Jag hittade två hörnman 42/20 i lite udda mått väldigt billigt när jag letade portar till förrådet.
Nu har jag noll erfarenhet av andra märken men de var mycket trevliga att montera
 
lutar åt hörmann, fått ett bra pris. visst det e dyrare än dom andra men med frakt och diverse extragrejer så skiljer det inte så mycket.eller ja ca 5000. men det tror jag kan vara värt...lättare med service mm...
 
fixa gärna fram det företaget. fått pris av hörmann, crafoord 20500 resp 22500 dmdoors verkar helt ok...12500 kr....
 
Redigerat av moderator:
Jag har raderat ett inlägg då det var en företagare som låtsades "hitta" sitt eget företag plus två inlägg rörande en följdfråga.

Mats_o
Moderator
 
Jag var och tittade på Hörmann på garageportexpertens utställning i växjö och jag tycker deras alternativa dörrfabrikat ryterna såg både kraftigare och bättre ut. kika gärna på ryterna dörrarna om du överväger en hörmann. Att de sedan är betydligt billigare är ju inget minus.....

www.garageportexperten.se är deras sida, där kan du hämta info
 
Jag var och talade med Garageportsexperten i Täby idag och Ryterna tycker jag såg smäckigt ut. Beslagen var inte alls lika kraftiga och eleganta som Hörmanns. Ryterna designas och tillverkas i Lithauen, lite av det tyckte jag man kunde se på design av detaljer. Visst kan mycket av de Tyska och Svenska portarna också tilverkas i Baltikum, men de är utvecklade i väst och jag tycker det syns och känns.

Säljaren påstod att Hörmann hade bättre isolering än Trekentrup. Kollade på databladen och Hörmanns LPU40 har 1,3w/m2 och Treckentrup 1,48w/m2. Crawford säger 1.0 för sin G40 classic. Ryterna har jag inte kunnat få fram något värde för.

Något som dock verkar vara stor skillnad på är motorerna. Hörmann har egna och vissa var visst inte CE godkända i kombination. Verkar vara en riktig djungel detta.
 
Oj, det var intressant.... det känns som att det behöver nystas mer i detta. Finns det flera generationer av portarna uppe på display på olika ställen eller något kanske ?? Någon som sitter inne på mer info??

Ryterna porten som var uppsatt för demo i växjö hade grövre material i skenorna än hörmann porten enligt säljaren, och vid en snabb visuell kontroll så föreföll det stämma vid jämförelse (inget skjutmått i fickan). De var iallafall inte tunnare det är säkert. Hörmann porten hade delar av skenan i plast vilket jag inte gillade. Hörmann hade betydligt mindre rullar till sina skenor som desutom inte var lagrade på sin axel ytan bara en plastrulle på metallaxel. ryternan hade rullar á la Crawfoord med mycket större diameter och ett lager på axeln. Det är bara ett par exempel på skillnader jag hakade upp mej på.
När det kommer till portöppnare så minns jag inte hur hörmanns var ärligt talat. men "ryternaöppnaren" hade jag med mej infoblad på hem och den tillverkas av tyska Sommer vilka gör automatik åt många portfabrikat. Den såg väl inte varken bätre eller sämre ut än något annat. Det som jag tyckte var avvikande var att kedjan var fast och hela motorpaketen istället var det som "åkte" fram och tillbaka. motorn förefaller gå på 32VDC enligt broschyren, vilket den får via kedjan och skenan den löper i om jag minns rätt från besöket där. Modellen hette Aperto L och priset jag fick var 3600:-/st.
 
var och tittade på en crawfoordport och en hörmann, då må jag säga att crawfoorden såg fruktansvärt bra ut...helt inkapslade hjul mm ryterna verkar va som dom andra billigare portarna.
men jag undrar om dom billigare är hälften så dåliga eller dom andra dubbelt så bra, för det är ju halva priset på en från tex DMdoors eller krafer. skånska hade ingen 3metersport..krafer är en asiat och enligt dmdoor så e den byggd av diverse komponenter från olika porttillverkare. den tycker jag verkar ok i förhållande till priset, men hittar ingen i närheten så man kan titta på eller någon ägare heller för den delen...
 
