
 
Anaii skrev:
Dessutom är det olagligt att gå runt DRM om någon nu skulle bry sig om det.
Nu är vi off-topic men det här är så pass viktigt att jag ändå måste hugga. Var har du hört att det skulle vara olagligt att gå runt DRM? Eftersom jag är verksam i branschen så är jag extremt intresserad av att få höra det. Jag har inte följt svensk lagstiftning i detalj de senaste åren så om det här har ändrats så är jag som sagt mycket intresserad.

Vad jag vet så är det bara USA och lydstater som har specifik lagstiftning som förbjuder kringgående av "tekniska skyddsmedel", dvs gör det till ett lagbrott i sig. I Sverige så har vi inte haft någon sådan lagstiftning (tvärtom så ger europeisk rätt oss explicit tillåtelse att kringgå sådana tekniska medel i vissa speciella sammanhang). I vissa mindre upplysta länder i närområdet (Danmark, I'm looking at you), så spelar det ingen roll eftersom man inte har några undantag från bla copyrightlagstiftning, men i Sverige så har vi flera sådana, och med lång tradition och flera domar som stöder densamma.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är vi off-topic men det här är så pass viktigt att jag ändå måste hugga. Var har du hört att det skulle vara olagligt att gå runt DRM? Eftersom jag är verksam i branschen så är jag extremt intresserad av att få höra det. Jag har inte följt svensk lagstiftning i detalj de senaste åren så om det här har ändrats så är jag som sagt mycket intresserad.
Är inte avkodning av en satellitsignal samma sak som att gå runt DRM?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-ar-det-olagligt-att-titta-pa-betal-tv-gratis
 
J
b_hasse skrev:
Är inte avkodning av en satellitsignal samma sak som att gå runt DRM?

[länk]
Snarare en förutsättning för att kunna se programmet, men gissar att du menar något vi inte får diskutera. Detta har dock inget med DRM att göra. Att avkoda DRM är tillåtet, i Sverige. Det är ju detta som Copyswede tar betalt för, genom att man får privatkopiera media man själv äger. I begränsat antal, och tom dela med sig till sina vänner.
 
b_hasse skrev:
Är inte avkodning av en satellitsignal samma sak som att gå runt DRM?

[länk]
Jo, det är ju en intressant utvidgning av lagen som jag missat. Vi har alltså börjat nagga i kanten på friheten att strippa DRM. Som jag läser lagen iaf.

Och när man läser lagen så vete-fn om den inte täcker alldeles för mycket för att man skall vara bekväm med den:

"1 § I denna lag finns bestämmelser som avser att förhindra obehörig tillgång till vissa tjänster.
2 § Med tjänst avses i denna lag
1. en ljudradio- eller TV-sändning som är riktad till allmänheten,
2. varje annan tjänst som utförs elektroniskt, på distans och på begäran av mottagaren, och
3. tillhandahållandet av villkorad tillgång till en tjänst som avses i 1 och 2, betraktat som en tjänst i sig,
om tjänsten är föremål för villkorad tillgång och tillhandahålls mot betalning."

Andra punkten täcker ju i stort sett allt som kommer över internet. Men vad jag kan se så skulle alltså inte privatkopiering av exv. böcker, som ju fortfarande är lagligt här, inte täckas av den här lagen. Än iaf. Läge att vara på sin vakt mao s.a. vi inte får in en fullständig DMCA-liknande lag även här.
 
Staffans2000
Nu är den förbannade julen här igen.
Lyckligtvis har det klagats på att den nuvarande läs/surfplattan har blivit något bedagad. Batteriet tar fort slut och det reagerar dåligt på pekfingertryckande.
Så. Jag frågar ånyo di lärde: vad är det som gäller nu. Fem år senare?

Staffan
 
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den här blev det. Förbaskat tunn och lätt.
[länk]

Staffan tackar för alla tips.
Resumé.

Förra gången köpte jag denna, som blev väl mottagen.

Staffan
 
Beror ju som vanligt på vilken prisnivå, men jag formligen älskar min Samsung Tab S7+. Den enda nackdelen med den är att pennan inte går att trycka in i något hål, utan bara sitter magnetiskt på baksidan. -> Mycket lätt att den ramlar av och man tappar bort den. Första gången jag är helnöjd med en surfplatta.
Den röstar jag på ;-)
 
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu är den förbannade julen här igen.
Lyckligtvis har det klagats på att den nuvarande läs/surfplattan har blivit något bedagad. Batteriet tar fort slut och det reagerar dåligt på pekfingertryckande.
Så. Jag frågar ånyo di lärde: vad är det som gäller nu. Fem år senare?

Staffan
Hej min vän! Det som gäller nu om man inte går bara efter prestanda är en Chromebook. Lenovo har precis släppt en tiotummare som du kan snäppa fast ett tangentbord på med om du vill. Är blixtsnabb med bara Chrome samtidigt som du kan ladda ner de appar du behöver från Google play.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.743726/ideapad-duet-chromebook
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
Här är en video med. Vill ha en själv! Köpte en chromebook laptop till svärmor med och hon älskar den. De startar på sekunden och blir aldrig sega eller behöver antivirus.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.