R
J JonasSun skrev:
Broil King och Weber går tyvärr inte att jämföra kvalitetsmässigt även om vissa återförsäljare påstår det.

Hade en BK 590 som fick bo inomhus under vintern och sedan ute under originalöverdrag under grillsäsong. Efter dryga 2 år hade många delar korroderat och brännarna fungerade "så där" bra (diplomatiskt uttryckt). Den blev utbytt mot en Weber Summit som nu bott ute året runt i 3 år, fungerar klockrent och inga som helst spår av rost eller slitage.
Vad sa broil king när du pratade med dem om brännarna? De har ju 5 års garanti på dem så om de gått sönder redan efter 2 så borde de ju bytt dem.
 
R RoAd skrev:
Nästa gång, lägg ett par minuter på att faktiskt undersöka vad du tänker påstå . Du har ju trots allt internet verkar det som.

Kolen eller briketterna ger ingen smak i sig, det är fett och köttsaft som droppar ner från maten och förångas som ger den grillade smaken. Det blir samma sak i en gasgrill.
Varför används inte gasolgrillar till BBQ då?
Det kanske det görs, men jag har inte sett det. Vad vet jag:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
R
Vad menar du? BBQ är ju en förkortning på barbeque som är det engelska namnet på grilla. Menar du att gasolgrillar inte används till att grilla? Jag har i.a.f. sett att det grillas på gasolgrillar ;)

Återigen, tester visar att det inte går att känna skillnad på gas eller kolgrillat vilket känns logiskt för mig. Briketterna avger ingen rök och luktar inget (eller i.a.f. försumbart) vilket borde betyda att de inte heller ger någon smak.
 
Har en Edison från Nordic Season som vägrar dö.
Hade förhoppningen att kunna byta ut den till denna säsongen till förmån för FCC Perfection med 4+1 brännare, men svårt att motivera så länge den fungerar. Får väl stå ett år till. FCC verkar vara mest bang for the buck för tillfället och jag har fått en ganska bra känsla av den.
Sen har jag iofs en högtemperaturare också, som jag är väldigt nyfiken på hur den kommer fungera i vardagen. Räknar väl inte med att nå mina 800 Grader, men kan jag ligga på 600 så är det varmt nog.
 
R RoAd skrev:
Återigen, tester visar att det inte går att känna skillnad på gas eller kolgrillat vilket känns logiskt för mig. Briketterna avger ingen rök och luktar inget (eller i.a.f. försumbart) vilket borde betyda att de inte heller ger någon smak.
Här får jag nog lägga in en liten protest.
I alla fall när jag grillar så ryker briketterna lite, åtminstone jämfört med gasolgrillen som inte ryker alls. Eller, det som ryker är i så fall fettet från förra grillningen.
Att man (eller i alla fall inte jag) känner skillnad på kolgrillat eller gasolgrillat håller jag helt med om. (Tror jag.);)
 
R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så enkelt är det inte. [länk]
;)
Visst, vill man krångla till det så. Men jag vill fortsätta påstå att den barbeque som man menar med förkortningen BBQ är den vanliga moderna grillningen på en grill och inte i ett kolfyllt hål i marken. :)

Ska man efterlikna ursprungsgrillningen så ska man nog inte använda varken briketter eller grillkol utan köra med ved i en rökgrill/smoker.

K knipo skrev:
Här får jag nog lägga in en liten protest.
I alla fall när jag grillar så ryker briketterna lite, åtminstone jämfört med gasolgrillen som inte ryker alls. Eller, det som ryker är i så fall fettet från förra grillningen.
Att man (eller i alla fall inte jag) känner skillnad på kolgrillat eller gasolgrillat håller jag helt med om. (Tror jag.);)
Min erfarenhet är att en ny eller rengjord grill inte ryker eller doftar alls när briketterna/kolen nått rätt temperatur. Men jag lade för säkerhets skull till försumbart i mitt inlägg. Något som glöder kommer ju alltid att avge gaser i någon form antar jag. Men jämfört med dropp från maten är detta minimalt och det är därför skillnaden i smak blir obefintlig.

