K knipo skrev:
För övrigt måste jag i denna tråd slå ett slag för skorstenständaren.
En ypperlig tingest!!
Jag kan inte förstå att man fortsätter med tändvätska.
Den är väldigt bra tycker jag.
Dels går det mycket snabbare än tändvätska, dels så slipper man stå där o muttra när tändvätskan är slut. Igen!:mad:
Det var för två somrar sedan som jag ”upptäckte” den.
Första grillningen för säsongen.
Jag hällde i kol o skulle ösa på tändvätska.
”Var står den nu igen?”
Den var såklart slut.
Så istället kokade jag upp lite matolja o hällde över o satte fyr på.
Det gick, men rök satan över nejden.
Försvarsmakten hade blivit avundsjuka.
Så kan jag ju inte hålla på.
Några dagar sedan skulle det grillas igen.
Ingen tändvätska.....:oops:
Eftersom jag inte vill förstöra min goda grannrelation så lät jag bli matoljan denna gången.
Istället hämtade jag en gammal konservburk (stor) som jag tog bort bottnen från. Borrade hål i bottenskivan o fäste den en bit upp.
I med briketter o en tändkloss under.
Jag blev imponerad över effekten.
Några dagar senare köpte jag en skorstenständare modell större, och det har jag inte ångrat en sekund.
Det blir skitbra glöd snabbt o man behöver aldrig låta bli att grilla för att man inte har någon tändvätska.
Ja, tändvätska känns rätt 80-tal. Skorstenständaren är helt överlägsen.
 
J jorgenlj skrev:
Jag skulle nog rekommendera en kanadensisk Napoleon-grill. Finns även tillbehör för att fjutta på kol med hjälp av gasolen. Har haft min i fyra år nu utan en endaste rostfläck vilket dök upp på min tidigare Weber ganska snabbt. Weber är inte riktigt rostfri, varken plåt eller skruvar och blir fort ganska taskig i skicket.
Instämmer gällande napoleon.
Har kört rätt hårt med min ”450 prestige” sedan 2007. Varken brännare eller galler visar något större slitage. Har stått utan skydd hela tiden, helt makalös kvalitet.
Bra drag i brännare och isolering, kan knappt köra på mer än tomgång vid grillning, gäller även vid -20.
 
R
F Fredrik- skrev:
Instämmer gällande napoleon.
Har kört rätt hårt med min ”450 prestige” sedan 2007. Varken brännare eller galler visar något större slitage. Har stått utan skydd hela tiden, helt makalös kvalitet.
Bra drag i brännare och isolering, kan knappt köra på mer än tomgång vid grillning, gäller även vid -20.
Lutar mer och mer åt en Napoleon för min del också. Det du säger om värmen är dock snarare lite av ett orosmoment för min del. Att det inte är några problem med grillning när det är riktigt kallt har jag förstått och det är ju toppen för någon som mig eftersom jag grillar året runt, men hur är det om man vill göra en riktig långgrillning på låg värme? Går det att få ner temperaturen tillräckligt för att köra en stek i några timmar? Har du testat deras rotisseri?
 
Har bara testat rotisserien någon enstaka gång så känner mig inte riktigt kvalificerad för recension av den men med tanke på övrig kvalitet så håller den nog måttet.
Jag har 3brännare i botten på min + övre brännare för rotisserie.
För lägre temp och lång tillagning så borde man kunna köra enbart rotisseri brännaren (och ha köttet nere) eller 1-2 av botten brännarna och köttet uppe.
Infrabrännare (som sitter på sidan på min) är också bra funktion.
 
R RoAd skrev:
Lutar mer och mer åt en Napoleon för min del också. Det du säger om värmen är dock snarare lite av ett orosmoment för min del. Att det inte är några problem med grillning när det är riktigt kallt har jag förstått och det är ju toppen för någon som mig eftersom jag grillar året runt, men hur är det om man vill göra en riktig långgrillning på låg värme? Går det att få ner temperaturen tillräckligt för att köra en stek i några timmar? Har du testat deras rotisseri?
Rotisseriet fungerar kanon. Bakbrännare på låg värme så kan du köra i mååååånga timmar.
 
Vi har sen något år tillbaka en Weber 3200 som vi är väldigt nöjda med, det finns dock 1 nackdel, det går inte att få till den där riktigt grillade smaken. Har verkligen provat allt möjligt, träflisor, MAX värme m,m. Var däremot på besök hos någon som har en billig kolgrill och i vanlig ordning slängde de på köttet långt innan kolet var redo. De lyckades dock undvika bränna köttet och fick dessutom riktigt fin grillsmak på det.

Det finns inga planer på att sälja gasolgrillen, den är perfekt när man behöver grilla snabbt. Men ibland vill man få till den där grillsmaken och därför har jag funderat på en Weber 57.

Det finns en väldig massa olika modeller och den jag egentligen hade tittat in mig på var Weber Master-Touch GBS 57cm där det finns hållare för locket och en särskild kolburk. Det känns dock lite i dyraste laget med tanke på att jag redan har en fin grill.

