Isakare Isakare skrev:
Skruven till bottenventilen på min Weber klotgrill gav upp nu efter 23,5 år. Bytt till en rostfri, så borde den hålla tills jag dör.[bild]
Har också en snart 30 år gammal weber ärvd weber klotgrill. Det enda som blivit trasigt är just bottenskruven, och då har grillen ändå misshandlats och stått under bar himmel några år...
 
Smiter in min fråga här, hur håller ni grillgallret blankt och fräscht?

Har bara haft min 57a weber en säsong och har gnidit som en idiot för att hålla gallret blankt och fint, gamla grillen och gallret såg ut som 7 svåra år
 
B
Har en Weber 57:a, snikmodellen med asktallrik och inte den där behållaren. Kan väl hålla med om att de är rätt hållbara, tror min är 13-14år och i början förvarades den i kallgarage på vintern men de senaste ~6-8åren har den stått utomhus utan skydd året runt.
Problemen:
- Den där askpropellern i botten är helt bortrostad.
- Brikettgallret är vågigt som ett stormigt hav.
- Benen sitter inte fast, lossnar om baljan lyfts upp. Ska jag rulla den på hjulen måste jag antingen hålla i frambenet eller låta det släpa i marken.
 
M Mickebandsåg skrev:
Smiter in min fråga här, hur håller ni grillgallret blankt och fräscht?

Har bara haft min 57a weber en säsong och har gnidit som en idiot för att hålla gallret blankt och fint, gamla grillen och gallret såg ut som 7 svåra år
Gallret är bara blankt när du precis köpt det och sen ska det vara svart. Tror aldrig jag gjort rent mitt och det är minst 10år. Ta ett drag med grillborsten när du grillar klart för att få bort det som fastnat och sen bränner du av det nästa gång du ska grilla. Fettet skyddar gallret.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P para skrev:
Gallret är bara blankt när du precis köpt det och sen ska det vara svart. Tror aldrig jag gjort rent mitt och det är minst 10år. Ta ett drag med grillborsten när du grillar klart för att få bort det som fastnat och sen bränner du av det nästa gång du ska grilla. Fettet skyddar gallret.
Typ samma här, värmer på grillen ~10min (gasol), borstar rent, hämtar köttet/det som ska grillas. (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B breakman skrev:
Har en Weber 57:a, snikmodellen med asktallrik och inte den där behållaren. Kan väl hålla med om att de är rätt hållbara, tror min är 13-14år och i början förvarades den i kallgarage på vintern men de senaste ~6-8åren har den stått utomhus utan skydd året runt.
Problemen:
- Den där askpropellern i botten är helt bortrostad.
- Brikettgallret är vågigt som ett stormigt hav.
- Benen sitter inte fast, lossnar om baljan lyfts upp. Ska jag rulla den på hjulen måste jag antingen hålla i frambenet eller låta det släpa i marken.
Gissar att det är som med allt annat, äldre, ju bättre.
 
Isakare Isakare skrev:
Gissar att det är som med allt annat, äldre, ju bättre.
Nej. State of the art TV'n jag köpte 2001 är inte bättre än den jag köpte 2019........
 
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej. State of the art TV'n jag köpte 2001 är inte bättre än den jag köpte 2019........
Inte bättre som tv, men den nya kommer inte hålla lika länge.
 
Isakare Isakare skrev:
Inte bättre som tv, men den nya kommer inte hålla lika länge.
Kommer inte kunna kontrollera det. Den gamla gick till återvinningen innan den kastade in handduken.....
 
M Mickebandsåg skrev:
Smiter in min fråga här, hur håller ni grillgallret blankt och fräscht?

Har bara haft min 57a weber en säsong och har gnidit som en idiot för att hålla gallret blankt och fint, gamla grillen och gallret såg ut som 7 svåra år
jag höll gallret i nyskick i kanske 6-7 år. Allt utom sektionen som hamnar över kolen, där släppte jag hoppet rätt snabbt. Har gått och funderat på en ny weber i säkert fyra fem år, men jag har till slut kommit fram till att jag mer villhöver än behöver en ny grill. Vill man kan man hålla gallret i nyskick typ hur länge som helst, men å andra sidan kostar inte ett nytt galler mer än en femhunka.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är ju extra kul att grilla när det är lite bling på gallret

Men det slutar nog som det förra o borsta lite innan köttet åker på
 
Skaffa ett rostfritt galler så är det åtminstone samma material helt igenom och inte bara en tunn plätering utanpå blötjärn som rostar.
 
  • Gilla
whork
  • Laddar…
Pulled pork tillagad low&slow på min weber 57. Tramsigt gott :)
 
  • Pulled pork tillagad på grill, serverad i folie, med krispig yta och saftigt kött inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
Pulled pork tillagad low&slow på min weber 57. Tramsigt gott :)
Fin bark, är den så där hård och god med massa smak?
 
nino nino skrev:
Fin bark, är den så där hård och god med massa smak?
sanslöst god. Följde Chuds Barbeques (youtube) metod, 150 grader i grillen med kontinuerlig påfyllning med kol. 1 del svartpeppar, 2 delar salt, lite vitlökspulver. Täckte karrén med en liberal dosering av rubben, lät fläsket gå i ungefär 7 timmar, med två bitar äppelträ för rök under tiden. Skulle tagit en bit trä till för att ge lite mer röksmak. Efter 4,5 timme gjorde jag en liten ”båt” av aluminiumfolie och la ner karrén i, hällde på någon deciliter med bbqsås utspädd med ett par teskedar äppelcidervinäger. Sen fick det fortsätta götta sig :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.