Tror det kan vara så att Ryterna kompenserar kvaliteten på stålet med grövre.

Kollade in en Crawford idag och håller med Lmob. Tyvärr såg de otroligt fina ut och motorn som är standard är extra snabb och mycket tyst. Motorn har klämskydd som standard så IR stråle behövs inte. Priset var dock inte lika fint, 13500 för en 2,5m plus motor på 4500...

Skall träffa en fraktare i em för ny offert till firman på pallar från Belgien och Tyskland, hoppas de kan ge vettigt pris på att ta med en port också.
 
Har också tittat på DMdoors, men får varken fram vad firman heter, har sitt säte eller någon annan info om dem. När jag försökte med den danska adressen som är angiven på hemsidan så fick jag ingen träff i det danska företagsregistret heller. Tyvärr så säger detta mig att man inte skall köpa en DMdoors oavsett pris.
 
Sitter och räknar på detta med isoleringen av dörren. Det skiljer 0,4W/m2 mellan en Crawford och en Treckentrup. Som jag får det på en 2,5x2,15 dörr så skulle det bli ca 285kWh/år som det skiljer i uppvärming. Tar man en Hörmann LUP40 mot Crawford så blir det 179kWh/år. Även om elpriset är på väg upp så verkar det knappast lönsamt med varken en Hörmann eller en Treckentrup.

Kollade lite mer på detta med motorer och Cartek "speed" motorn går lika fort upp och ner, Hörmann och Crawfords går långsamt ner.

Har begärt en offert på en 3m Treckentrup med Speed motor...
 
http://www.dmdoors.dk/
den danska sidan, exakt samma som den svenska...verkar lite.. men tryckluftsservice i norr säljer dom oxå. finns på blocket men för min del lutar det nog åt en hörmann.
känns lite bättre,lugnare i tanken om service mm
 
  • Gilla
Sottozero
  • Laddar…
Angående CE märkning kan du aldrig få en port av tex hörmann godkänd med någon annan motor än deras egna. Likväl kan du inte få en hörmann motor godkänd med en crawfordport... Tänk på detta =)
 
Croner skrev:
Angående CE märkning kan du aldrig få en port av tex hörmann godkänd med någon annan motor än deras egna. Likväl kan du inte få en hörmann motor godkänd med en crawfordport... Tänk på detta =)
Garageportsexperten påstod också detta, men när jag började fråga lite mer ingående så blev han inte lika säker. Har inte hittat något heltyps godkännande av motorer eller portar, endast ett "tetter of confirmacy" för CE-certifieringen av porten. Det är inte heller så många som tillverkar sina motorer själva. Ex Trekentrup säljs med Aperto motorer i Sverige och Cartek/Marantec i Tyskland. Crawfords motorer tillverkas av Sommer och Ryernas motorer tillverkas av Normastahl. Det är inga problem att få en Trekentrup i Sverige med Cartek om man så önskar, det är bara att i Sverige har man samarbete med Aperto och det fick jag förklarat beror på att Aperto har service org i Sverige för motorerna, det har inte Trekentrup själva.

Motorerna måste vara CE godkända för att få säljas i EU och skulle det vara så att de måste säljas och installeras med en viss port för att vara godkänd får de inte säljas separat till konsument så jag vill gärna se ett dokument som säger att man inte får installera vilken motor man vill till vilken port.
 
Jag är servicetekniker i branchen och vi måste påpeka att vi inte kan montera vår drift på någon annan tillverkares port. Detta är för att då blir vi ansvariga för funktionen och eftersom inte hela porten kommer från oss kan vi inte åta oss detta. I princip går det väl bra så länge inen olycka händer, händer det då står vi där med skägget i brevlådan och det är inte värt att riskera detta. Det finns ju företag som har fixat ce-märkning till våra portar men det är för att dom har hela dockningssystem och då blir det ju stora volymer och värt kostnaden. (Jag jobbar enbart mot industrin men vet att villaavdelningen resonerar lika).
Jag skulle personligen inte kladda med att blanda ihop flera märken utan köpa ett komplett system. Tror det blir billigare dessutom om man påpekar sina planer för säljaren, då kan han säker ge några kronor i rabatt så det går på ett ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.