Så min fråga är hur viktig dessa detaljer är, d.v.s enkelhet att fälla undan locket och askuppsamlare?
 
S snowjim skrev:
Weber Master-Touch GBS 57cm där det finns hållare för locket och en särskild kolburk. Det känns dock lite i dyraste laget med tanke på att jag redan har en fin grill.

Så min fråga är hur viktig dessa detaljer är, d.v.s enkelhet att fälla undan locket och askuppsamlare?
Askuppsamlaren är för mig ett måste.
Har trädäck och enda möjligheten att tömma är att ta askan genom huset, mao kunde den gärna varit lite större.
Du måste ha någonstans att göra av locket, om det är på gräset eller på kanten spelar inte så stor roll men du vill undvika att lägga det på bordet.
Du kommer inte bli besviken, en mycket bra grill. Finns ofta på kampanj för 15-1800.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
R
S snowjim skrev:
Vi har sen något år tillbaka en Weber 3200 som vi är väldigt nöjda med, det finns dock 1 nackdel, det går inte att få till den där riktigt grillade smaken. Har verkligen provat allt möjligt, träflisor, MAX värme m,m. Var däremot på besök hos någon som har en billig kolgrill och i vanlig ordning slängde de på köttet långt innan kolet var redo. De lyckades dock undvika bränna köttet och fick dessutom riktigt fin grillsmak på det.
Du har så vitt jag vet en grill utan sk. flavor bars. Det är plåtar över brännarna som förångar allt som droppar ner från maten vilket händer när man grillar över kol (rökspån ger en helt annan smak). Det är antagligen förklaringen till den uteblivna grillsmaken. M.a.o. är ju en lösning att byta ut den mot en som har det, exempelvis en liten genesis.
 
R RoAd skrev:
Du har så vitt jag vet en grill utan sk. flavor bars. Det är plåtar över brännarna som förångar allt som droppar ner från maten vilket händer när man grillar över kol (rökspån ger en helt annan smak). Det är antagligen förklaringen till den uteblivna grillsmaken. M.a.o. är ju en lösning att byta ut den mot en som har det, exempelvis en liten genesis.
Ja de stämmer bra och när jag köpte Q3200 så läste jag på så mycket jag kunde om just detta och min uppfattning var att de egentligen inte gjorde någon större skillnad? Ganska säker på att jag till och med provade hos en kompis som hade en grill med flavor bars där vi inte märkte någon skillnad. Söker man lite på nätet om grill flavor och gasgrill så hittar man en hel del tips men egentligen inget som kommer ge en sådan grillsmak som kol ger.

Men, det är fullt möjligt att man också har olika definitioner på vad grillsmak är :) Kanske är det bättre att sitta lungt i båten lite till och testa mat från andra grillar i så stor omfattning som möjligt för att få en bättre uppfattning om det faktiskt läget.

Idag provade jag lite rökspån och visst luktar det gott men det är som du säger inte grill smaks doft. Dessutom är inte Q3200 särskilt optimal här ihäller efter som man måste lägga rökspånet fuktigt i lite aluminium på gallret vilket gör att det tar upp plats. Det finns som sagt inga flavor bars att lägga det på. Vet att man kan köpa till en lite röklåda men om det inte ger grillsmak så känner jag egentligen inget behov av det just nu.
 
En Kamado och en off-set smoker.
Kör nästan bara low & slow.
 
  • Svart off-set smoker med sidoförbrännare för low & slow grillning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamado grill med öppna sidobord, grilltång, kötthandskar och ett glas dryck utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Är du nöjd med kamadogrillen?
Något du rekommenderar?
 
S snowjim skrev:
Det finns inga planer på att sälja gasolgrillen, den är perfekt när man behöver grilla snabbt. Men ibland vill man få till den där grillsmaken och därför har jag funderat på en Weber 57.

Det finns en väldig massa olika modeller och den jag egentligen hade tittat in mig på var Weber Master-Touch GBS 57cm där det finns hållare för locket och en särskild kolburk. Det känns dock lite i dyraste laget med tanke på att jag redan har en fin grill.

Så min fråga är hur viktig dessa detaljer är, d.v.s enkelhet att fälla undan locket och askuppsamlare?
Skulle stark rekommendera lockhållare och askuppsamlare. Har en med och utan lockhållare på olika landställen och väl värt extra pengarna, tänk på att dom håller en evighet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
K knipo skrev:
Är du nöjd med kamadogrillen?
Något du rekommenderar?
Den är underbar. Går åt väldigt lite kol vid low & slow. Håller konstant temp över 10 timmar.
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Har småkikat på en sådan, men de är ju väldigt dyra.
Har sett någon noname-liknande ”bikupa” men vet inte hur kvaliten är på dem.
 
vi har sedan över 12 år tillbaks en Weber Q200 som används flitigt och står ute året om. En gång om året skurar vi av den med såpa, mellan grillningarna borstar vi bara rent med stålborste. Vi har inte bytt något ännu, den är perfekt, bara tuffar och går. Om man ska grilla ofta för fler än ca 6 pers (vilket denna räcker för) bör man nog välja en lite större modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.