Detta är ju inget jag hittat på utan vad som testats fram.
 
Vem grillar med briketter?
Kol ger smak !
Stor skillnad i smak !
Och vem vill knapptrycksgrilla?
Det är en konst att lära sig o ställa spjäll o få perfekt temp ! Speciellt i många timmar!
 
R
Kan du länka till en bra källa på ditt påstående? De jag sett säger precis det jag sagt några gånger nu, smaken kommer från maten, inte från kol eller briketter.

I övrigt andas ditt inlägg en tråkig nedvärderande syn. Om du tycker att du växer av att pilla med spjäll och väga kol så har jag inget mot det. Men tala inte om för mig vad jag ska föredra. Kan jag få samma resultat med mindre arbete så väljer jag den metoden i 9 fall av 10.
 
R RoAd skrev:
Min erfarenhet är att en ny eller rengjord grill inte ryker eller doftar alls när briketterna/kolen nått rätt temperatur. Men jag lade för säkerhets skull till försumbart i mitt inlägg. Något som glöder kommer ju alltid att avge gaser i någon form antar jag. Men jämfört med dropp från maten är detta minimalt och det är därför skillnaden i smak blir obefintlig.

Detta är ju inget jag hittat på utan vad som testats fram.
Mja, okej då, jag håller väl med dig då. När jag tänker efter.;)
Det är väl bara i början det ryker lite.
 
J jannebmw skrev:
Vem grillar med briketter?
Kol ger smak !
Stor skillnad i smak !
Och vem vill knapptrycksgrilla?
Det är en konst att lära sig o ställa spjäll o få perfekt temp ! Speciellt i många timmar!
Jag grillar med briketter.
Och kol.
Och gasol.
O om gasolen är slut, kolen o briketterna glömts att inhandlas så tar jag vanlig ved o lägger i grillen. Det går bra det med.
 
Är supernöjd med min BlueGaz Z1 och min gamla Weber klotgrill. Tycker båda håller mycket bra kvalitet och ger väldigt bra resultat.
 
K knipo skrev:
Jag grillar med briketter.
Och kol.
Och gasol.
O om gasolen är slut, kolen o briketterna glömts att inhandlas så tar jag vanlig ved o lägger i grillen. Det går bra det med.
Jag trodde jag var glömsk, men har hittat en värre ;)
 
Så är det väl för alla?:thinking:
Varenda gång det skall grillas så saknas alltid någonting.
Kol eller briketter.
Tändvätska.
Tändstickor eller tändare.
:D
 
För övrigt måste jag i denna tråd slå ett slag för skorstenständaren.
En ypperlig tingest!!
Jag kan inte förstå att man fortsätter med tändvätska.
Den är väldigt bra tycker jag.
Dels går det mycket snabbare än tändvätska, dels så slipper man stå där o muttra när tändvätskan är slut. Igen!:mad:
Det var för två somrar sedan som jag ”upptäckte” den.
Första grillningen för säsongen.
Jag hällde i kol o skulle ösa på tändvätska.
”Var står den nu igen?”
Den var såklart slut.
Så istället kokade jag upp lite matolja o hällde över o satte fyr på.
Det gick, men rök satan över nejden.
Försvarsmakten hade blivit avundsjuka.
Så kan jag ju inte hålla på.
Några dagar sedan skulle det grillas igen.
Ingen tändvätska.....:oops:
Eftersom jag inte vill förstöra min goda grannrelation så lät jag bli matoljan denna gången.
Istället hämtade jag en gammal konservburk (stor) som jag tog bort bottnen från. Borrade hål i bottenskivan o fäste den en bit upp.
I med briketter o en tändkloss under.
Jag blev imponerad över effekten.
Några dagar senare köpte jag en skorstenständare modell större, och det har jag inte ångrat en sekund.
Det blir skitbra glöd snabbt o man behöver aldrig låta bli att grilla för att man inte har någon tändvätska.
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.