Unikt namn Unikt namn skrev:
Då har du bara rengjort gasolgrillen för mycket 😉

Jag har nog ökat mitt grillade med åtminstonde 900% sedan gasolen gjorde entré, vilket måste vara huvudsaken.
Jag tänker precis tvärtom...Huvudsaken är kvalitet - inte kvantitet ;-)
 
Unikt namn
S sblixten skrev:
Jag tänker precis tvärtom...Huvudsaken är kvalitet - inte kvantitet ;-)
Det är inte grillens bränsle som är den begränsande faktorn när min grillnings resultat utvärderas. 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är inte grillens bränsle som är den begränsande faktorn när min grillnings resultat utvärderas. 🙄
Jag var nog otydlig i mitt inlägg, för det avsåg inte huruvida man använder kol, gasol, ved, el eller något annat.
Det jag menar är att jag vanligtvis föredrar kvalitet före kvantitet och jag tolkade ditt inlägg som att du tycker tvärtom, vad avser grillning.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Då har du bara rengjort gasolgrillen för mycket 😉

Jag har nog ökat mitt grillade med åtminstonde 900% sedan gasolen gjorde entré, vilket måste vara huvudsaken.
jättebra för dig att då ökat din matlagning på gasolgrillen men svårt att se att det är huvudsaken?
 
R
O oliven1 skrev:
jättebra för dig att då ökat din matlagning på gasolgrillen men svårt att se att det är huvudsaken?
Det är väl positivt att man vill använda något mer? Jag ser inte att unikt namn påstod att det var huvudsaken.

Jag grillade en hel del på min gamla brikettgrill, men drog mig trots allt för det ibland för att jag inte orkade hålla på med den skitiga kolen. Efter jag bytte till gasolgrill så slipper jag tänka på den biten.

Smakmässigt kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad så jag håller med de experter och de tester som gjorts i frågan.
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
S sblixten skrev:
Jag var nog otydlig i mitt inlägg, för det avsåg inte huruvida man använder kol, gasol, ved, el eller något annat.
Det jag menar är att jag vanligtvis föredrar kvalitet före kvantitet och jag tolkade ditt inlägg som att du tycker tvärtom, vad avser grillning.
Jag ser det som att jag oftare får njuta av god grillad mat än eftersom gasolgrillen inte kräver lika mycket förarbete eller underhåll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag ser det som att jag oftare får njuta av god grillad mat än eftersom gasolgrillen inte kräver lika mycket förarbete eller underhåll.
När det kommer till underhåll upplever jag det tvärtom. Det är mindre med kolgrillen, dock marginellt.
 
R RoAd skrev:
Det är väl positivt att man vill använda något mer? Jag ser inte att unikt namn påstod att det var huvudsaken.

Jag grillade en hel del på min gamla brikettgrill, men drog mig trots allt för det ibland för att jag inte orkade hålla på med den skitiga kolen. Efter jag bytte till gasolgrill så slipper jag tänka på den biten.

Smakmässigt kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad så jag håller med de experter och de tester som gjorts i frågan.
Fast nu skriver ju unikt namn att det var huvudsaken, hur ska jag tolka det menar du?
 
R
O oliven1 skrev:
Fast nu skriver ju unikt namn att det var huvudsaken, hur ska jag tolka det menar du?
Lustigt, så mycket text var det ju ändå inte att läsa så att jag lyckades missa det var talangfullt :)

I stand corrected.
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
Unikt namn
O oliven1 skrev:
jättebra för dig att då ökat din matlagning på gasolgrillen men svårt att se att det är huvudsaken?
Vad är huvudsaken enligt dig?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är huvudsaken enligt dig?
Att ha något att hävda motsatsen till...
 
  • Gilla
  • Haha
sblixten och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Smakmässigt kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad så jag håller med de experter och de tester som gjorts i frågan.
Intellectual Ventures founder, former Microsoft CTO, and barbecue world championship chef Nathan Myhrvold has spent millions trying to understand the science of food and cooking. He's serious about his meat, and as he argues in Modernist Cuisine, the real debate among the faithful “shouldn't be about which charcoal is best. It should be about whether charcoal is necessary at all."
https://www.wired.com/2013/07/gas-grilling-is-objectively-scientifically-better-than-charcoal/
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Intellectual Ventures founder, former Microsoft CTO, and barbecue world championship chef Nathan Myhrvold has spent millions trying to understand the science of food and cooking. He's serious about his meat, and as he argues in Modernist Cuisine, the real debate among the faithful “shouldn't be about which charcoal is best. It should be about whether charcoal is necessary at all."
[länk]

I samma artikel så länkar dom till en artikel som heter: "

Grilling Over Charcoal Is Objectively, Scientifically Better Than Grilling Over Gas​

"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
I samma artikel så länkar dom till en artikel som heter: "

Grilling Over Charcoal Is Objectively, Scientifically Better Than Grilling Over Gas​

"
Och slutsatsen är
So if you have two identical steaks, cooked at identical temperatures, for the same amount of time, where the only difference is that one is cooked over charcoal and one is cooked over gas, what will be the end result? The charcoal-cooked steak will taste more like bacon.

Om det är baconsmak man vill ha på sitt kött så visst, men jag vill inte att min biff ska smaka rökt gris.🤓
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om det är baconsmak man vill ha på sitt kött så visst, men jag vill inte att min biff ska smaka rökt gris
Vet du inte att:

Collage av olika maträtter med bacon, inklusive en guide med texten "Allt blir bättre med bacon".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.